Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
anusthesist
Artikelen: 0

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

WendyTje schreef:Bronnen? nee sorry, veel gesprekken met iemand die veel met visueel en /of auditief gehandicapten werkt, maar ik dacht dat het algemene kennis was.

Hoe zou je in gedachten iets kunnen zien, als je geen idee hebt wat het concept inhoud? En al zeggen ze dat ze iets zien in hun dromen, hoe weten ze dat dan want er is geen vergelijkingsmateriaal voor ze wat zien is.

Het is volgens mij net als wat er met doven gebeurd als ze een hoor-implantaat in de hersenen krijgen, in het begin horen ze wel dingen maar toch ook eigenlijk niet, omdat het brein geen idee heeft wat het met die info moet.
Een stukje van die 'algemene kennis' staat in de link die ik had gepost. Erg wijselijk ga je daar niet op in.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

ads

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

WendyTje

Sorry ik had je link niet gelezen ik zat op mn werk dat ik t typte en gaf alleen even antwoord op de vraag waar mn bronnen waren. Maar erg interessant artikeltje! Hoewel het volgens mij niet echt algemene kennis is hoor, als mensen die met blinden werken dat niet weten.. maar geeft niks, weer wat geleerd vandaag!

Hoewel de laatste opmerking van het artikel ook is wat mij dus bezig houd:

[quote“Als je precies weet wat zich waar afspeelt en hoe de verschillende deeltjes worden geactiveerd, kun je met behulp van electroden misschien visuele beelden oproepen.” Wat iets anders is dan blinden laten zien. Lopes da Silva: “Misschien kan dat ook wel, maar dat kun je nooit echt controleren. Net zoals bij dit droomonderzoek: je weet nooit of die ‘virtual images’ hetzelfde zijn als wat ziende mensen beelden noemen.” [/quote]

Hoe weet je wat zei "zien" noemen hetzelfde is als wat wij ziende mensen zien noemen? Ik ken een doof meisje die zegt dat ze muziek luistert omdat harde bassen in dr torso trillen, maar dat noem ik toch geen luisteren.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

gast018

Hoe weet je zo zeker dat wij (dus niet blinde mensen) allemaal hetzelfde zien? Maarja, dan gaan we meer de filosofische kant op :D .
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon
Benm

Hoe weet je zo zeker dat wij (dus niet blinde mensen) allemaal hetzelfde zien?

Dat is best een valide vraag in dit verband. Als iemand middels camera's en electrodes een visueel systeem heeft dat qua prestaties niet onderdoet voor het oog (in een gegeven situatie), is er dan nog aanleiding om op voorhand aan te nemen dat deze persoon meer verschilt dan normale personen onderling?
Victory through technology
Burgie

Benm schreef:Niet gek!

Ik zou denken dat men op termijn toch die camera rechtstreeks op de hersenen gaat aansluiten, net als die oorimplantaten. Het is natuurlijk nog maar afwachten hoeveel zicht zoiets uiteindelijk kan geven, maar het lijkt me kansrijker dan doorsturen via de tong... die heeft tenslotte ook maar een beperkte resolutie voor tast, wat een bovengrens aan de prestaties stelt ongeacht hoe goed de techniek wordt.
Of in het oog :D . https://www.llnl.gov/str/November03/pdfs/11_03.2.pdf
Wouter_Masselink

In het oog is natuurlijk geen heel ander (bionisch) oog te plaatsen. Dit is slecht een vervanging voor de retina, hoewel een belangrijk gedeelte van het oog, slechts een klein gedeelte.
"Meep meep meep." Beaker
qrnlk
Lorentziaan

Mijn vader, die geheel blind is omdat hij geen ogen meer heeft, zegt het als volgt:

Kijken doe je met je ogen, zien doe je met je hersenen.

Hij ziet dingen tegenwoordig door ze te betasten (voelen). Ook iemand die blind is ziet dus in de zin dat ze een omgevingsplaatje in hun hoofd hebben.

Mijn vader heeft meestal de sensatie van grijs om zich heen. Maar dit is waarschijnlijk gewoon ruis van de oogzenuw. Als hij verkouden is of zo dan ziet hij soms een heel scherp licht waar hij de ogen niet voor dicht kan doen...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
gast018

Maar heeft je vader ooit wel gezien, of is hij zijn levenlang blind geweest?
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon
Benm

In het oog is natuurlijk geen heel ander (bionisch) oog te plaatsen. Dit is slecht een vervanging voor de retina, hoewel een belangrijk gedeelte van het oog, slechts een klein gedeelte.
Wellicht zou je dan het hele oog moeten vervangen voor een 'bionisch oog', waar een signaal uitkomt dat aan de oogzenuw geleverd wordt. Die koppeling zal ook het moeilijke stuk zijn, een camera met voldoende prestatie voor heel redelijk zicht in daglicht (den aan het soort dat in gsm's zit) past gemakkelijk in een oog(kas).

Zoiets zou echter alleen kunnen werken voor mensen die blind geworden zijn, niet voor blindgeborenen... maar star-trek achtige kunstogen zullen denk ik nog lang op zich laten wachten.
qrnlk
Lorentziaan

Maar heeft je vader ooit wel gezien, of is hij zijn levenlang blind geweest?
Hij is ziende geboren in 1934, is blind geworden toen hij 28 was tijdens een bedrijfsongeluk in de bouw.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Furkan1905

Ze zegen dat blinden zwart en lichten zien maar wat zie je als je geen ogen hebt..
Wouter_Masselink

Ik weet niet wat 'ze' zeggen, maar uitgaande van jou redenatie... Hoe noemen we iemand zonder ogen? Blind. Derhalve zou deze persoon zwart en lichten zien.

Ik zou wel graag van je willen horen waar staat dat 'ze' zeggen dat blinden zwart en lichten zien.
"Meep meep meep." Beaker
Hildebrand

Ik denk dat Furkan 1905 probeert aan te geven dat mensen die officiëel als blind worden aangemerkt soms toch nog het verschil tussen duister en minder duister kunnen waarnemen. Mensen die zonder ogen zijn geboren of ze kwijt zijn geraakt, zijn volkomen blind en zelfs hier niet toe in staat.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Benm

Het zal er vanaf hangen hoe blind je bent, en of je zo geboren bent of dat het later is ontstaan.

Iemand die zonder ogen geboren is, of met compleet non-functionele ogen, zal denk ik geen concept hebben van 'zien', en dus ook niet voortdurend donker of zwart ervaren.

Mensen die 'legally blind' zijn kunnen soms best nog wat zien, bijvoorbeeld het verschil tussen licht en donker, of een zeer wazig beeld dat middels brillen etc niet corrigeerbaar is. Ook komt het voor dat iemand het centrale, of juist het perifere zicht verliest, en daardoor voor de wet best als blind aan te merken is.

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

EvilBro

maar wat zie je als je geen ogen hebt..
Wat zie jij achter je hoofd?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!