Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat de thermodynamica waar Freud z'n theorie op bouwde, al lang is afgevoerd in de psychologie. Waarmee ik niet wil aangeven dat elk idee van Freud daarmee onzin is. Maar de termen 'nulpunt', 'vloeien' ed. kan je misschien nog symbolisch gebruiken, maar ze letterlijk nemen, is een beetje teveel van het goede.
Verder, het enige wat ik er ergens kan van maken, is dat je spreekt over het vrijkomen van seksuele energie als je een gesprek hebt iemand (een bepaalde) persoon. Op zich lijkt me dat inderdaad mogelijk, als je je seksueel aangetrokken voelt tot iemand.
Richard25 schreef:Mijn eigen hypothese is dat er sexuele energie vrijkomt die normaal in repressie zit,
(Ik kan me nog herrinerren de lichte sexuele spanning die voorafging aan de daad toen ik nog een broekie was.)
Gezien de rillingen en warmte die daarbij vrij kunnen komen, Wanneer dit vrij is gekomen mede door communiceren.
Dit kan ik nog ergens volgen. Je bedoelt hiermee vermoedelijk dat iemand afweermechanismen gebruikt om z'n seksuele energie te onderdrukken, en dat die afweermechanismen nu verdwijnen, waardoor de seksuele energie vrijkomt? Of, in mensentaal: iemand wil z'n zin in seksualiteit niet voelen, onderdrukt dit gevoel, maar omwille van één of andere gebeurtenis, komt die zin in seksualiteit toch naar boven... Zoiets?
Eerst en vooral ga je er dan al van uit dat iemand zijn/ haar 'zin in seks' wil
onderdrukken. Als dit niet het geval is, dan zet je ook geen afweermechanismen in om die te onderdrukken.
...worden mensen meer ''bewust'' echter omdat de sexuele energie verbonden zit met de agressie van de mens, en deze agressie dan ook wellustig bloeiende is (waar sommigen zeer zeker opgewonden van kunnen worden) is het zaak deze te transformeren tot liefde/gelukzalig oid.
agressie die wellustig bloeiende is... Wat bedoel je hiermee?
Agressie omzetten tot liefde of gelukzaligheid... Nu ga je wel heel ver! Op zich is daar natuurlijk niets verkeerds mee, maar stellen dat liefde/ gelukzaligheid een vorm van getransformeerde agressie is, is verre van correct, dunkt me.
Ook door het ''mobius'' effect dat het bewust zijn van communiceren heeft, zal dit zeg maar een nul punt bereiken waardoor sexuele energie/onderbewuste oid. Vloeiende zal doorstromen. (denk aan het vormen van een davidster-configuratie in bepaalde moleculen)
Wat bedoel je met 'het mobius effect'? Dat is alvast een ongekend begrip in de psychologie. Even Googelen leverde me ook weinig op, tenzij dan de uitleg over de
Möbius strip, maar ik weet echt niet wat dit hier van doen heeft. Dat nulpunt is me ook een raadsel. Ik haalde het al aan, het idee van de emoties als een vorm van
thermodynamica is al jarenlang verlaten.
Het enige wat ik ervan kan maken, is dat, als je geen reden meer hebt je afweer (van de seksuele driften) in stand te houden, dat dan inderdaad die seksuele driften tot uiting kunnen komen. Meer dan dat is het niet.
Ik gok dan verder even dat je 'warmte dat vrijkomt' ziet als de (seksuele) energie die letterlijk warmte vrijzet? Vergeet dit, we kunnen dan wel energie (lichaamskracht en een verhoogd bewustzijn, een verhoogde aandacht,...) voelen als we bv. seksueel opgewonden raken, maar dat is een gevolg van het vrijzetten van oa. adrenaline ed. die de hartslag en de bloeddruk verhoogt, de bloedvaten die uitzetten,... waardoor er meer bloed naar onze spieren ed. wordt gestuurd.
Ik merk hier en daar wat begrippen van de psychoanalyse, waar op een nogal originele/ dubieuze manier mee 'geknutseld' wordt... Of, met andere woorden, het is me nog steeds niet duidelijk waar je precies naar toe wil, maar ik denk dat je het ongewild allemaal een stuk ingewikkelder maakt dan het in werkelijkheid is.
Ik weet niet of dit nog maar een beetje aansluit bij datgene waarnaar je op zoek bent...
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-