Een korte vraag over Spinoza`s substantie:
Aangezien de definitie van substantie erg vaag wordt uitgelegd in de Engelse vertaling van Ethics en substantie een centrale rol spelen in zijn filosofie kan ik Spinoza niet goed volgen. Ik wil graag geloven dat hij substantie bedoeld zoals dat bedoeld wordt in het essentialisme, maar ik heb op een andere site gelezen dat hij iets heel anders bedoeld namelijk elk individueel object. Zoals ik dan een substantie ben en jij en de boom aan de overkant dan ook. Dit vind ik echter niet logisch want in proposition 6 van the First Part staat: "There cannot be in nature two substances of the same attribute, that is to say, two which have anything in common with one another." Als een substantie gewoon een individueel object is dan lijkt dit me onzin. De ene boom kan makkelijk iets gemeen hebben met de andere boom. Maar als substantie wordt bedoeld zoals het bedoeld wordt in het essentialisme (http://en.wikipedia.org/wiki/Substance_theory) dan vind ik dat wel logisch. Ik ben dus helemaal in de war met die substantie, kan iemand me helpen?
Alvast bedankt
PS. Substantie wordt in Ethics beschreven als: That what is in itself and is conceived through itself; in other words, that, the conception of which does not need the conception of another thing from which it must be formed.