Hallo!
Kan iemand mij een definitie geven van een thermische grenslaag?
Een grenslaag bij stroming zou ik definiëren als:
Een laag langs een oppervlak waar de stroming een snelheidsverdeling bezit waarbij de snelheid loopt van zijn normale snelheid (zoals buiten de laag = ver genoeg van het oppervlak) tot 0 (tegen het oppervlak). Deze afremming kan verklaard worden door viskeuze wrijving.
Is dit dan analoog voor een thermische grenslaag, waarbij de temperatuur gaat van de fluïdumtemperatuur (ver genoeg van het oppervlak) tot de temperatuur van het oppervlak (tegen het oppervlak)? En is dit te verklaren door convectie? (Of ook door conductie + straling?)
Alvast bedankt!
Dmx
Puzzels
