Lieve slimmerds,
ik heb zojuist even een uurtje rondgedwaald op het forum, maar nergens een concreet antwoord, of verwijzing naar een antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Bij deze dus mijn vraag.
Ik weet niet eens hoe ze er op zijn gekomen, maar op een gegeven moment raakten twee collegae van mij in een verhitte discussie, waar ze simpelweg niet uitkwamen. Na een tijdje lieten ze het erbij, maar ik ben te nieuwsgierig, en wil het antwoord weten.
Ik ben zelf geen geleerde of natuurkundige, dus val me aub niet aan op incorrecte termen. Mijn excuses alvast voor het onvermijdelijke, haha!
Persoon A zegt dat je feitelijk iets zwaarder bent volgens de metingen van een normale (dus huis- tuin- en keuken) weegschaal, omdat de lucht (atmosfeer) op je drukt. Dus dat niet alleen omdat de zwaartekracht jouw lichaam op de weegschaal trekt, maar ook al het lucht boven je.
Persoon B zegt dat het klinkklare onzin is. Die beweert zelfs dat, stel je de unieke situatie eventjes met veel fantasie voor, als je op de bodem van de oceaan op een weegschaal zou staan, de weegschaal hetzelfde zou aangeven als in de badkamer.
Waarop Persoon A juist weer antwoordde dat de weegschaal daar nog veel meer zou aangeven.
Dit was dus de kwestie. Wie heeft er gelijk? Ik heb even voor ze zitten speuren op Google, maar kon toch niet iets vinden wat een antwoord op de kwestie is.
Mocht iemand van jullie het weten, hoor ik het graag. En het liefst met een linkje naar iets wat ze 'onberispelijk bewijs' zouden kunnen noemen.
Bij voorbaat dank!