ypsilon
Artikelen: 0

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

@MODS: voel je vrij dit te censureren, ik weet niet goed wat ik hier mag zeggen en wat niet, maar gezien het filosofische karakter van dit forum, hoop ik dat ik mijn visie hier tussen de andere mag plaatsen.
Zolang je je aan de regels houdt mag je zowat alles plaatsen ;) (als dit te erg off-topic loopt splits ik het wel af).

Ik ga later op de rest nog wel in.
Squawk

Simulatie bestaat al heel lang. Voordat iemand een handeling uitvoert, heeft er in de hersens al een simulatie van die voorgenomen handeling plaatsgevonden. Simulatie levert effectiever gedrag op dan klakkeloze handelingen. Dat vergt echter wel extra hersencapaciteit. Pas als er spierbeweging plaatsvindt is er geen sprake meer van simulatie.

Simulatie buiten de hersens, zoals met een computer, vergt spierbewegingen. Deze spierbewegingen zorgen (mits herhaald) voor een verandering in de hersens, een leerproces zoals bij piloten in een simulator. Dus als jij in een realistische simulator herhaaldelijk een hond mishandelt, verander je. Jouw drempel om te mishandelen wordt lager. Je verandert langzaam in een dierenbeul. Daarom is denk ik gesimuleerde mishandeling onethisch. Niet zozeer om wat er met de gesimuleerde hond gebeurt, maar door wat er met jou gebeurt...
Squawk

Overigens ben ik van mening dat wij in een gesimuleerd universum leven, namelijk het waargenomen universum. De simulatie vindt plaats in onze hersens en gebeurt voor wat betreft ruimte en tijd op exact dezelfde manier bij alle zoogdieren. En omdat bij iedereen de simulatie op dezelfde manier plaatsvindt, hebben wij elkaar niets te bieden voor wat betreft een blik op iets dat zich buiten het waargenomen universum bevindt. Wij bevinden ons allemaal op het neurale 'holodeck' dat ons door de evolutie is aangereikt.

Er zal ongetwijfeld een realiteit zijn, onze interpretatie daarvan (zoals ruimte en tijd) zal echter altijd beperkt blijven. Ik denk tevens dat we de mogelijkheden van onze hersens niet hebben meegekregen om achter de 'waarheid' te komen, maar om ons effectief te gedragen. Maar dat is weer een heel ander onderwerp...
R_Bena
Beheer

Squawk schreef: vr 03 jul 2009, 11:31 Overigens ben ik van mening dat wij in een gesimuleerd universum leven, namelijk het waargenomen universum. De simulatie vindt plaats in onze hersens en gebeurt voor wat betreft ruimte en tijd op exact dezelfde manier bij alle zoogdieren. En omdat bij iedereen de simulatie op dezelfde manier plaatsvindt, hebben wij elkaar niets te bieden voor wat betreft een blik op iets dat zich buiten het waargenomen universum bevindt. Wij bevinden ons allemaal op het neurale 'holodeck' dat ons door de evolutie is aangereikt.

Er zal ongetwijfeld een realiteit zijn, onze interpretatie daarvan (zoals ruimte en tijd) zal echter altijd beperkt blijven. Ik denk tevens dat we de mogelijkheden van onze hersens niet hebben meegekregen om achter de 'waarheid' te komen, maar om ons effectief te gedragen. Maar dat is weer een heel ander onderwerp...
Dit onderwerp is de laatste jaren actueler geworden. Onder andere door uitspraken van Musk.

Ik ben benieuwd hoe men hier 15 jaar later over denkt.
jazzer

R_Bena schreef: za 02 nov 2024, 18:06
Squawk schreef: vr 03 jul 2009, 11:31 Overigens ben ik van mening dat wij in een gesimuleerd universum leven, namelijk het waargenomen universum. De simulatie vindt plaats in onze hersens en gebeurt voor wat betreft ruimte en tijd op exact dezelfde manier bij alle zoogdieren. En omdat bij iedereen de simulatie op dezelfde manier plaatsvindt, hebben wij elkaar niets te bieden voor wat betreft een blik op iets dat zich buiten het waargenomen universum bevindt. Wij bevinden ons allemaal op het neurale 'holodeck' dat ons door de evolutie is aangereikt.

Dit onderwerp is de laatste jaren actueler geworden. Onder andere door uitspraken van Musk.
Ik ben benieuwd hoe men hier 15 jaar later over denkt.
Onze hersenen zijn natuurlijk beperkt in het doorgronden van de realiteit.
Toch hebben we reeds onze kijk op de aard van materie, het heelal en het leven enorm verruimd.
Die zit reeds enkele eeuwen in een stroomversnelling waarin onze kennis verdubbelt in steeds kortere tijdspannen.
Telescoop en microscoop speelden daarin een belangrijke rol.
Vandaag beginnen we te vermoeden dat artificiële intelligentie ook onvermoede horizonten zal openen.
Waar ons denkvermogen op grenzen stoot zal AI ons misschien nieuwe inzichten verschaffen op dingen waarover we nu in 't beste geval nog filosoferen.
Die simulatie speelt zich alleszins niet af in onze hersens of die van de andere zoogdieren.
R_Bena
Beheer

Juist. En wat bedoel je met:
Die simulatie speelt zich alleszins niet af in onze hersens of die van de andere zoogdieren.
HansH

Het feit dat de lichtsnelheid (snelheid van voortplanting informatie) beperkt is is voor mij een hint dat we in een simulatie zouden kunnen leven waarbij de rekensnelheid op die manier beperkt is. maar een simulatie zou denk ik wel vanuit een hoger nivo gedraaid moeten worden dan ons heelal, immers het heelal met alles erin inclusief wij zou dan het resultaat zijn van zo'n simulatie. (Startrek holo deck kun je op dit moment weer zien op netflix)
jazzer

R_Bena schreef: zo 03 nov 2024, 07:40 Juist. En wat bedoel je met:
Zo geformuleerd omdat Squawk dat 15 jaar geleden - toen hersens veruit de beste neurale netwerken waren - schreef.
Misschien kan AI ons binnenkort leren hoe de realiteit ook anders geïnterpreteerd kan worden.

Terug naar “Filosofie”