Moderator: Rhiannon
Mij lijkt de combinatie van het lineair denken (taaldenken) en het visueel-spatieel denken (beeldenken) de winnende combinatie.Symone schreef:Andere vraag is: doet het ertoe dat je weet hoe je denkt?
Wat ik me ook afvraag: komt beelddenken vaker voor onder hoogbegaafden? Is beelddenken de réden dat hoogbegaafden sneller denken? Vraag me af of er een significante relatie bestaat tussen beide 'fenomenen'. Anders geformuleerd: is beelddenken gelinkt aan de mate van intelligentie?
Of andersom: is een beelddenker altijd 'slimmer' dan een taaldenker? (Ik ben geneigd te denken van niet, maar ben wel benieuwd naar reacties...)
Klinkt erg logisch en heel aannemelijk. Zijn er ook wetenschappelijke onderbouwingen hierover bekend bij iemand?Arn0 schreef:Mij lijkt de combinatie van het lineair denken (taaldenken) en het visueel-spatieel denken (beeldenken) de winnende combinatie.
Met visueel-spatieel denken zie je sneller een totaalconcept, waardoor je gevoelsmatig een oplossing ziet->inzicht.
Het lineair denken is dan weer belangrijk om de weg naar de oplossing te vinden->beredenatie.
(Hoog)begaafdheid wordt volgens mij bepaald door de hoeveelheid wegen die gevonden worden, de snelheid waarmee die toegepast worden en de mate waarin de meest effectieve daarvan bepaald wordt.
Symone schreef:*
In mijn geval werken beelden vooral om een totaalplaatje van een probleem (& de oplossing) te kunnen zien. Het is 'gewoon' heel helder, overzichtelijk en duidelijk (en dus voor de bedenker ook erg logisch en simpel). Door vervolgens dat beeld te analyseren en uit te leggen, begrijp ik welke stappen ik schijnbaar onbewust genomen heb om tot de oplossing te komen.
Jan van de Velde schreef*
Ik heb mezelf nooit als beelddenker beschouwd (geen idee trouwens waar de grens ligt). Maar bovenstaande beschrijft exact wat ik ALTIJD doe bij elk natuurkundeprobleem, wat ik ook altijd mijn leerlingen aanbeveel, en wat ik zelfs nadrukkelijk in mijn cursusje 'systematisch oplossen van rekenvragen' als "verplicht" onderdeel heb opgenomen
Ik heb hetzelfde, en ben toch echt een taaldenker... dus is in mijn perceptie absoluut niet beelddenk-only!Dit is voo rmij heel sterk gerelateerd aan beelddenken! Ik heb exact hetzelfde, ik heb een beeld voor me en de woorden maken zinnen als ik ze uitspreek. Ik "zie" oplossingen, maar ze worden pas concreet als ik ze uitspreek...
Andere vraag is: doet het ertoe dat je weet hoe je denkt?
Dat lijkt allemaal uitermate evident, maar je moet wel in aanmerking nemen dat een baby in het begin eerder over een soort "awareness" van de omgeving beschikt, dan dat hij die overzichtelijk maakt. De eerste mentale categorisaties e.d. zullen inderdaad via beelden gebeuren, maar ik denk dat de taal daarna zeer belangrijk is. Verdere ontwikkeling zal dan waarschijnlijk een rol spelen bij hoe men verder "denkt". Als ik beschrijvingen lees van beelddenkers, valt mij op dat de beelden, net zoals bij letters en woorden van taal, nooit één-eenduidig zijn: beelden kunnen ook verschillende betekenissen hebben naargelang van hun context (die dan weer uit andere beelden bestaat).Op http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/06_HB_...en_woorden.html staat ook veel informatie over beelddenken, en als je het doorleest, wordt je op een gegeven moment (onder het kopje VLR o.a.)gewezen op het feit dat je in je eerste levensjaren natuurlijk helemaal geen woorddenker bentje moet eerst een taal leren voor je in woorden kunt denken, dus iedereen zal wel iets van beelddenken in zich hebben. Verder lijkt het mij logisch als voor er echte talen werden ontwikkeld ook gedacht is in de vorm van herinneringen en ideeen in beeldvorm. Hoe anders?
Daar zal je wel gelijk in hebben. Maar ik denk dat er noch pure woorddenkers, noch pure beelddenkers zijn.Zoals in het bovenste stukje met een reden aangegeven denk ik dat er geen pure woorddenkers zijn. Als iemand een echt tegendeel ondervind, ben ik nog steeds benieuwd hoe deze mensen dan denken.
Organisatiestructuur...Windsurfer schreef:De laatste tijd op dit forum worden discussies verrijkt met mensen die zich beelddenkers noemen. Deze mensen denken in beelden. Maar nu vraag ik mij af: wat bepaalt bij hen wat ze voor zich zien. bv, ik zeg 'organisatiestructuur' , wat ziet een beelddenker dan? en kost beelddenken niet veel meer energie dan 'normaal' denken?
gewoon, uit nieuwsgierigheid, en het lijkt me interessant voor anderen om te lezen. beelddenken is relatief onbekend.
groeten,