Hallo,
al een tijdje loop ik met een idee rond, miischien raar maar dat hoor ik dan wel.
Zou het kunnen dat een zwart gat als "deur" dient naar andere dimensies? Geen deur voor mensen natuurlijk of captain Kirk, maar wel voor massa of energie. Het idee dat een zwart gat alleen maar energie opslokt vind ik niet erg bevredigend. Ok, er is misschien zg Hawking straling maar erg veel massa zal een zwart gat hiermee niet kwijtraken.
Omdat de zwaartekracht in een zwart gat zo enorm groot is lijkt het mij aannemelijk dat de bij de M-theorie voorspelde meerdere (11?) dimensies zich misschien in een zwart gat gaan manifesteren (en dat is gelijk alles wat ik daarvan weet!).
Ik ga nu vooral niet fantaseren dat we op die manier naar andere dimensies kunnen gaan reizen ed, maar zou het kunnen? Het is mi wel een mogelijkheid die een oplossing biedt aan de singulariteit in een zwart gat waar steeds over geschreven wordt, het niet meer werken van "onze" natuurkunde. Als aan de andere kant (als zoiets al genoemd kan worden) een andere dimensie zit, met een eigen natuurkunde, zou het misschien zelfs wel logisch zijn.
De vraag dient zich daarna dan misschien op dat "ons" universum dan op gegeven moment leeg zal zijn maar daar wil ik nog even niet aan.
Ook zou je aan kunnen dragen dat andere dimensies dan wellicht ook zwarte gaten hebben die hun materie omzetten in onze materie, en dat zien we in ons heelal ook niet gebeuren, tenminste, niet dat ik weet, of bedenk ik nu ineens een alternatief voor de big bang.
Ik heb het dus niet over wormgaten of andere fantastische oplossingen die ook alleen theoretisch bestaan.
Waar kan ik hierover meer over vinden. Een zg populair wetenschappelijke oplossing is niet erg bevredigend, op tv en in de maandbladen word je hiermee doodgegooid, maar een puur theorische benadering zal helaas ook weer te ver gaan voor mij.
Puzzels