Bedankt voor het herformuleren van mijn vraag, maar ik begrijp die analogie met de voetsporen op een strand niet. Wat dan indien men in de verkeerde richting gaat? Waar hij wil komen is in het zuiden en hij stapt richting noorden. Wat betekent dat concreet over
dit of
dit?
Dido, bedankt. Voor de toepassingen van de wetenschap heb ik ook wat voorbeelden (zoals het evolueren van de computer van een simpele telmachine: de PASCALINE tot een microprocessor computer) en dit verwijst natuurlijk naar de evolutie van wetenschappelijke kennis, maar mijn vraag is anders, is meer over de geschiedenis van de wetenschap zelf.
Pierre Léon Boutroux zegt in zijn boek L'idéal scientifique des mathématiciens dans l'antiquité et les temps modernes:
"De geschiedenis van de wetenschap, die juist wordt bestudeerd, verhoogt onze slaagkansen om de fundamenten en oriëntaties van wetenschappelijk denken te ontdekken ... het is een natuurlijke aanleiding tot de wetenschapsfilosofie".
En Bagdan Suchodolski in zijn boek, les facteurs du développement de l'histoire des sciences, zegt wat er op neer komt dat deze geschiedenis in feite de geschiedenis van wetenschappelijke fouten is (de fouten gemaakt door de geleerden of de verkeerde methoden die deze geleerden hebben gevolgd om kennis op te doen).
Deze geschiedenis is nuttig voor de historici of filosofen, maar niet voor een wetenschapper, alleen als het nodig is om dezelfde fouten te vermijden.