Bartjes schreef:Bijna goed. De crux zit hem erin dat het psychisch monisme het bestaan van de stoffelijke wereld ontkent, maar de stoffelijke wereld toch niet als een illusie beschouwt. Dat kan omdat het op grond van onze wetenschappelijke kennis en filosofische analyse duidelijk is, dat onze waarnemingen van de stoffelijke wereld niet de stoffelijke wereld zelf zijn. Zelfs volgens een materialistische visie vallen de wereld zoals die eigenlijk is en de door ons waargenomen wereld niet samen, maar zijn onze waarnemingen hersenverschijnselen. Er is dus als het ware een zekere spelingsruimte om in te kunnen vullen wat de aard van de wereld is (zoals die los van onze waarneming ervan bestaat). Het materialisme zegt dat materie de basis is, maar weet vervolgens niet goed raad met het bewustzijn. Het psychisch monisme zegt dat alles psychisch is: onze bewustzijnsverschijnselen zijn per definitie psychisch, en wat als materie verschijnt is dat dan in uitgebreidere zin. We spreken bijvoorbeeld ook van onbewuste psychische processen.
Omdat het begrip 'psychisch' zo naar mijn zin te ver wordt opgerekt, heb ik de kreet 'peripsychisch monisme' bedacht. Een deel van de eigenlijke werkelijkheid is ons direct bekend, dat zijn namelijk onze bewustzijnsverschijnselen. Het helpt niet die als illusies af te doen, want ook illusies zijn bewustzijnsverschijnselen. De eigenlijke werkelijkheid moet dus in ieder geval onze bewustzijnsverschijnselen bevatten, en is dus zeker ten dele psychisch. Van de aard van de rest weet ik alleen dat die zodanig moet zijn, dat het lijkt of er ook nog een materiële wereld bestaat. Het kan wel zijn dat dit inderdaad zo is, maar ik wil niet méér als bestaand aannemen dan voor een bevredigende verklaring van onze ervaringen nodig is (Ockhams scheermes).
Ik ben benieuwd of je hier wat aan hebt?
Hmm, misschien heb ik het nu beet, ik denk het wel
Mijn kritiek bevindt zich nu hier: "Van de aard van de rest weet ik alleen dat die zodanig moet zijn, dat het lijkt of er ook nog een materiële wereld bestaat."
U zegt volgens mij inderdaad wat we precies allemaal kunnen weten, maar U laat volgens mij een groot gat vallen, waarvan ik vind dat ze zou moeten opgelost worden, of tenminste vervat zitten in een algemene theorie over bewustzijn. Door te erkennen dat onze bewustzijnsverschijnselen zo zijn dat er precies een materiële wereld bestaat, verklaart U nog niet hoe/waarom dat komt, en hoe zoiets kan voortvloeien uit onze psyche. Wat u dus doet is dus het probleem erkennen dat psychisch monisme heeft, zonder er een oplossing voor te bieden. Dit is natuurlijk intrinsiek niet verkeerd, en kan niet tot inconsistenties leiden, maar naar mijn gevoel is het dan beter de materiële wereld als vast aan te nemen, en te zoeken hoe je hieruit bewustzijn kunt afleiden en ontkennen, dan de psychische wereld/bewustzijn als vast aan te nemen, en te zoeken hoe je hier onze waarnemingen van een materiële wereld uit kunnen afleiden...
Dus op zich is het wel een valide theorie, maar om op uw eerste artikel terug te keren:
Toch bestaat er een fraaie oplossing die goed aansluit bij de bevindingen van de moderne wetenschap. Deze oplossing is in de eerste helft van de vorige eeuw al geformuleerd binnen het zogeheten psychisch monisme van de Nederlandse filosofen Gerard Heymans en Leo Polak. Waarom gaat de zoektocht dan nog verder?
Het is nog steeds slechts een theorie onder velen, met enkele lacunes, maar desalniettemin een goede denkpiste.
p__ schreef:Je noemt als voorbeeld de smaak van appelsap, maar dit is geen geldig voorbeeld omdat "smaak" al een ervaring van het bewustzijn is.
Puur fysiek en atomair gezien (en zo behoren materialisten het te bekijken), bevatten de atomen van appelsap geen enkele nieuwe eigenschap.
Kun je 1 ander voorbeeld noemen van een eigenschap die nieuw ontstaat bij een combinatie van atomen? Je noemde eerder al appelsap, en wat ik daarover zei geldt voor zover ik weet voor alle fysieke systemen. Er treedt nooit een nieuwe eigenschap op (het blijft altijd materie in beweging). Het maakt het idee dat het bij bewustzijn wel kan gebeuren (dus dat bewustzijn een uniek uitzonderingsgeval is in de natuur), er niet natuurlijker op.
Ik denk aan kooktemperatuur, smelttemperatuur (of gewoon fase), entropie, enthalpie, druk, maar ook compressiemodulus, poison-coëfficiënt, hardheid, breukspanning, en vele andere materiaaleigenschappen...
In dit lijstje hoort iets dichter bij ons onderwerp ook aantal berekeningen per seconde, aantal parallel uitgevoerde berekeningen,... Het is dit laatste dat volgens mij verklaart waarom bewustzijn materieel geen bewustzijn bij atomen hoeft te betekenen...