Snow white schreef:@ Dido
Ik vind het fijn dat je gevallen aanhaalt waarin het juist mis gaat met het zelfbewustzijn. Ik snap echter niet wat de functie is van die verhalen en hoe het aansluit op de centrale vraag van dit topic. Kan je me uitleggen waarom je wanen en stoornissen/syndromen aanhaalt? En welke plaats zij innemen hier? Dan kan ik wellicht ook op jouw bijdragen inhoudelijk in gaan
Squawk schreef:Vwb. de bijdragen van Dido: juist van storingen in de hersens zijn we erg veel te weten gekomen over de functies van de afzonderlijke hersengebieden. En daar kan AI dan weer dankbaar gebruik van maken.
Psychology meets AI: dat gebeurt al. 'As we speak'
Ja, veel beter kan ik het niet uitleggen dan Squawk dit doet...
Misschien toch nog een poging, voor zover dit nog nodig is.
- Het ging mij er vooral om, om aan te tonen hoe ver de neurologie & de neurofysiologie gevorderd zijn in het uitzoeken van het proces 'bewustzijn'. Want dit is een eerste vereiste om computers zodanig te programmeren zodat ze een bewustzijn krijgen.
- Een ander probleem blijkt te zijn dat het vaak niet duidelijk is wat zelfbewustzijn eigenlijk is. En zolang dat niet echt duidelijk is, lijkt het me weer moeilijker om een computer zo te programmeren.
Met die tekst wou ik dan ook aantonen dat het begrip tot op heden inderdaad niet zo duidelijk te omschrijven is. Er blijken meerdere componenten mee te spelen in bewustzijn, maar welke precies is nog niet duidelijk. Die stoornissen laten ons steeds een heel klein stukje zien over wat 'zelfbewustzijn' precies is. En zoals ik het nu zie, denk ik dat het een ietwat complexer concept is, dan dat sommigen denken.
- Ik las ook ergens in deze topic dat er twijfel was of emoties voelen een voorwaarde is voor bewustzijn. Na het lezen van deze tekst, heb ik de neiging van 'ja' daarop te antwoorden. Dus zou je mogelijks eerst emoties moeten kunnen programmeren in een computer.
- En de volgende opmerking is ook duidelijk, dacht ik:
Assume I am an intellectually highly advanced, color-blind martian. I study your brain and completely figure out down to every last detail what happens in your brain—all the physico-chemical events—when you see red light of wavelength 600 and say "red". You know that my scientific description, although complete from my point of view, leaves out something ineffable and essentially non-communicable, namely your actual experience of redness.
Dit zou een aanwijzing kunnen zijn voor het gegeven dat het zelfbewustzijn misschien wel
nooit volledig te doorgronden is dmv. hersenonderzoek. Je kan dan wel te weten wat die persoon denkt, ziet,... Maar als je niet zélf die persoon bent, weet je niet wat z'n gedachten ed. voor hem inhouden, betekenen. En als je het bewustzijn dus niet in z'n volle betekenis kan onderzoeken bij de mens, kan je dit bewustzijn dan wél gaan overbrengen in de technologie van AI??
Dus: zal het wel ooit lukken om AI zo te programmeren?
Om uit te komen bij de vraag:
Kan een computer zelfbewust gemaakt worden, zoals een mens dat is?
Dan heb ik de neiging te antwoorden dat we daar nog behoorlijk ver van af zitten. Niet in het minst omdat het zelfs bij de mens nog helemaal niet duidelijk is hoe het bewustzijn precies in elkaar zit. Zoals Anusthesist aanhaalt, is het idd. vermoedelijk niet nodig dat we het bewustzijn volledig dienen te begrijpen, om ze te kunnen programmeren, maar zoals het er nu uitziet, denk ik dat we er nog veel te ver van af zitten.
Dido, die hoopt dat het zo een beetje duidelijker is geworden...

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-