Wat is alles?
Conform TS: "bijv. het universum of het multiversum of wat dan ook"
Lastig begrip natuurlijk. "Alles wat er bestaat", maar ja, wat is bestaan, en is dat niet subjectief.
Maar zodra we het hebben over bepaalde dingen die bestaan of "er zijn" (of waren) valt dat wat mij betreft wel per definitie onder "alles". Dus ook een Grondstof met Oneindige Dichtheid, of een Generator van Originele Dingen.
En de manier waarop jij het nu formuleert stelt impliciet dat alles een begin heeft gehad of is ontstaan.
Akkoord, herstel: "het begin / onstaan dan wel het reeds eeuwig bestaan van alles".
Waarom zou er maar 1 antwoord voldoende moeten zijn om alles te verklaren?
Geen van de gegeven antwoorden
verklaart natuurlijk echt iets, en ik betwijfel of dat uberhaupt kan.
Maar zolang we het dan toch over antwoorden of verklaringen hebben, denken we in termen van logica of een rationele context (wat hebben we anders eigenlijk aan een antwoord) en in dat kader sluiten de twee gegeven opties (1. er bestaat een punt waarop "het" begon of waarop "iets" is begonnen te bestaan, dan wel 2. er bestaat niet zo'n punt) elkaar uit. Één is er waar, en één niet. Dat lijkt mij rationele logica.
Misschien is logica helemaal geen geschikt middel om ons universum helemaal te begrijpen. Maar dan heeft het verder ook geen zin meer om na te denken (wat dat werkt per definitie met ratio), of andere antwoorden te verzinnen die zogenaamd toch iets verklaren (en dus indirect toch een soort logische grondslag claimen).
Mijn optie 3 betekend juist dat voor 1 iets het ene geldt (zonder begin/eind), en voor de rest heeft alles een begin gehad.
Dan heeft "alles" als geheel dus geen begin gehad (er was altijd al iets, en daar zijn later andere dingen uit voortgekomen), dus ik zie nog steeds niet hoe dat van optie 2 afwijkt. Optie 1 kun je anders ook wel uitleggen als "de big bang begon op t=0, en voor de rest is alles daar uit voortgekomen (dus al het andere had een voorganger of oorzaak)".
Bedenk dat optie 2 niet noodzakelijkerwijs zegt dat alles wat er NU is, altijd al heeft bestaan, maar ook dat het kan zijn voortgekomen uit andere zaken die altijd al hebben bestaan.
Samen verklaard dit waarom alles dat we waarnemen een begin lijkt te hebben, terwijl er toch iets extern zou zijn dat de oorzaak is van dit alles, maar zonder zelf een oorzaak nodig te hebben. Slechts door beide te hebben kan men de tegenstrijdigheid die in de eerste post werd verwoordt oplossen.
Zo zou je ook van optie 1 kunnen zeggen (uitgaande van een big bang) dat het verklaart hoe alles een oorzaak lijkt te hebben, of lijkt te zijn voortgekomen uit iets anders dat al eerder bestond, terwijl er toch iets zou zijn (de big bang) dat als enige geen oorzaak had.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.