Puzzel Puzzels
mitsumark
Artikelen: 0

Re: Je voeten in 1500kg beton

Met een stoot (kracht met bepaalde snelheid) kan een paard (of betonblok) een veel grotere impuls overbrengen dan met een constante kracht.

(Dan is het dus geen marteling meer maar moord)

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

317070

mitsumark schreef:Met een stoot (kracht met bepaalde snelheid) kan een paard (of betonblok) een veel grotere impuls overbrengen dan met een constante kracht.

(Dan is het dus geen marteling meer maar moord)
Dat is wat ik ook dacht. Een paard mag dan wel zoveel kunnen trekken, als het om korte (explosieve) impacten gaat, dan zijn veel materialen minder sterk. Wat verklaart dat mensen kunnen gevierendeelt worden.

De vraag is dan natuurlijk hoe snel je omhooggetrokken wordt...

Trouwens, als ik je berekening met de paarden opnieuw maak: 400kg/paard * 4paarden = 1600kg. Een paard zou dus meer trekken dan de gegeven 1500kg, en dus wil het niets zeggen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jkien
Moderator

Trouwens, als ik je berekening met de paarden opnieuw maak: 400kg/paard * 4paarden = 1600kg. Een paard zou dus meer trekken dan de gegeven 1500kg, en dus wil het niets zeggen...
Als een muis en een olifant touwtrekken, dan wordt de trekspanning in het touw niet groter dan een muizenkracht. De zwakste partij bepaalt. Bij touwtrekken tussen twee paarden links en twee rechts wordt de trekspanning 800 "kilogramkracht".
Dalton

Als een muis en een olifant touwtrekken, dan wordt de trekspanning in het touw niet groter dan een muizenkracht. De zwakste partij bepaalt. Bij touwtrekken tussen twee paarden links en twee rechts wordt de trekspanning 800 "kilogramkracht".
Wordt het dan niet twee muizenkrachten in het geval van de muis en de olifant?

1 muizenkracht van links en de olifant levert ook 1 muizenkracht + een hele hoop beweging.

Dus toch 1600kg in geval van 2x 2 paarden?

De vraagstelling is trouwens een langzame constante kracht omhoog.

Dus er is geen sprake van een stoot.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.
317070

Hmmm, maar als een muis tegen een muur trekt, dan wordt de trekspanning wel 2x de muizenkracht gedeeld door de oppervlakte (1x de muis en 1x de reactiekracht) dus die 800kg extra komt van de 'reactiekracht' die de andere paarden uitoefenen. Ben je wel zeker dat je je stelling juist interpreteert? Het klopt wel dat de extra kracht van de olifant geen invloed heeft (indien de muis achteruit getrokken wordt).

Je kunt het ook zo bekijken: stel, er zijn twee paarden die 1 iemand uit elkaar trekken. Als we er nu van uit gaan dat er slechts een paard een kracht uitoefent, dan is de spanning in die persoon vrijwel 0 (hij wordt gewoon achteruit getrokken, de zwakste partij bepaalt). Maar als het tweede paard ook trekt, dan moet die energie omgezet worden in spanning (en/of rek) en moet er dus wel 800 kgkracht van de twee paarden gecompenseerd worden, gezien er niks in beweging omgezet wordt.

Of nog: de spanningstensor is steeds symmetrisch...

-Alanis Morisette-
jkien
Moderator

Hmmm, maar als een muis tegen een muur trekt, dan wordt de trekspanning wel 2x de muizenkracht gedeeld door de oppervlakte (1x de muis en 1x de reactiekracht) dus die 800kg extra komt van de 'reactiekracht' die de andere paarden uitoefenen. Ben je wel zeker dat je je stelling juist interpreteert? Het klopt wel dat de extra kracht van de olifant geen invloed heeft (indien de muis achteruit getrokken wordt).
Ik ben er nog steeds zeker van dat de reactiekracht niets verdubbelt. Denk aan een verticaal touw. Als een gewicht van 1 kg via een touw aan een haak hangt dan is de trekkracht in dat touw 1 kgf ("kilogramkracht"). Als je middenin het touw een weeghaak monteert dan wijst die 1 kgf aan. Als je middenin het touw een verbinding monteert die breekt bij 1 kgf, dan breekt die als er onderaan het touw een gewicht van 1kg wordt gehangen. De reactiekracht van de haak verdubbelt niets, en het maakt niet uit of de reactiekracht geleverd wordt door een haak, een muur of door dieren.

Ik had in mijn vorige bericht de term trekspanning overigens niet moeten gebruiken, ik bedoelde trekkracht. Inderdaad is trekspanning = trekkracht / doorsnee.
317070

Yep, ik heb er even over zitten nadenken. Nu weet ik waarom ik me anders altijd aan de correcte eenheden houdt. Volgens mijn verklaring zou de man/vrouw in het beton 3000kg trekspanning voelen, maar aangezien spanning normaal niet wordt uitgedrukt in kilogram is dit nogal vreemd. Bij trekkracht klopt het inderdaad.

M.a.w. de paarden tonen inderdaad aan dat een mens uit elkaar getrokken wordt (hoewel dat natuurlijk nog altijd aan de impuls kan liggen).

-Alanis Morisette-
waanzin

Ik ben er van overtuig dat als je iemand met een beetje spoel gevrichten en niet te groote voeten max maat40 ofzo er in steekt dat die er gewoon uit lost komt met gebroken voeten en zonder vel wel is waar. Verder lijkt mij dat bij iemand met grooter voeten de heup het begeeft en hij zijn been verliest.

Tenslot nog een tip voor wie ooit dreigt in gebetoneerd te worden het lijkt mij beter om op je teen te gaan staan zo is de kans groter dat je los getroken wordt
aristoteles

Tenslot nog een tip voor wie ooit dreigt in gebetoneerd te worden het lijkt mij beter om op je teen te gaan staan zo is de kans groter dat je los getroken wordt
Bedankt, misschien dat ik er later nog wat aan heb...

Je weet nooit precies wat er gaat gebeuren, het ligt aan de hoek waaraan je getrokken wordt. Het ligt aan het lichaam zelf; een oud vrouwtje of een getrainde atleet.
bboon

als je op je tenen gaat staan vormt je hiel een weerhaak in het beton. Als er dus aan je lichaam getrokken wordt zal je enkel afscheuren :P . Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je knieen het begeven, de heupen kunnen naar mijn inziens meer trekkracht aan dan de knieen of de enkels.

hoe zou het trouwens met je schouders zitten als je hieraan opgetrokken wordt ;) .
aristoteles

hoe zou het trouwens met je schouders zitten als je hieraan opgetrokken wordt :P .

Het wordt inderdaad een wedstrijd tussen de armen en de voeten. Ik denk toch dat de armen minder kunnen verdragen dan de voeten. Dus als je aan je armen wordt opgetild, krijg je last van je armen ;) . Maar dit kun je oplossen door, net zoals bergbeklimmers, zo'n pakje aan te doen. Dit verdeeld de kracht over je hele lichaam en dus niet alleen op je armen.
Emveedee

Ik zou wiebelen met mijn voeten en benen, zodat je meer plaats hebt ipv alleen op de tenen te gaan staan.
aristoteles

Dalton schreef:De vraag was als volgt:

Stel je voor, je wordt tot halverwege je knieën in beton wordt gegoten.

Dit is een blok van 1500kg.

Nadat het is uitgehard wordt je aan je romp en armen voorzichtig omhoog getakeld.

Wat gebeurd er?

hier staat dus, tot dat het is uitgehard...

het is moeilijk wiebelen als het al uitgehard is. En als je wiebelt als het nog nat is, helpt het niks want het stroomt wel weer terug naar je benen.
Emveedee

Ik denk best dat je sneller kan wiebelen dan dat t beton terugstroomt. Vraag is alleen of je dat zolang kan volhouden tot het beton hard is...

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

aristoteles

Vraag is alleen of je dat zolang kan volhouden tot het beton hard is...

Als je in een mal, waar 1500 kg in kan, alle cement doet, duurt het zeker wel meer dan een dag tot dat het uitgehard is. En dan de hele dag wiebelen in cement lukt niet. sowieso in cement wiebelen is al zwaar en dat een hele dag.... ;)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!