Ik ben net volwassen (volgens de wet tenminste), maar ik heb nog steeds zeer kinderlijke fantasieën.
Hoewel ik die fantasieën nu misschien op een andere manier benader zijn het nog wel steeds dezelfde onderwerpen, hele mooie ideeën (zoals peter pan en nooitgedachtland) die in realiteit nooit kunnen. Als ik in mijn eentje ben begin ik nog vaak over dit soort dingen te fantaseren.
En vandaag dacht ik opeens aan mijn jonge jeugd dat mij voor het eerst verteld werd over peter pan en nooitgedachtland. Ik weet niet meer waar wanneer of hoe mij dat verteld is, maar ik weet nog zeer goed wat ik ervan dacht. Ik vond het aan de ene kant een zeer mooi verhaal, vooral het vliegen natuurlijk, maar aan de andere kant was het voor mij ook een beetje deprimerend. En vandaag begreep ik pas weer waarom ik het deprimerend vond.
Als je namelijk leest of hoort van zo'n heel mooi verhaal dan wil je er deel van uitmaken. Ik verlangde opeens ontzettend om ook te kunnen vliegen en te leven op een magisch zwevend eiland. Misschien heb ik zelfs korte tijd geloofd dat ik kon vliegen, peter pan zei namelijk dat iedereen het kon. Ik wilde het in ieder geval geloven, maar ik werd teleurgesteld, ik zou nooit kunnen vliegen als peter pan en nooit kunnen leven op een magisch zwevend eiland.
Kort gezegd werd er mij dus een mooiere wereld voorgesteld dan degene waar ik in leef en daarna werd er duidelijk dat ik nooit deel zou kunnen uitmaken van die mooiere wereld. Ik denk dat ik geen uitzondering ben als ik zeg dat dat vrij deprimerend kan zijn. Zelfs vandaag als ik, in een moment voor mezelf, mij terug trek in die fantasiewereld in mijn hoofd dan eindigt het vrijwel altijd met "jammer dat het niet echt kan zijn".
Vandaag kwam ik dus tot de conclusie dat het misschien helemaal niet goed is om dergelijke sprookjes te vertellen aan kinderen. Het is algemeen bekend dat mensen die van arm naar middelmatig gaan zich (over het algemeen) beter voelen dan mensen die van rijk naar middelmatig gaan. Zolang de nieuwe situatie maar relatief beter is dan de oude, maakt het niet uit of die goed of slecht is. Dus zelfs al heb je een prachtig leven, als mensen je gaan vertellen over nog mooiere levens en je dan vertellen dat je daar geen deel van kunt uitmaken dan lijkt je eigen leven opeens ontzettend saai.
Ik zeg niet dat mooie verhalen allemaal weggegooid moeten worden, maar ik pleit ervoor om mooie verhalen te vertellen die echt kunnen gebeuren. Dan kun je tenminste proberen om het verhaal echt te maken, ipv te weten dat dat onmogelijk is.
let op, ik heb deze opinie pas vandaag gevormd, dus misschien zijn mijn argumenten niet zo goed doordacht.
Ik hoop dat er een goed onderbouwde discussie zal beginnen over de rol van sprookjes in de opvoeding.
Puzzels