Moderator: Rhiannon
Om niet verder af te dwalen naar bijzaken, laten we het -zoals het topic is gestart- over metingen hebben in de psychologie en de mitsen en maren van dergelijke metingen.
Klopt. Als je de hele mens in kaart wilt brengen lijkt het me onoverzichtelijk. Maar als je gericht zoekt, bijvoorbeeld op vaardigheden zoals oog-handcoördinatie, of een goed korte termijn geheugen, of de mate van afleiding of concentratie, kun je op dat specifieke gebied van een mens goed meten denk ik. Helemaal als je een groot aantal proefpersonen pakt, met misschien ook nog een groep waarvan van tevoren al bekend is dat ze op dat specifieke punt goed scoren. Als er een gewenst EEG of fMRI patroon gedefinieerd kan worden, is het wellicht mogelijk vliegers in een lab te trainen met bijvoorbeeld neurofeedback. Dat is een stuk goedkoper dan een paar uur met een instructeur in de simulator lijkt me. En wellicht ook effectiever en homogener, dwz onafhankelijk van de verschillen per instructeur. Op termijn misschien zelfs thuis trainen? :eusa_whistle:EEG's en hersenscans zijn natuurlijk uitstekend, maar een mens is toch meer dan zijn/haar hersens?