Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Beauchamp
Artikelen: 0

Volgorde

Dag,

Ik ben aan het oefenen met sommen waarbij je op voorrang moet letten. Dat lukt aardig, maar bij deze gaat het steeds mis:

3*27-8-7*3-2*11=?

Volgens het oefenboekje is het antwoord 74. Hoe moet ik de haakjes zetten om op dit antwoord uit te komen?

Er geldt dat vermenigvuldigen en delen voorrang heeft boven optellen en aftrekken. Maar tussen vermenigvuldigen en delen onderling alsmede tussen optellen en aftekken onderling bestaat geen voorrangsregel. Dat gaat van links naar rechts.

Mij leek dit juist:

(3*27)-8-(7*3)-(2*11)

Maar dan misken je denk ik de regel dat optellen en aftrekken onderling (-8-7) gewoon van links naar rechts gaat. Heeft iemand een idee?

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

stoker

Re: Volgorde

als je de opgave goed hebt overgtypt, moet de oplossing 30 zijn, niets anders.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Beauchamp

Ja, zo stond het er. Dus ik heb de haakjes op de goede plekken gezet?

Misschien is het een typefout in de antwoorden.
TD

De haakjes zijn 'niet nodig', maar je hebt er wel correct mee aangeduid welke bewerkingen eerst uitgevoerd moeten worden. Het antwoord is inderdaad 30.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
PeterPan

\(74 = 3\cdot 27-8-(7\cdot 3-2\cdot 11)\)
Bartjes

Volgens het oefenboekje is het antwoord 74. Hoe moet ik de haakjes zetten om op dit antwoord uit te komen?

Als de vraag in het boekje is "Hoe moet je de haakjes zetten om op dit antwoord uit te komen?" zijn de vraag en het antwoord juist, en heeft PeterPan de goede oplossing gegeven.
Erik Leppen

Als de vraag in het boekje is "Hoe moet je de haakjes zetten om op dit antwoord uit te komen?" zijn de vraag en het antwoord juist, en heeft PeterPan de goede oplossing gegeven.
Als de vraag in het boekje is "Hoe moet je de haakjes zetten om op dit antwoord uit te komen?" dan had in het antwoordboekje PeterPan's antwoord moeten staan. Als dat zo was geweest dan was er geen onduidelijkheid geweest en had deze topic niet bestaan. Ik denk dus dat je er veilig vanuit kan gaan dat de vraag was: wat is de uitkomst van deze som (houd rekening met de volgorde van uitrekenen)" en dan is 74 simpelweg fout.

Als je de - 2 x 11 in + 2 x 11 verandert werkt het wel, dus ik vermoed een tikfout in de som.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Beauchamp

Het was inderdaad de bedoeling gewoon de uitkomst uit te rekenen. Wel stond erbij dat je haakjes kon zetten om voor jezelf duidelijk te maken welke volgorde je aanhoudt.

Ik heb de haakjes blijkbaar zo gezet, dat ik op 30 uitkwam; het antwoord dat je ook krijgt als je geen haakjes gebruikt, maar de algemene voorrangsregels volgt.

In ieder geval bedankt allemaal!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!