Puzzel Puzzels
Dido
Artikelen: 0

Re: [ontspanning] het grote algemene onwetendheidstopic

Tempus schreef:In eerste instantie dacht ik aan Freud. Volgens Freud heb je het Id, Ego en Superego. Maar toen ik Wikipedia er nog eens op na las zag ik duidelijk te staan dat het Id per definitie onbewust is. En ook het Superego zou grotendeels onbewust zijn. Dan houd je alleen het Ego over dus zeg ik één bewustzijn.

Is maar een gok, ik heb geen idee of ik een beetje in de goeie richting denk.
Freud maakte een onderscheid tussen:

- het onbewuste

- het voorbewuste: datgene waar we nu niet aan denken, maar waar we ons makkelijk bewust van kunnen worden als we dat willen

- het bewuste

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Korot

En dan wachten we nu rustig op 317070 post, waarin staat wie van ons 3 het goed heeft.

Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showforum=59
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Dido

Misschien iets duidelijker: "Werkt een mens bij het bedenken van een idee/gedachte slechts aan 1 gedachte tegelijk? Gaat hij slechts 1 gedachte met de keer af?"
In principe werkt hij inderdaad meestal maar aan één iets tegelijk:

als we zgz. bezig zijn met meer dan 1 taak, is het zo dat we dan meestal heel snel overschakelen v/d ene naar de andere taak. Dit leidt tot zgn. omschakelingskosten

De oorzaak daarvan is dat gedragsparameters v/d vorige taak onderdrukt moeten worden & nieuwe geactiveerd moeten worden.

Wel is het zo dat we een aantal taken kunnen combineren (dubbeltaken). Het gaat dan vooral om het combineren van automatische taken met gecontroleerde taken. Voor automatische taken hebben we bijna geen aandacht meer nodig omdat we de handelingen zowat vanbuiten kennen. Voor gecontroleerde taken is dat niet het geval: we moeten onze aandacht richten op de taak zelf.

Denk bv. aan autorijden: de eerste keren dat je dit doet, moet je heel erg nadenken wat je precies wanneer moet uitvoeren. Later gaat het vanzelf, automatisch en kan je er makkelijk een andere taak bijnemen, zoals bv. luisteren naar de radio. Al zal je wel vaak weer jouw aandacht nodig hebben als het autorijden plots moeilijk wordt (bv. veel verkeersdrukte).

Verder is het ook zo dat we veel zaken onbewust waarnemen. Zaken die we onbewust waarnemen kunnen wel degelijk ons gedrag beïnvloeden, maar aangezien jij het hebt over 'gedachten', beschouw ik dit als zijnde zaken waar we ons wel degelijk bewust van zijn.

Ik weet niet zeker of het begrip 'taken' hier volledig aansluit bij jouw 'ideeën, gedachten', maar ik denk toch dat je aanstuurt op het hebben van aandacht voor meer dan 1 iets tezelfdertijd?

Dus 2 taken (die onze aandacht vragen) kunnen tezelfdertijd worden uitgevoerd (op voorwaarde dat de ene taak bijna geen aandacht van ons op eist), maar meestal switchen we snel van de ene taak naar de andere taak. :eusa_whistle:

Dido
-Oscar Wilde-
317070

Waar ik eigenlijk op doelde was de zogenaamde 'kladversiemodel' van onze hersenen. Men denkt dat onze hersenen verschillende ideeën/plannen uitwerken, waarna vervolgens slechts 1 en/of enkele ideeën in ons bewustzijn terecht komen. Dit duurt eventjes, en heeft enkele vreemde effecten: zo kan men detecteren DAT je iets wil gaan doen, VOOR jij weet dat je het gaat doen (slechts enkele tienden van een seconde).

Zo kan men een proefstelling maken, waarbij een vrijwilliger wordt gevraagd om zijn hand op te steken op een willekeurig moment, zolang een bepaalde lamp schijnt. Men kan dan detecteren wanneer de vrijwillegir zijn hand gaat willen opsteken, en men doet vervolgens direct de lamp uit. Dit kan zo eventjes doorgaan, en de vrijwilliger zal zijn hand nooit in de lucht steken (er treed nog correctie op tussen de onderlinge gedachten). Als men vervolgens vraagt waarom de vrijwilliger zijn hand niet in de lucht stak, dan gaat hij iets zeggen in de trant van dat het niet bij hem opgekomen was op het juiste moment. De vrijwilliger was zich dus niet bewust van de gedachte om zijn hand op te steken, hoewel de beslissing wel al van buiten af waarneembaar was...

Er waren nog experimenten die wezen op dit model van het bewustzijn, maar die herinner ik me even niet. Meer lezen: Het wereldbeeld van de wetenschap van Philip van Loocke.

Ik vond dit een fundamenteel zicht op ons bewustzijn, die nog HEEL vaak over het hoofd gezien wordt bij de discussies over ons bewustzijn en vrije wil, met verregaande consequenties. Een mens heeft feitelijk meer dan 1 bewustzijn die gedachten uitproberen, maar is zich slechts van 1 ervan tegelijk echt bewust...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
317070

Vergeten te vermelden: het staat dus vrij om een nieuwe vraag te posten.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Dido

Waar ik eigenlijk op doelde was de zogenaamde 'kladversiemodel' van onze hersenen... Een mens heeft feitelijk meer dan 1 bewustzijn die gedachten uitproberen, maar is zich slechts van 1 ervan tegelijk echt bewust...
Interessant! Volgens mij is dit zeker geen sluitend argument tegen 'de vrije wil'. Maar het stemt in elk geval tot nadenken én het leidt tot een verder inzicht over het beslissingsproces (mogelijks) tot stand komt...

Dido
-Oscar Wilde-
zpidermen

Vergeten te vermelden: het staat dus vrij om een nieuwe vraag te posten.
Geldt dat voor Dido, of mag ik ook een nieuwe vraag stellen? Weet je wat, ik stel gewoon een vraag en als Dido aan de beurt is, mag je mijn vraag gewoon vergeten of bewaren voor een andere keer.

Vraag: wat kwam er uit de douchekoppen van de gaskamers in concentratiekampen als Auschwitz e.d.?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
vortex

Klintersaas schreef:Ik dacht oorspronkelijk aan Thomas Edison, maar dat is nu net het grote misverstand. Edison liet het onderzoekscentrum Menlo Park bouwen waar hij de leiding over had. Hij had de leiding over het laboratorium en de uitvindingen werden op zijn naam gezet, maar hij bedacht lang niet alles. Zo was de eigenlijke uitvinder van de gloeilamp inderdaad Göbel. Edison verbeterde en patenteerde deze uitvinding, maar dat werd door Göbel bestreden voor de rechtbank. Göbel stierf echter datzelfde jaar.

. . .

. . .

Werd Göbel door Edison vermoord zodat Göbel hij zich niet meer kon verdedigen?
Korot

zpidermen schreef:Geldt dat voor Dido, of mag ik ook een nieuwe vraag stellen? Weet je wat, ik stel gewoon een vraag en als Dido aan de beurt is, mag je mijn vraag gewoon vergeten of bewaren voor een andere keer.

Vraag: wat kwam er uit de douchekoppen van de gaskamers in concentratiekampen als Auschwitz e.d.?
Gas? Vraag is natuurlijk welk gas. Ik kan mij iets herrinneren uit een documentaire waarin droogijs ter sprake kwam, en ook een of ander groen blok wat in een dodelijk gas sublimeerde.

Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showforum=59
anusthesist

Niets, en áls er al iets uitkwam was het gewoon water. De nazibeulen gooiden namelijk vanaf het dak kisten vol blikken met zyklon-B korrels naar beneden. Doordat de blikken door de knal opengingen, kwamen de korrels in aanraking met lucht. Hierdoor kwam het zeer giftige gas blauwzuur vrij. Dat er gas uit de koppen kwam is een fabel.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Gitaarheld

Ik denk gewoon water :eusa_whistle:
Maggy

Nee, er kwam zeker geen water uit want de douchekoppen die uit de plafonds van de gaskamers kwamen, waren niet met pijpen aan elkaar verbonden, ze waren pure fake.

Zyklon B kwam zeer veilig verpakt aan, de kisten met blikken ongeopend de gaskamers in smijten zou hooguit dodelijk kunnen zijn voor wie er recht onder stond. Er waren, behalve de deuren die tijdens de moordpartijen hermetisch dichtzaten, ook geen openingen groot genoeg om zoiets te doen. De Zyklon B korrels waren ongeveer zo groot als erwten en moesten optimaal in contact staan met de lucht om hun dodelijke lading af te geven. De blikken werden door soldaten met gasmaskers op geopend, alleen de inhoud van de blikken werd door vrij kleine afsluitbare openingen de gaskamers in gegooid.

bron o.a. http://www.scrapbookpages.com/dachauscrapb...interior04.html
anusthesist

de kisten met blikken ongeopend de gaskamers in smijten zou hooguit dodelijk kunnen zijn voor wie er recht onder stond.

Als dit een reactie is op mijn post, dat zei ik niet, maar bedankt voor de aanvullende informatie. Ik ben verder niet op onderzoek gegaan, maar heb het ooit een keer gehoord. Na een aantal jaren zijn je herinneringen al aardig vervormd

merk ik. Omdat het nu geverifieerd is ben ik aan de beurt :eusa_whistle:
Maggy

Als dit een reactie is op mijn post, dat zei ik niet
kisten vol blikken...
door de knal open...
tja, wat zei je dan wel? :eusa_whistle:
Omdat het nu geverifieerd is ben ik aan de beurt ](*,)
vind ik ook, verras ons eens

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

anusthesist

Oh mijn God, door een verkeerde verbinding in mijn taalgebied kende ik het verschil opeens niet meer tussen geopend en ongeopend :eusa_whistle: Enfin, ik ga over een nieuwe nadenken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!