Misschien iets duidelijker: "Werkt een mens bij het bedenken van een idee/gedachte slechts aan 1 gedachte tegelijk? Gaat hij slechts 1 gedachte met de keer af?"
In principe werkt hij inderdaad meestal maar aan één iets tegelijk:
als we zgz. bezig zijn met meer dan 1 taak, is het zo dat we dan meestal heel snel overschakelen v/d ene naar de andere taak. Dit leidt tot zgn. omschakelingskosten
De oorzaak daarvan is dat gedragsparameters v/d vorige taak onderdrukt moeten worden & nieuwe geactiveerd moeten worden.
Wel is het zo dat we een aantal taken kunnen combineren (dubbeltaken). Het gaat dan vooral om het combineren van automatische taken met gecontroleerde taken. Voor automatische taken hebben we bijna geen aandacht meer nodig omdat we de handelingen zowat vanbuiten kennen. Voor gecontroleerde taken is dat niet het geval: we moeten onze aandacht richten op de taak zelf.
Denk bv. aan autorijden: de eerste keren dat je dit doet, moet je heel erg nadenken wat je precies wanneer moet uitvoeren. Later gaat het vanzelf, automatisch en kan je er makkelijk een andere taak bijnemen, zoals bv. luisteren naar de radio. Al zal je wel vaak weer jouw aandacht nodig hebben als het autorijden plots moeilijk wordt (bv. veel verkeersdrukte).
Verder is het ook zo dat we veel zaken onbewust waarnemen. Zaken die we onbewust waarnemen kunnen wel degelijk ons gedrag beïnvloeden, maar aangezien jij het hebt over 'gedachten', beschouw ik dit als zijnde zaken waar we ons wel degelijk
bewust van zijn.
Ik weet niet zeker of het begrip 'taken' hier volledig aansluit bij jouw 'ideeën, gedachten', maar ik denk toch dat je aanstuurt op het hebben van aandacht voor meer dan 1 iets tezelfdertijd?
Dus 2 taken (die onze aandacht vragen) kunnen tezelfdertijd worden uitgevoerd (op voorwaarde dat de ene taak bijna geen aandacht van ons op eist), maar meestal switchen we snel van de ene taak naar de andere taak. :eusa_whistle:
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-