Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Phys
Artikelen: 0
Berichten: 7.554
Lid geworden op: za 23 sep 2006, 19:43

Re: Kinetische energie en versnelling

@Rogier: dit is het forum klassieke mechanica, niet relativiteitstheorie, dus de lichtsnelheid is oneindig ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

ads

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Kinetische energie en versnelling

Wat versta je hier onder eenparige beweging, motor uit of constante snelheid ?
Ik bedoel met eenparige rechtlijnige beweging precies wat ermee bedoelt wordt door iedereen, constante snelheid. Nu kan je weer belachelijk beginnen doen en zeggen dat er altijd gravitatie aanwezig is, maar dat is volledig irrelevant voor de discussie. Wat ik zeg is dat het volledige systeem (dus als jij daar effecten van de maan en van dinosaurussen en van draken wil bij betrekken is dat allemaal prima, zolang je die mee in het systeem onder beschouwing betrekt) precies voldoet aan wat ik heb gezegd, ook als je daar gravitatie bij betrekt.

De vraag heeft echter absoluut geen betrekking op deze effecten, de vraag is gewoon een heel basale vraag over de relaties tussen verschillende grootheden uit klassieke mechanica. Ik verzoek je meer dan dringend om de opmerkingen die je maakt, to the point te houden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ghrasp
Artikelen: 0
Berichten: 413
Lid geworden op: di 19 apr 2005, 20:18

Re: Kinetische energie en versnelling

Dat is wat equations al op pagina 1 aangaf. De zaak bekijken vanuit het standpunt van een versnellende fietser is dus onnozel.
Dat deed ik in mijn berekeningen dan ook niet. Wat ik wel deed is dat ook vanuit het standpunt van een fietser de kinetische energie van het systeem bepaald kan worden tov het spoor. Het standpunt doet er bij Newton niet toe omdat kinetische energie er niet relatief is maar betrekkelijk. Bijv de kinetische energie van een fietser zonder verdere toevoeging betekent tov het spoor of iets op het spoor (viaduct bijv). Het viaduct heeft dan dezelfde kinetische energie tov een trein (of trein pus auto) als andersom, het is namelijk de energie die vrij komt bij een botsing met viaduct en dus aarde en dat is dan dezelfde als de energie die de treinmotor in de trein gebracht heeft (vanuit dezelfde rusttoetand als het viaduct en dus tov die rusttoestand (waarin Ek =0) is dEk de kinetische energie.

Het balanspunt dat ik gebruikte uitgaand van impulsbehoud bewegend met dezelfde snelheid en eenparig ook als de fietser versnelt is met die eenparige beweging automatisch gekoppeld aan de rails (en daarmee bijv ook aan een viadukt).

Bij Newton heeft iets geen kinetische energie maar is het betrokken op de aarde.

Plaats je het over naar de ruimte dan zijn er geen rails. De kinetische energie kun je nu niet meer tov de rails bepalen en alleen nog van het ene blok tov het andere en vice versa. Daarvoor geldt per definitie dat de hoeveleheid energie van blok a in betrekking op blok b gelijk is als andersom (beweging is relatief dus blok a beweegt niet sneller of langzamer tov blok b dan andersom.). Het punt van waar de beide blokken elkaar afstoten is direct daarop volgend imaginair en niet bestaand, niet te bepalen. Wel als je dezelfde formules omgekeerd toepast misschien maar dan heb je een cirkelredenering (eerst de formules en bewijsvoering opbouwen uit dat punt en dan het punt aantonen met dezelfde formules).

Bij fiets en auto is de kinetische energie van de fiets tov de trein precies dezelfde als andersom. Het is de energie van een botsing als de fietser tegen een in de trein stilstaande passagier zou knallen. Die energie wordt voor beide vier keer hoger als de fietser twee keer harder fietst.

Ga maar na : als een auto met tien m/s tegen je aan rijdt (en je springt op dat moment even vrij van de grond) is er niet sprake van meer of minder kinetische energie dan wanneer je zelf met tien m/s tegen een auto oploopt ondanks dat de auto zwaarder is.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Kinetische energie en versnelling

Ik kan daar weinig van maken. Is je standpunt werkelijk dat het mij niet is toegestaan een arbitrait (inertiaal) referentiestelsel te gebruiken dat niet met het systeem interageert? Indien ja, waarom maak je deze opmerkingen hier, in een discussie over de Newtoniaanse theorie? Indien neen, lees ik graag in bondige wetenschappelijke vorm, wat deel van de gegeven uitleg waarom niet correct is.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!