Ten eerste even gezegd dat ik me erg stoor aan die gruwelijke onzin van de zogenaamde wetenschapsfilosoof prof. Etienne Vermeersch. Het geeft ook precies aan waarom filosofie geen wetenschap is, maar slechts een goochelen met woorden over woorden en begrippen.Ger schreef:Peter Pan, jij kan dat wel zo mooi zeggen, maar feit is dat jouw opvattingen niet stroken met de definitie van wetenschap. Of is de hele wereld gek behalve jij? Wetenschap beoefenen is theorieën of systemen ontdekken, uitwerken, enz. Dit geldt voor humane wetenchappen net zo goed als voor natuurwetenschappen. In de Van Dale staat zelfs de term "De wetenschap der Taalkunde" vermeld. Tevens staat vermeld bij "wetenschap": (in meer concr. zin) het weten (als boven) op een speciaal gebied. Volgens mij voldoen humane wetenschappen daar toch ook aan.
Jij zegt van geschiedenis dat het belangrijk is, maar niet nuttig. Lijkt mij een tegenstelling, maar dat terzijde. Ik vind het wel nuttig dat we dankzij de geschiedenis gebeurtenissen kunnen zien aankomen. Denk aan beide wereldoorlogen. Door de geschiedenis hebben we geleerd oorlogen te voorkomen. Vrij nuttig, zou ik zeggen. Minstens net zo nuttig als het kunnen gebruiken van een computer dankzij natuurwetenschappen.
Het feit dat jíj de humane wetenschappen niet interessant vind, geeft je niet het recht om ze dan maar niet onder wetenschap te scharen.
- Er zijn meerdere definities te geven voor wetenschap, een engere en een ruimere.
Dat is te vergelijken met het woord klassiek in de muziek.
Bedoel je daarmee ook middeleeuwse muziek, of ook "yesterday" van de Beatles?
Dus er kunnen meerdere definities naast elkaar bestaan.
Ik zou er voor pleiten dat er voor de zuivere wetenschap (science) een aparte naam wordt gehanteerd.
- De definitie die jij geeft voor wetenschap is ook van toepassing voor de professionele schaker.
- Als je taalkunde ook wetenschap noemt, dan hanteer je wel een heel ruime definitie van het begrip.
- Geschiedenis is interessant en belangrijk voor je als mens, dus in die zin nuttig, maar of je van de geschiedenis iets kunt leren is maar zeer de vraag. De geschiedenis herhaalt zich niet.
- Je hebt van mij nergens kunnen lezen dat ik humane "wetenschappen" niet interessant vind.
Ik heb zowel psychologie-, sociologie- als filosofiecolleges gevolgd.
Best interessant. Ze brengen je een bepaalde denktrant bij. Maar wetenschap is het niet.
Puzzels