Het feit dat een mutatie negatief is doet niks af van het feit dat het een alternatief is die uitgeprobeerd is.
Zeker, maar het is een zeer beperkt domein? De bereikbare variatie ligt in een hele grote ruimte waar de meeste oplossingen spaarzaam en geïsoleerd in kleine clusters in verspreid liggen.
Denk maar eens aan programmeren? Indien je programma data breed, ondiep en groot is gebruik je een andere algoritme dan als het smal, diep en klein is. Waarom? Omdat een algoritme dat optimaal is voor het ene dit niet is voor het andere. Het pijnpunt is nu dat deze algoritmen significant verschillend zijn. Het is onrealistisch dat je door willekeurige mutaties op byte-niveau van de object-code van de ene algoritme bij het andere te komen terwijl elke afzonderlijke stap nog steeds functioneel is. (immers, zodra het niet meer functioneel is zal het worden uitgefilterd uit de populatie... wil het behouden blijven en verder evolueren moet het functioneel beter zijn dan de alternatieven?
Bovendien heb ik de indruk dat je geen grijze ruimte ziet tussen doelgerichte (algoritmisch) en willekeurige processen, je hebt nog een volledige ruimte van heuristieke processen.
Ik zie niet hoe dit enige onderscheid kan maken.
Het klopt dat evolutie niet doelgericht is zoals Lemarck het bedoelde (een individueel wezen weet waar de evolutie heen wil), maar dat doet geen afbreuk aan de vraag of de evolutie zelf doegericht is.
Dat is dus wat de (huidige) evolutie theorie expliciet verbied, en deze doelgerichtheid vind je ook nergens terug in het beschreven proces.
Ik ben zelf geen aanhanger van wat Simon Conway Morris en dergelijke beweren (hoewel zijn Hoe het leven de dingen regelt hoogst interessant is), al denk ik dat evolutie wel een in hogere mate doelgericht proces is, in de zin dat evolutie in verschillende situaties dikwijls dezelfde beslissingen neemt. Bewijzen zijn het onafhankelijk ontwikkelen in verschillende takken in onze stamboom van ogen, communicatiemiddelen, groepshiërarchiën, enz....
Ik zie dit eerder als een kwestie van hergebruik van succesvolle ontwerpen door een ontwerper. (Merk op dat de ontwerper een ontwerp maakt, waarnaar dit ontwerp wordt gerealiseerd. Strikt genomen is het ontwerp geen onderdeel van de realisatie. Vergelijk het met source code (het ontwerp) en object code (de realisatie).
Kent u andere bronnen van ontwerpen tout-court, naast creatieve intelligenties?
Nee. Dat maakt het zo uniek.
Consistentie sluit volledigheid niet uit.
Godel dacht daar anders over

(Voor alle praktische doeleinden is dit waarschijnlijk irrelevant?).
De meeste religies streven trouwens ook naar consistentie. Waar ik dus moeite mee heb is dat in ID de volledige verandering ten opzichte van de 'klassieke' evolutietheorie bestaat uit de ontbrekende factor. Ik zou het dan consistenter vinden om te zeggen: "We weten niet hoe dit kan in evolutie en verwerpen daarom de evolutietheorie in die vorm." dan "Er is hier een ontbrekende element in de theorie die bestaat uit een intelligente/creatieve Designer waarover we verder geen details kunnen geven."
Dat is inderdaad wat veel wetenschappers dus ook zeggen (
Dawkins is een ei, zijn idee is goed, maar zijn uitwerking is inderdaad vaak flinterdun.
Ik denk dat dat hij helemaal geen idee heeft en dat hij maar net doet alsof hij een goed idee zou hebben.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs