Wat bedoel je nou eigenlijk? Ik ben je een beetje kwijt.
Jij vroeg: en op welke schaal, en welke tijdsduur ? Om aan te geven dat beide zeer gering zijn.
Daarvoor schreef ik dat kernfusie op kleine schaal al is gelukt, waarmee ik bedoelde op onbruikbaar kleine schaal.
Echter wat te zeggen van het ITER project:
Googelen levert o.a. op [url=http://www..velsen.sp.nl]www..velsen.sp.nl[/url]
En daar is te lezen:
"Het totale budget voor energieonderzoek is schandalig laag. Maar 0,3 % van het totale bedrag dat in de Europese Unie aan energie wordt uitgegeven, is bestemd voor onderzoek. Voor de auto-industrie is dat 15 %. Het totale bedrag, dat naar research & development voor energie gaat, moet dus flink omhoog". Voorts wijst hij erop, dat het domste wat we in de huidige situatie kunnen doen, is het ontkennen van de noodzaak, om met kracht het onderzoek naar de echte milieuvriendelijke, vervangende energievoorziening uit te voeren. De innovatie-sabotage van de fossiele wereld gebeurt op dit ogenblik.
De belanghebbenden van de fossiele energievoorziening, zitten te zeuren over de hoge kosten die nodig zijn voor een proefproject, genaamd ITER, waarvoor 10 miljard EURO nodig is. Dagelijks worden wereldwijd 80 miljoen vaten olie verhandeld voor meer dan 60 dollar per stuk. In de oliehandel gaat elke dag vier miljard om. Het kernfusie proefproject, de ITER reactor, kost dus maar tweeënhalve dag oliehandel. Lopes Cardozo zegt hierover: "We hadden ITER al lang kunnen hebben. In 1987 was de olieprijs redelijk laag. Alle innovatieve projecten zijn toen op grond van de "goedkope olie" gestopt. Een schandalig kortzichtige beslissing. We hebben zeker tien jaar vertraging opgelopen".
Overal wordt de alarmklok geluid, maar de neoliberalen en degenen die achter hen aanlopen, blijven blind en doof voor de realiteit. "
Bijna altijd, zoals ook hier, weer de nadruk op 'milieuvriendelijk'. Voor de nadruk op peak-oil (in Holland) kan men terecht bij Stichting Peak Oil Nederland. Peak oil is wat de tijdsfactor betreft een veel dringender probleem dan klimaatverandering.
Benm schreef:Het vinden van een alternatieve energiebron die aanzienlijk goedkoper is dan de bestaande is een risico, zowel voor investeirng in zonnepanelen, windmolens als kolencentrales.
De vraag is hoe groot de kans is dat zoiets gebeurd, of je het evt zou kunnen verzekeren, of je het risico domweg wilt nemen. Iets soortgelijks geldt bijv voor beleggen in goud: mocht er plots en een enorme (enorm in de zin van een megaton oid) reserve gevonden worden dan is je investering acuut totaal waardeloos.
Hoe realistisch zo'n investment killer is? Bedenk dat 200 jaar geleden aluminium duurder was dan goud!
In Duitsland heeft de overheid windenergie 'verzekerd'. Weliswaar is wind-en zonne-energie in landen als Nederland en Duitsland nauwelijks een oplossing voor de naderende oliecrisis (stroomopwekking gebeurt in die landen weinig m.b.v. olie), maar gas, steenkool en uranium kennen ook een piekproduktie. Ook voor die energiebronnen geldt: de makkelijkst winbare en met de hoogste kwaliteit (zwavelvrij gas; anthraciet) worden als eerste gewonnen.
De kans op het ontdekken van een reeks nieuwe grote olievelden, zoals in de jaren '50 en '60, is zeer klein. Het is een teken aan de wand dat vele landen wachten op een ijsvrije Arctica. Nationale vlaggen zijn al geplaatst.