Puzzel Puzzels
woutrrr
Artikelen: 0

Stroming van een vloeistof

Ik ben op zoek naar enkele termen/ formules die mij verder kunnen helpen met het volgende vraagstuk:

Hoe groot moet een opening in een gesloten cilinder minimaal zijn voordat een bepaalde vloeistof (bijvoorbeeld water) eruit stroomt. VOORBEELD: Als men water omhoog zuigt in een rietje, en dan de bovenkant afgesloten houdt, dan stroomt het water niet uit het rietje. Hoe dik moet het rietje zijn voordat dit wel gebeurt?

Het ontbreekt mij aan een aantal termen waarmee ik kan zoeken op het internet. Wie kan me helpen?

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Brownie

Re: Stroming van een vloeistof

De oppervlaktespanning van de vloeistof zorgt ervoor dat hij niet weer direct wegstroomt. Door deze spanning kan lucht van onderen niet in het rietje komen, wat je wel zou verwachten omdat vloeistoffen veel zwaarder zijn. Hoe groot die spanning is zal ik nauw verband staan met de maximale breedte van je rietje voordat hij leegloopt.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Frank P

Ik denk dat je wel wat meer gegevens nodig hebt dan enkel de diameter van de buis. Zo moet je ook rekening houden met het drukverschil (zonder drukverschil kunnen fluïda niet bewegen), viscositeit van je vloeistof (water),...
kotje

woutrrr schreef:Ik ben op zoek naar enkele termen/ formules die mij verder kunnen helpen met het volgende vraagstuk:

Hoe groot moet een opening in een gesloten cilinder minimaal zijn voordat een bepaalde vloeistof (bijvoorbeeld water) eruit stroomt. VOORBEELD: Als men water omhoog zuigt in een rietje, en dan de bovenkant afgesloten houdt, dan stroomt het water niet uit het rietje. Hoe dik moet het rietje zijn voordat dit wel gebeurt?

Het ontbreekt mij aan een aantal termen waarmee ik kan zoeken op het internet. Wie kan me helpen?
De dikte van het rietje speelt geen rol alleen de hoogte van het water in het rietje speelt een rol. Als de plaats boven water vacuum is dan houdt een normale atmosferische druk een waterkolom van 10,33m in evenwicht onafhankelijk diameter rietje (niet te dun anders capillaire opstijging).

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtdruk
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Bartjes

Zie hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)#Pendant_drop_test

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Thermodynamica en Stromingsleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!