@maggy: Wat zou jouw conclusie zijn indien we zouden ontdekken dat de kans dat biochemische leven (zoals wij het kennen) spontaan ontstaat kleiner is dan 1 op 10^150?
- een dergelijke kansberekening is totale flauwekul
- elk reactievat heeft een voorspelbare uitkomst. Als dat niet zo zou zijn zouden de chemische en farmaceutische industrie een groot probleem hebben. En zou elk levend organisme voortdurend zware stofwisselingsproblemen hebben. Elk schakeltje van het hele proces klopt of het hele proces loopt in de war. In de lucht die we ademen zit een redelijk stabiel deel zuurstof, komt dat onder een bepaald niveau dan stikken we. En er mag niet te veel CO2 en nog veel minder CO inzitten, anders kunnen wij de CO2 uit ons bloed niet kwijt. We moeten de energieleveranciers uit ons voedsel volgens zeer exacte stapjes omzetten, er moet voldoende AMP, ADP en ATP gevormd worden, de hele citroenzuurcyclus moet dus exact zo verlopen als het in de boekjes staat. Niet omdat het zo in de boekjes staat, de citroenzuurcyclus is honderden miljoenen jaren ouder dan de drukpers. AMP die nodeloos hengelt naar fosfaat benodigd om tot ADP te komen is even dodelijk als M_RMA dat nodeloos hengelt naar een bepaald aminozuur. Nog lang niet al die processen zijn gedetailleerd in kaart gebracht, maar er wordt heel hard aan gewerkt. Zo weet ik dat er op dit moment veel meer bekend is over de citroenzuurcyclus dan toen ik studeerde, maar omdat ik die kennis in mijn dagelijs lven niet nodig heb, heb ik die ontwikkelingen niet gedetailleerd gevolgd. Ik weet waar ik het kan opzoeken of wie ik zou moeten consulteren als ik mijn nieuwsgierigheid niet zou kunnen bedwingen.
Elk van de bekende processen valt in het lab exact na te bootsen zo snel we hebben ontdekt welke factoren een rol spelen. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat er onbekende processen zijn die niet na te bootsen zouden zijn.
SETI vind ik totale flauwekul. Het project kost klauwen met geld. Ze houden 850 "zonachtige" objecten in de gaten tot een afstand van 75 lichtjaar bij ons vandaan en dan nog uitsluitend op zoek naar electromagnetische golven in de range van 1 tot 10 Gigaherz. Het is totaal niet bekend om hoeveel van die zonachtige objecten planeten te vinden zijn. Als die er al zijn, is het behoorlijk waarschijnlijk dat die bv heel dicht bij hun ster heel hard rondjes draaien, dat soort planeten is al waargenomen en er bestaat vrijwel volledige consensus dat die totaal ongeschikt zijn voor iets wat wij als leven kunnen herkennen.
Mercurius, Venus, Saturnus, Jupiter, Neptunus en Pluto plus de meeste manen van deze planeten zijn ook totaal niet geschikt. Maar laten we optimistisch blijven en veronderstellen dat een van de 850 wel een planeet heeft die lijkt op Mars of Aarde... Die zelfs zoveel lijkt op de Aarde dat zich daar op dezelfde wijze leven zou hebben gevormd als hier... Ergens tussen 15 miljard jaar geleden en gisteren... En ergens in hun evolutie ontstaat intelligentie vergelijkbaar met die van de mens, laten we ons beperken tussen 1 miljard jaar geleden en over 1 miljard jaar (waarmee je dus de meeste levensvatbare planeten al buitenspel zet). En laten we ervan uitgaan dat dat intelligente wezen meer lijkt op een mens dan b.v. op een dolfijn of een octopus (beide aantoonbaar razend intelligent, toch geen van beide in staat om een radio te bouwen) (hiermee zet je dus het meeste intelligente leven ook even buitenspel).
Maar we kijken niet naar een periode van 1 mld jaar geleden tot over 1 mld jaar, we kijken naar een tijdvak van 75 lichtjaar. En elk van die hooguit 850 planeten heeft maar 1 redelijk vaste afstand tot ons. Dus als op de verste 1 tot 74 jaar geleden begonnen is met signalen uitzenden en op de meest nabije zijn ze na honderden jaren vergeefse pogingen net voor 1995 gestopt zijn, dan ontvangen we precies nog niks, nakkes, nada, noppes.
In 1980 kon ik me nog niet eens een PC op 4,77 MEGAherz voorstellen, laat staan een interstellaire zender op 10 GIGAherz. Over 30 jaar gebruiken onze mobieltjes misschien TERAherzen... Totaal arbitrair dat nu door SETI tussen 1 en 10 GHz gezocht wordt. Zelfs als het op dit moment overal in de melkweg wemelt van de mensachtige wezens, wat ik zeer onwaarschijnlijk acht, dan nog is SETI gedoemd te mislukken.
We zijn op de maan geweest en hebben die knikker daarna ook nog met alle ons ter beschikking staande technieken onderzocht. We weten nu BIJNA zeker dat er water, zuurstof, waterstof is maar hebben geen idee hoeveel en of het goed te ontginnen is. Ik zag pas een semi-wetenschappelijk programma waarin werd beweerd dat de maan ook vol zou zitten met helium-3 (isotoop, twee protonen, 1 neutron). Ik heb er sterk mijn vraagtekens bij, maar als het mocht blijken te kloppen dan zou dat, als we het zouden kunnen exploiteren en als het om voldoende hoeveelheid zou gaan dan zou het mogelijk alle energieproblemen op aarde verhelpen !!????
Maar waar ik naartoe wil is: als we nog maar zo weinig over de samenstelling van de maan weten, wat voor technologie zou je willen gebruiken om DNA aan te tonen en op welke andere planeten dan? Want Aarde-achtige planeten zijn nog niet waargenomen, behalve als we onder onze eigen voeten kijken.
Trouwens, zoeken naar intelligentie, of bouwstoffen van leven of iets dergelijks in de ruimte zal aanhangers van creationisme of intelligent ontwerp niet overtuigen. Ze zullen hooguit zeggen "kijk, daar is Hij/Zij ook bezig geweest". Kom je hebt toch wel een spiegel in huis?
[Nu is er natuurlijk iets voor te zeggen dat elke vorm van leven een zekere mate van intelligentie bevat: Al het metabolisme word algorithmisch bestuurd/beheerd immers. Elke vorm van leven is dan per definitie intelligent en gaat het hier slechts om de mate/bereik/niveau van intelligentie...]
Nee, hoor, ik zie erbarmelijk weinig intelligentie. Niet in een reageerbuisje, niet in de natuur en vooral niet in mensen. Als oorlogen, kernbewapening, vervuiling en al het leed wat we elkaar aandoen het resultaat zou zijn van intelligentie, kunnen we inteligentie maar beter verbieden.