Puzzel Puzzels
lisette--
Artikelen: 0

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

Ja sorry, soms ben ik een beetje raar bezig

maar die zoemer laten afgaan als de baby langer dan 4 seconden huilt, doe je met behulpt van een pulsengenerator en een pulsenteller, en vanuit de pulsenteller moet je dan waar je kunt kiezen uit (8 4 2 1) 4 pakken, en deze verbinden met de zoemer

ads

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Jan van de Velde

zoiets ja.

Maar hoe precies? wat gaat erin, wat komt eruit, waar en hoe sluit je dat aan in het schema van plaatje 2?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

lisette--

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/10/...8/tnaamloos.GIF

als het goed is doet deze het, alleen is plaatje wel verkleind

wat bedoel je daarmee, ik heb toch duidelijk gezegt waar wat heen ging ??
lisette--

wat is eigenlijk het verschil tussen een transistor en een comparator? ze zetten toch allebei een laag signaal om in een hoog signaal

laat anders die babyfoon maar zitten, ik kom er toch niet verder mee! ik vind het wel heel fijn dat je me helpt, alleen kom ik er nog niet uit, volgens mij heb ik er gewoon geen inzicht in!
Jan van de Velde

nee, want die pulsenteller bepaalt niet of de baby huilt.

de hard genoeg huilende baby moet de pulsenteller starten. Maar de 4 seconden voorbij loopt die teller gewon door. En dan valt zijn signaal weer weg.

je plaatje is te klein om er ook maar iets op te kunnen onderscheiden. En zometeen gaat er van alles door elkaar.

teken dat nou eens in dat gifje, zo schiet het niet op.
volgens mij heb ik er gewoon geen inzicht in!
dat komt omdat je pas begint te wennen aan de idee van iets stap voor stap opbouwen. Want dan kun je één voor één je problemen oplossen, in plaats van een warboel uit de knoop te moeten trekken.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
lisette--

nou dat hoop ik dan maar, ik heb woensdag dat practicum :eusa_whistle:
lisette--

www.fotopocket.nl/fpimages/2009/10/25/e33b09fe56e7f3f2c607d0a35068f6ec/naamloos.GIF

volgens mij is dit de oplossing van dit:

- als er te veel rook in een vertrek ontstaat moet een LED blijven branden tot de brandweer het alarm uitzet Het alarm moet handmatig uitgezet kunnen worden nadat de rook is verdwenen

Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan!
Jan van de Velde

kan iemand anders een verder helpen, ik heb gasten.
lisette--

kan iemand anders een verder helpen, ik heb gasten.

nou in ieder geval bedankt voor de hulp!
Emveedee

Afbeelding

Even stap voor stap doorlopen:
  1. De comparator vergelijkt de spanning van de sensor met een van te voren ingestelde waarde (er staat nu 0 maar dat doet er even niet toe). Als de spanning hoger wordt dan die ingestelde waarde, geeft de comparator een hoog signaal af.
  2. De invertor draait het signaal om.
  3. Als de invertor een hoog signaal geeft wordt de geheugencel aangezet, en gaat de led branden.
  4. Een drukknop reset de geheugencel.
Stel dat de sensor een spanning afgeeft die hoger is dan de ingestelde waarde op de comparator:

De comparator geeft dus een hoog signaal af.

De invertor maakt er een laag signaal van.

De geheugencel wordt niet geset, de led brandt niet.

De resetknop doet niets, want de geheugencel is uit.

Stel dat de sensor een te lage spanning afgeeft:

De comparator geeft een laag signaal.

De invertor maakt er een hoog signaal van.

De geheugencel wordt geset, de led gaat aan.

Als je op de resetknop duwt gaat de led even uit, tot je weer loslaat, want op dat moment wordt de geheugencel weer geset.

Wat moet je dus nog veranderen aan de schakeling om hem wel goed te laten werken?
lisette--

moet je dan nog een geheugencel plaatsen zodat als je indrukt dat hij ingdrukt blijft
Emveedee

Je kan gewoon de invertor weglaten. Loop maar eens na wat er gebeurd als die niet in de schakeling zit.

Om elektronische schakelingen goed te begrijpen is het echt noodzakelijk dat je ze stap voor stap doorloopt. Zo kun je het makkelijkste zien wat er precies gebeurd, en waar het fout gaat.
lisette--

maar moet je dan rechtstreeks van de comparator naar de set van de geheugencel? dan blijft hij gewoon branden bij mij??

Weet jij of er misschien regeltjes zijn voor zo'n systeembord,

wij hebben namelijk altijd geleerd, dat je na de variabele spanning altijd een comparator moet zetten, zijn er meer van dat soort regeltjes,

ik vind het heel moeilijk om zoiets te zien, heb je tips?
Emveedee

Ik zelf analyseer de situatie die er is, ga stap voor stap na wat er moet gebeuren en kies daarvoor het goede onderdeel.

In dit geval heb ik een sensor die mij een bepaalde spanning geeft, en ik wil dat er een led gaat branden als de spanning te hoog wordt.

Hieruit kan je afleiden dat je dus iets nodig hebt om de spanning van de sensor te vergelijken: een comparator.

Vervolgens wil je ook zorgen dat de led blijft branden als de spanning te hoog was. Hiervoor heb je dus een geheugencel nodig.

De geheugencel kun je ook makkelijk uitzetten met een drukknop die je aansluit op de reset van de geheugencel.

Dus:

Sensor --> Comparator --> Geheugencel --> Led.

Vervolgens loop je je schakeling door (dus stel de sensor geeft een hoog signaal wat gebeurd er?, zelfde voor laag signaal).

Dan kun je zien waar het nog fout gaat, dus of er evt. nog ergens een invertor tussen moet.
maar moet je dan rechtstreeks van de comparator naar de set van de geheugencel? dan blijft hij gewoon branden bij mij??
Het is toch de bedoeling dat de led aanblijft, totdat iemand op de knop drukt?
als er te veel rook in een vertrek ontstaat moet een LED blijven branden tot de brandweer het alarm uitzet Het alarm moet handmatig uitgezet kunnen worden nadat de rook is verdwenen

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

lisette--

ja de lamp moet aanblijven, maar de variabele spanning geeft toch een laag signaal af, dit gaat naar de comparator die vergelijkt de spanning, de comparator gaat dan naar de set van de geheugencel, die wordt dan geactiveerd.

Vervolgens komt er nog een drukschakelaar op de reset van de geheugencel, en de uitgang van de geheugencel gaat naar de led.

Maar bij mij gaat er zo niks branden als je de variabele spanning op 0V zet en de comparator op 5V, tenminste dat moet toch zo, als je het omdraait dan gaat ie wel branden maar kan je het ook niet uitzetten, wat doe ik verkeerd

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!