Als het je verwachtingen niet kan waar maken dan kan je maar twee dingen doen: of je verwachtingen bijstellen of stoppen je tijd te verspillen.De respons hier stelt mij behoorlijk teleur. Het lijkt op aspirant-intellectuelen die intellectuele spelletjes spelen en ondertussen totaal blind zijn voor wat er gaande is, the big picture. Wat een sof! Zo'n 'wetenschapsforum'. What a waist of time!
Dat gezegd hebbende:
Over de het grote plaatje hebben we het inderdaad nog niet over gehad. Ondanks je eerdere berichten waar je het grote plaatje wilde aankaarten.
We graven als mensheid ons eigen graf en de problematiek van is grofweg te verdelen in vervuiling, het opraken van grondstoffen en de overbevolking. Hoewel ik in mijn betoog weinig woorden zal vuil maken over de natuur is het verstoren ervan gerelateerd aan deze problematiek.
Laat ik beginnen met de overbevolking. Ik heb even gekeken naar de verdubbelingen van de wereldpopulatie1, 2. We zijn in
- ca. 600 jaar van 0,25 naar 0,50 miljard mensen gegaan
- ca. 300 jaar van 0,50 naar 1,00 miljard mensen gegaan (1500 - 1804)
- 123 jaar van 1,00 naar 2,00 miljard mensen gegaan (1804 - 1927)
- 47 jaar van 2,00 naar 4,00 miljard mensen gegaan (1927 - 1974)
Vooral het laatste is opmerkelijk. voor de industrialisatie verdubbelde de wereldbevolking in 1/2 van de tijd. Na de industrialisatie gebeurde dit in 2/5 van de tijd. De verdubbelingstijd lijkt nu gelijk te blijven. Lijkt mij een teken dat de rek er uit is en dat de spanning op de kurk toeneemt. De vraag is alleen wanneer de kurk er af vliegt en hoe dit zich manifesteert.
Nu heb je ook nog de vervuiling en het op raken van meerdere soorten grondstoffen. Sinds Al Gore's An Inconvenient Truth (2006) is er wat betreft de vervuiling pas echt een collectieve bewustzijn gekomen. Van de grondstoffen realiseren we het ons alleen van de olie.
Was recycling, besparen en beperken lange tijd milieubewust en de oplossing van deze problemen. Nu is dat niet meer goed genoeg en begint cradle to cradle (C2C) terrein te winnen.
C2C lijkt mij een goed antwoord op de vervuiling en het opgebruiken van grondstoffen. Het zal echter geen gemakkelijke opgave zijn. Omdat we als mens lineair denken terwijl de problemen exponentieel toe nemen. We zullen er, naar mijn verwachting, telkens achter komen dat de problemen erger zijn dan verwacht.
C2C bied echter geen antwoord op de overbevolking en de druk die dit uitoefent op de wereld. In tegenstelling tot de milieuproblematiek leeft dit nog niet. Er bestaat wel sinds 1994 De club van tien miljoen maar als deze bewustwording net zo snel verloopt als bij de milieuproblematiek dan zijn we zo dertig a veertig jaar verder.
Mijn verwachting is dat we, met de hakken over de sloot, de eerste kritieke problemen: vervuiling en grondstoffen tekorten zullen indammen (en misschien zelfs oplossen). Wanneer de overbevolking wordt opgelost dat durf ik niet te zeggen.
Hoe hoog de prijs voor de natuur zal zijn? Ik weet het niet. De gevolgen van de vervuiling in het verleden zal nog lang doorwerken. Zolang de druk van de wereldpopulatie zal toenemen zal de druk op de natuur toenemen en dus soorten uitsterven.
Puzzels