Met een stoot (kracht met bepaalde snelheid) kan een paard (of betonblok) een veel grotere impuls overbrengen dan met een constante kracht.
(Dan is het dus geen marteling meer maar moord)
Moderator: Rhiannon
Dat is wat ik ook dacht. Een paard mag dan wel zoveel kunnen trekken, als het om korte (explosieve) impacten gaat, dan zijn veel materialen minder sterk. Wat verklaart dat mensen kunnen gevierendeelt worden.mitsumark schreef:Met een stoot (kracht met bepaalde snelheid) kan een paard (of betonblok) een veel grotere impuls overbrengen dan met een constante kracht.
(Dan is het dus geen marteling meer maar moord)
Als een muis en een olifant touwtrekken, dan wordt de trekspanning in het touw niet groter dan een muizenkracht. De zwakste partij bepaalt. Bij touwtrekken tussen twee paarden links en twee rechts wordt de trekspanning 800 "kilogramkracht".Trouwens, als ik je berekening met de paarden opnieuw maak: 400kg/paard * 4paarden = 1600kg. Een paard zou dus meer trekken dan de gegeven 1500kg, en dus wil het niets zeggen...
Wordt het dan niet twee muizenkrachten in het geval van de muis en de olifant?Als een muis en een olifant touwtrekken, dan wordt de trekspanning in het touw niet groter dan een muizenkracht. De zwakste partij bepaalt. Bij touwtrekken tussen twee paarden links en twee rechts wordt de trekspanning 800 "kilogramkracht".
Hmmm, maar als een muis tegen een muur trekt, dan wordt de trekspanning wel 2x de muizenkracht gedeeld door de oppervlakte (1x de muis en 1x de reactiekracht) dus die 800kg extra komt van de 'reactiekracht' die de andere paarden uitoefenen. Ben je wel zeker dat je je stelling juist interpreteert? Het klopt wel dat de extra kracht van de olifant geen invloed heeft (indien de muis achteruit getrokken wordt).Als een muis en een olifant touwtrekken, dan wordt de trekspanning in het touw niet groter dan een muizenkracht. De zwakste partij bepaalt. Bij touwtrekken tussen twee paarden links en twee rechts wordt de trekspanning 800 "kilogramkracht".
Ik ben er nog steeds zeker van dat de reactiekracht niets verdubbelt. Denk aan een verticaal touw. Als een gewicht van 1 kg via een touw aan een haak hangt dan is de trekkracht in dat touw 1 kgf ("kilogramkracht"). Als je middenin het touw een weeghaak monteert dan wijst die 1 kgf aan. Als je middenin het touw een verbinding monteert die breekt bij 1 kgf, dan breekt die als er onderaan het touw een gewicht van 1kg wordt gehangen. De reactiekracht van de haak verdubbelt niets, en het maakt niet uit of de reactiekracht geleverd wordt door een haak, een muur of door dieren.Hmmm, maar als een muis tegen een muur trekt, dan wordt de trekspanning wel 2x de muizenkracht gedeeld door de oppervlakte (1x de muis en 1x de reactiekracht) dus die 800kg extra komt van de 'reactiekracht' die de andere paarden uitoefenen. Ben je wel zeker dat je je stelling juist interpreteert? Het klopt wel dat de extra kracht van de olifant geen invloed heeft (indien de muis achteruit getrokken wordt).
Bedankt, misschien dat ik er later nog wat aan heb...Tenslot nog een tip voor wie ooit dreigt in gebetoneerd te worden het lijkt mij beter om op je teen te gaan staan zo is de kans groter dat je los getroken wordt
als je op je tenen gaat staan vormt je hiel een weerhaak in het beton. Als er dus aan je lichaam getrokken wordt zal je enkel afscheurenTenslot nog een tip voor wie ooit dreigt in gebetoneerd te worden het lijkt mij beter om op je teen te gaan staan zo is de kans groter dat je los getroken wordt
hoe zou het trouwens met je schouders zitten als je hieraan opgetrokken wordt.
Dalton schreef:De vraag was als volgt:
Stel je voor, je wordt tot halverwege je knieën in beton wordt gegoten.
Dit is een blok van 1500kg.
Nadat het is uitgehard wordt je aan je romp en armen voorzichtig omhoog getakeld.
Wat gebeurd er?
Vraag is alleen of je dat zolang kan volhouden tot het beton hard is...