Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: Religies zonder visueel leven na de dood.

Zoals ik al opmerkte, zodra mensen overtuigt raken van een irrationele, logisch tegenstrijdig idee, verliezen ze voor een deel hun realiteitszin. Om overtuigt te zijn van iets dat onlogisch is moet men een mate van cognitieve dissonantie hebben waarschijnlijk. Het opent de deur voor andere wanen. Waaronder het idee van een onstervelijke ziel, dat men doorleeft zonder lichaam. Dat de dood, incl. de pijn van het verlies, niet "echt" is?

Wat dat betreft is het idee van een lichamelijke opstanding nog redelijk rationeel en realistisch te noemen (onder de aanname dat er dus inderdaad een God bestaat die dit zou bewerkstelligen). In ieder geval vereist het geen schendig van enige bekende wetmatigheid, iets dat men van het idee van een onsterfelijke ziel niet kan zeggen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

wijsneus

Komen we dan vanzelf op de leefwijze van de gelovige die weet dat er doorgeleefd wordt na de dood.

Het is beter dat er 100 mensen op de rand van je graf om jou staan te huilen dan dat er 1 om jou staat te lachen.

Het voortleven als een goed lief en rechtvaardig persoon in de gedachtengang van de nabestaande(n) moet toch ook waarde hebben....Ieder mens zou dat als religie kunnen of moeten aannemen.

Als gelovige zou je een probleem moeten hebben wanneer je in de fout bent gegaan omdat jouw leven na de dood dan aan een zijden draadje komt te hangen.

Dit heeft een aantal gelovigen er niet van weerhouden om immorele en misdadige fratsen uit te halen tot in het Vaticaan toe.

Heeft een als moreel juist levende Atheíst meer recht op een leven na de dood dan een misdadige gelovige is een vraag die bij mij opkomt.

Zo niet dan zou hij toch mee moeten stemmen bij een beslissing over het al dan niet doorleven van een gelovige die eigenlijk niet zo netjes geleeft heeft.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

qrnlk
Lorentziaan

Het idee van een hel of zo zal vast wel een aantal mensen weerhouden hebben om een misdaad te plegen. Het heeft echter ook geleid tot de dood van vele onschuldigen op de brandstapel, mede aangestoken door leden van de RK kerk terwijl deze misdadigers zichzelf zo heilige als Jezus zelf achten terwijl het vuur de slachtoffer langzaam tot stof lieten vergaan. Zouden deze misdaden ook gepleegd zijn indien met wist dat er geen hel bestond? Als men had beseft dat niet wij maar God alleen het oordeel mag vellen? Waren dit wel eens christen? Want dit is zeker geen christelijk gedrag.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Benm

Doing the right thing for the wrong reason - als je het mij vraagt.

Wellicht is het wel zo dat mensen iets nalaten omdat ze daarvan gevolgen te gaan ondervinden in een leven na de dood, maar dat is feitelijk vooral een kwestie van mazzel. Helaas gebeurd het ook dat mensen juist door een geloof in een of ander afterlife tot uiterst gewelddadige en onwenselijke acties overgaan, denk aan zelfmoord-terrorisme en dergelijke.

Dat soort stunts zijn voor rationalisten eigenlijk ondenkbaar - iets waar je zelf vroeg en onnodig aan zult sterven is nooit een goed idee.
Victory through technology
wijsneus

Benm schreef:Doing the right thing for the wrong reason - als je het mij vraagt.... denk aan zelfmoord-terrorisme en dergelijke.

Dat soort stunts zijn voor rationalisten eigenlijk ondenkbaar - iets waar je zelf vroeg en onnodig aan zult sterven is nooit een goed idee.
De belofte van een imam aan een van het platteland geplukte zoon(niet de zijne) dat,als hij op de juiste plaats en het juiste moment aan het touwtje aan zijn rugzak trekt, hij in de hemel opgewacht wordt door 70 maagden,kan zo'n naief manneke over de streep trekken.

Zelfs Allah weet intussen niet waar hij/zij de maagden weg moet halen. ;) Maar dat terzijde....

Een Atheíst zou er niet over na moeten denken maar wordt wel vrijwel dagelijks geconfronteerd met de aanwezigheid van religieén en hun voortbrengsels.

Een Jehova gaat niet in militaire dienst omdat hij/zij vind dat er maar één God is.

Een Mormoon daarentegen gaat juist in militaire dienst omdat hij/zij strijdbaar moet zijn voor zijn God.

De belofte dat zij zijn geselekteerd om in een hiernamaals (lees:hiernogmaals)in paradijselijke omstandigheden wedergeboren gaan worden(met uitsluiting van bepaalde rassen)geeft hun vleugels.

Als bouwer moet ik toegeven dat de enorme kerkgebouwen,die door gelovigen overal ter wereld zijn en worden neergezet,vaak respekt bij mij afdwingen en mij doen geloven dat de bouwers een hoge devotie aan de man hebben gebracht.

Deze bouwers leven voort in hun werken.

Ik heb eens een stuk gelezen (dit zoek ik op) over aboriginals die geloven dat een dood mens in een steen opgeborgen wordt,althans de geest maar daar hadden zij zelf eigenlijk geen naam voor.

Elke steen kon dus een ex-mens zijn en daarom werden stenen met meer respekt behandeld dan bijvoorbeeld door een moslim of christen.
qrnlk
Lorentziaan

Een Atheíst zou er niet over na moeten denken maar wordt wel vrijwel dagelijks geconfronteerd met de aanwezigheid van religieén en hun voortbrengsels.
Elke Jehovah's getuige wordt ook dagelijks geconfronteerd met de aanwezigheid van aanhangers van andere theologieen en hun voortbrengselen. Elke mormoon wordt eveneens dagelijks geconfronteerd met de aanwezigheid van anders gezinden. Hetzelfde geldt voor elke baptist, katholiek, boeddhist, islamiet, etc.

Je tegenstelling atheist vs theist is in deze context, met dit argument een vals onderscheid: Iedereen die een bepaalde mening heeft waarover verdeeldheid heerst zal mensen tegen komen met een andere mening. De diversiteit van de theïsten is beduidend groter dan de diversiteit de groep atheïsten, met betrekking tot hun meningen over goden.

Mbt militaire dienst: De meeste open/vrije samenlevingen erkennen dat niet iedereen gelijk denkt over geweld en staat toe dat mensen die gewetensbezwaar hebben vrijstelling krijgen of een niet-militaire vervangende dienst mogen vervullen. In het algemeen zijn aangestelde geestelijken per definitie vrij gesteld van militaire dienst.

Verborgen inhoud
Ik kreeg btw een voorgoed ongeschikt mee toen ik gekeurd werd. Wat mij best wel goed uitkwam, gegeven mijn eigen geweten bezwaar tegen geweld.

Benm

De diversiteit van de theïsten is beduidend groter dan de diversiteit de groep atheïsten, met betrekking tot hun meningen over goden.

Dawkins kan dat zo mooi verwoorden... "We are all atheists about most of the gods that societies have ever believed in. Some of us just go one god further."
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

wijsneus

Elke Jehovah's getuige wordt ook dagelijks geconfronteerd met de aanwezigheid van aanhangers van andere theologieen en hun voortbrengselen. Elke mormoon wordt eveneens dagelijks.....
Jouw reaktie vind ik wat fel maar wel duidelijk.

Tja,ik ben een erkende gewetensbezwaarde m.b.t. militaiare dienst;destijds erkend door minister Vredelink.

Er was en is geen enkele religie aan te pas gekomen bij mij om mijn erkenning te verkrijgen.

Een vraag die ik moest beantwoorden:a,,Wat doe je als jouw vriendin in een bar lastiggevallen wordt door een andere man?''

Mijn antwoord was:,,Daar red zij zichzelf wel mee''.

a;,,Ja maar de andere man gaat aan haar zitten en gebruikt zijn fysieke overwicht''.

,,Dan loopt hij wel het risico dat ie een klap op z.n kop krijgt van mij''.zei ik.

a:,,Dat is geweld! ''

,,Ja''zei ik,,Maar dat wel wat anders dan dat U zegt daar is de vijand dus ga maar schieten''.

Ik weet intussen heus wel hoe een mens dood is te maken met gebruik van de handen alleen,maar die wetenschap gebruiken in opdracht zal ik niet doen.

Respekt voor het leven en de mensen die het leven gebruiken om verder te komen dan alleen... huisje ,boompje,beestje, en zorgen voor vrede in gelijkheid moet een van de levensdoelen zijn en is misschien wel een eigen religie.

,,Zelf een beetje God zijn ''.Sprak Jos Brink ooit.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏺Geschiedkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!