Nicolow schreef:Dat is ook wat ik voorsta. Ik denk hier al jaren over na en in mijn bijdragen schrijf ik erover.
Als je kennis en ethiek op een balans zou zetten, dan hoort ethiek aan de creditkant en kennis aan de debetkant.
Immers, een accountant kent de soll-positie: dat zijn de cijfers zoals die door de directie zijn goedgekeurd voor de genormeerde kosten. Aan de debetkant staan de gemaakte kosten: de ist-positie. Zo zijn deze twee met elkaar te vergelijken. Als de kosten (ist) hoger zijn dan begroot/toegestaan/genormeerd (soll) dan ontstaat een discrepantie die moet worden opgelost.
Hier begreep ik geen yota van, maar via Google vond ik:
http://administratie.startpagina.nl/prikbo...tie#msg-3997324
Ik heb jaren een bedrijf gehad (bepaald geen frietkot), zelf de basisboekhouding gedaan en uiteraard regelmatig mijn begroting vergeleken met de praktijksituatie. De termen soll en ist ben ik daar nooit bij tegengekomen. Google vindt deze termen vrijwel uitsluitend op Duitse sites, waaruit ik begreep dat ze gewoon vervoegingen zijn van de werkwoorden sollen en sein.
In de balans mag heus uitsluitend de volledige feitelijke situatie staan. Begrote kosten komen daar niet in voor.
Ik zou graag willen dat ethiek en wetenschap werkelijk in een boekhouding te gieten zouden kunnen zijn. Stel je voor dat alle militairen na elke oorlog, na elke oorlogshandeling een berekening zouden kunnen en willen maken in de vorm van:
werkgelegenheid in oorlogsindustrie -
grondstofverbruik +
gewonnen slag -
levens -
ellende -
medische kosten -
invaliden -
mijnen ruimen -
milieuschade -
aangewakkerd vijanddenken +
post onvoorzien =
Open deur. Niet alleen volgens "onze" Bartjes, ook volgens de spreekwoordelijke Bartjens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Bartjens
Kennis/wetenschap houdt zich bezig met feiten. Ethiek gaat uit van normen, waarden, emoties. Twee verschillende werelden.
Pauline Westerman beschrijft in haar boek ...
Dit is heel verhelderend. Vooral ook de hiaten in de boek, en vooral ook het gemis aan wetenschappelijke verdieping.
Goh, daar hebben we wat aan. Een nieuwe "autoriteit" aanvoeren die de meeste deelnemers aan deze draad vast niet kennen. En die zelfde autoriteit wordt door Nicolow meteen weer neergesabeld, waarmee Nicolow zichzelf kennelijk boven deze autoriteit verheft.
Maar als de maatschappelijke omstandigheden -blijkens de optredende veranderingen- invloed hebben op ethiek, dan moet er een causaal verband bestaan. En wel vanuit die omstandigheden naar de ethiek toe. Niet andersom!
Interessante stelling, hoor, maar zonder enige onderbouwing. Volgens de geschiedenisboekjes hebben de christelijke moraalridders al 2000 jaar een behoorlijk ijzeren greep op de ethiek en bepalen ze daarmee grotendeels de maatschappelijke omstandigheden. En niet andersom. (wat ook weer een te stellige uitspaak is, hihi)
Zou een wetgever de het wurgen verbieden, dan verdwijnt tevens het bestaande evenwicht, met navenant grote gevolgen!
Uit zo'n verstoord evenwicht komt op korte termijn in de regel economische en/of politieke instabiliteit voort. Een dergelijke instabiliteit leidt vervolgens al snel tot jaloezie en argwaan ten opzichte van buren die het vermeend of werkelijk beter hebben. Dit leidt dan weer snel tot
de zeer onethische stellingname "zij hebben teveel, wij hebben te weinig dus we gaan het gewoon halen". Hyxos, Hittiten, Hannibal, de Romeinen, de Merovingers, Karolingers, kruistochten etc. tot Hitlers Lebensraum en de Golfoorlogen... steeds hetzelfde liedje.
Samengevat: uit ethiek vloeien wetten voort. Wetten hebben invloed op de maatschappelijke omstandigheden (het evenwicht hier). Maatschappelijke omstandigheden leiden tot een specifieke ethiek. Het is een wisselwerking die actief wordt bij discrepantie.
Ja zeg, dit staat haaks op wat je net zei, namelijk:
Maar als de maatschappelijke omstandigheden -blijkens de optredende veranderingen- invloed hebben op ethiek, dan moet er een causaal verband bestaan. En wel vanuit die omstandigheden naar de ethiek toe. Niet andersom!
Zelf ben ik ervoor om wetenschap en ethiek gescheiden te houden. Zo is de maatschappij ook opgebouwd.
Weer een open deur. Zelf ben ik er ook voor om moord en gezellig winkelen gescheiden te houden. Zo is gelukkig de maatschappij ook opgebouwd, al wordt die regel in Amsterdam nog wel's met voeten getreden als er weer een moord plaatsvindt tussen het winkelend publiek.
Het is onmogelijk om elke wetenschapper voortdurend door ethici in de gaten te laten houden. Met de nadruk op ethici , meervoud, want ethiek is geen exacte wetenschap, ethici verschillen voortdurend van mening.
De ethiek als geheel (abstract begrip) laat wel voortdurend zijn hete adem voelen in de nek van wetenschap die op het randje van ethisch/onethisch balanceert, zoals dierproeven, omstreden farmaceutica, geldverslindende projecten etc.
Nadeel van deze scheiding is wel, dat ethiek en wetten een geheel eigen leven gaan leiden. Want machthebbers willen macht,
Ha, daar komt meneer Machiavelli weer om de hoek kijken. Laat dat woordje "macht" er nou 's even uit, dat staat niet in de stelling. Macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut. In een dictatuur kan je niet spreken van ethiek. Onze politici moeten vaak ethiek tegen wetenschappelijke ontwikkelingen afwegen.
Lees liever over concrete hedendaagse ethische vraagstukken zoals
http://web.mit.edu/fnl/volume/191/vest.html
Het ontwikkelen van de atoombom is een voorbeeld van het inzetten van wetenschap.
En over het eventjes overboord zetten van ethiek
Het refereren aan christelijke normen (geen huwelijk voor homo's e.d.) van die ethische overwegingen.
die weer niets met wetenschap te maken hebben.