Puzzel Puzzels
anusthesist
Artikelen: 0

Re: Hoe moet je meten?

Om niet verder af te dwalen naar bijzaken, laten we het -zoals het topic is gestart- over metingen hebben in de psychologie en de mitsen en maren van dergelijke metingen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Squawk

Om niet verder af te dwalen naar bijzaken, laten we het -zoals het topic is gestart- over metingen hebben in de psychologie en de mitsen en maren van dergelijke metingen.

Mee eens. Hoewel 'kijken' hier was opgevoerd als een manier van meten, gaan we het mij betreft nu inderdaad hebben over concrete meetinstrumenten. Als het kan in relatie tot training. Daar heb ik volgende week een gesprek over in Leiden. Ik hoop de discussie richting EEG en fMRI te kunnen sturen. Daarbij verwacht ik dat vliegers geschikte proefkonijnen kunnen zijn.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

enrico

Ja, OK. Nu lijkt mij het probleem weer van het echte meten dat je niet weet waar je beginnen/eindigen moet. EEG's en hersenscans zijn naturlijk uitstekend, maar een mens is toch meer dan zijn/haar hersens?

Wat is fMRI eigenlijk?

Groet

Enrico
anusthesist

fMRI = functionele MRI. Hier vind je meer informatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Squawk

EEG's en hersenscans zijn natuurlijk uitstekend, maar een mens is toch meer dan zijn/haar hersens?
Klopt. Als je de hele mens in kaart wilt brengen lijkt het me onoverzichtelijk. Maar als je gericht zoekt, bijvoorbeeld op vaardigheden zoals oog-handcoördinatie, of een goed korte termijn geheugen, of de mate van afleiding of concentratie, kun je op dat specifieke gebied van een mens goed meten denk ik. Helemaal als je een groot aantal proefpersonen pakt, met misschien ook nog een groep waarvan van tevoren al bekend is dat ze op dat specifieke punt goed scoren. Als er een gewenst EEG of fMRI patroon gedefinieerd kan worden, is het wellicht mogelijk vliegers in een lab te trainen met bijvoorbeeld neurofeedback. Dat is een stuk goedkoper dan een paar uur met een instructeur in de simulator lijkt me. En wellicht ook effectiever en homogener, dwz onafhankelijk van de verschillen per instructeur. Op termijn misschien zelfs thuis trainen? :eusa_whistle:

Overigens is een fMRI of een EEG ook afhankelijk van de cocktail van neurotransmitters in het bloed, dus het hele lichaam doet mee.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

enrico

Hi Squawk,

Ja voor heel gerichte dingen zoals oog-hand coordinatie moet dat wel mogelijk zijn, dat denk ik ook.

Voor bredere zaken zoals depressie, angst etc... lijkt het mij dat we dat nog niet goed begrijpen. Volgens mij is de wisselwerking tussen gedachten en de rest vh lichaam zeer moeilijk in kaart te brengen.

Mischien is wetenschap hier niet nodig, en dienen we daar op een andere manier mee om te gaan.

Groet Enrico

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!