Puzzel Puzzels
dmx
Artikelen: 0
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 14:01

Thermische grenslaag

Hallo!

Kan iemand mij een definitie geven van een thermische grenslaag?

Een grenslaag bij stroming zou ik definiëren als:

Een laag langs een oppervlak waar de stroming een snelheidsverdeling bezit waarbij de snelheid loopt van zijn normale snelheid (zoals buiten de laag = ver genoeg van het oppervlak) tot 0 (tegen het oppervlak). Deze afremming kan verklaard worden door viskeuze wrijving.

Is dit dan analoog voor een thermische grenslaag, waarbij de temperatuur gaat van de fluïdumtemperatuur (ver genoeg van het oppervlak) tot de temperatuur van het oppervlak (tegen het oppervlak)? En is dit te verklaren door convectie? (Of ook door conductie + straling?)

Alvast bedankt!

Dmx

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

aristoteles
Artikelen: 0
Berichten: 51
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 15:26

Re: Thermische grenslaag

Afbeelding

het is toch de laag waar de warmtestroom niet komt in een luchtstroom zie plaatje:boundary layer...

http://books.google.nl/books?hl=nl&lr=...MOdXdY#PPR20,M1
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

dmx
Artikelen: 0
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 14:01

Re: Thermische grenslaag

het is toch de laag waar de warmtestroom niet komt in een luchtstroom zie plaatje:boundary layer...
ah is dat zo?

en bij een gewone stroming, was ik daar juist?

(bedankt voor de reactie!)
Gebruikersavatar
Fred F.
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 4.167
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 19:21

Re: Thermische grenslaag

Kan iemand mij een definitie geven van een thermische grenslaag?

.....

Is dit dan analoog voor een thermische grenslaag, waarbij de temperatuur gaat van de fluïdumtemperatuur (ver genoeg van het oppervlak) tot de temperatuur van het oppervlak (tegen het oppervlak)? En is dit te verklaren door convectie? (Of ook door conductie + straling?)
De grenslaag is een dunne film van het fluïdum langs de wand waardoor de warmteoverdracht plaats vindt door geleiding. Hoe sneller het medium stroomt des te dunner de film (grenslaag) en des te beter de warmteoverdracht tussen fluïdum en wand. Deze vorm van warmteoverdracht wordt convectie genoemd. Met straling heeft het niets van doen.
Hydrogen economy is a Hype.
dmx
Artikelen: 0
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 14:01

Re: Thermische grenslaag

De grenslaag is een dunne film van het fluïdum langs de wand waardoor de warmteoverdracht plaats vindt door geleiding. Hoe sneller het medium stroomt des te dunner de film (grenslaag) en des te beter de warmteoverdracht tussen fluïdum en wand. Deze vorm van warmteoverdracht wordt convectie genoemd. Met straling heeft het niets van doen.
U spreekt over "geleiding", is dat dan niet conductie?

Of zie ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
Fred F.
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 4.167
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 19:21

Re: Thermische grenslaag

Je moet het zo zien: in de filmtheorie vindt warmteoverdracht door convectie plaats door aan te nemen dat er een film (grenslaag) langs de wand is met een bepaalde dikte waardoor conductie (geleiding) plaatsvindt. Het fluïdum buiten de film heeft dan een homogene temperatuur en de temperatuurgradient van dat fluïdum naar de wand vindt volledig plaats over die film.
Hydrogen economy is a Hype.
dmx
Artikelen: 0
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 14:01

Re: Thermische grenslaag

Bedankt!

Jij kan dat goed uitleggen zie! (Toevallig geen cursus geschreven? ;) )

Nog een klein vraagje: heeft het fluïdum tegen de wand dan dezelfde temperatuur als die wand? Of is dat niet noodzakelijk?
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 12:04

Re: Thermische grenslaag

Op het contactoppervlak tussen wand en fluidum is er inderdaad eenzelfde temperatuur, verder van de wand niet meer.

ads

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

dmx
Artikelen: 0
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 14:01

Re: Thermische grenslaag

Bedankt allen!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Thermodynamica en Stromingsleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!