Hoi allemaal, ik studeer verpleegkunde en kwam overtijd hetvolgende tegen:
Een patient (man 20 a 25 jaar oud), gezond in zeer goede conditie (is een fervent loper, eet gezond,...) heeft 2 gezwollen lymfeknopen in de nek ( 1 cervicaal posterieur en 1 occipitaal). Beiden worden gepalpeerd door een arts (terwijl ik er bij sta ). De cervicaal posterieure knoop is eerder zacht en beweeglijk en ongeveer 1 cm groot, de occipitale is kleiner, even beweeglijk maar wel iets harder. De patient heeft de eerstgenoemde zwelling reeds langer dan een maand en de tweede zwelling ongeveer 2 weken. Hij heeft ook een nieuwe (zijn eerste) vriendin sinds anderhalve maand. De arts besluit dat het hier maar om een banale zwelling gaat en dat de patient zich geen zorgen hoeft te maken. Ik had echter in een cursus gelezen dat meerdere gezwollen lymfeknopen (zoals 2 in dit geval) een sterke indicatie zijn voor een maligniteit of lymphoma. Zou er iemand dit mss kunnen bevestigen en ook kunnen zeggen hoe men klinisch (in de eerste plaats door palpatie) verder kan uitmaken of het ja dan nee lymphoma ofzo is. En is het zo dat bij 2 of meer gezwollen lymfeknopen steeds een biopsie (fine needle aspiration,...) moet worden uitgevoerd?
Bedankt om te antwoorden alvast! (dit is een vraag uit interesse en niet om kritiek,... op die arts te leveren)
x
Puzzels