phi hung schreef:raadsel 171
Van twaalf biljartballen heeft er 1 een afwijkend gewicht. Dat kan lichter zijn of zwaarder.
Hoeveel keren wegen heb je minimaal nodig om te bepalen of de afwijkende bal lichter is of zwaarder en welke bal het is.
Welke ballen je weegt, mag niet afhangen van de resultaten van een eerdere weging.
Er van uitgaande dat je een balans en geen weegschaal hebt, want dat is wel belangrijk natuurlijk, en ook dat je na je wegingen ALTIJD zeker moet zijn welkeen er afwijkend is (in tegenstelling tot de oplossing van Maggy):
De meeste antwoorden hier 3 metingen, want met 3 metingen van 3 resultaten heb je 27 mogelijkheden, en hier heb je er 12 nodig. Analoog, 12 kun je in het 3-delig talstelsel schrijven met 3 cijfers. Maar dan beslis je je volgende meting op basis van de vorige meting. Als je dat niet mag doen, is het alsof je een talstelsel hebt waarin de volgorde van getallen niet uitmaakt. Maar je zit wel in een 3-delig stelsel (de weging heeft 3 mogelijke uitkomsten) en je moet minstens 12 onderscheidbare mogelijkheden hebben.
Met 3 getallen van 3 mogelijkheden heb je 10 onderscheidbare resultaten, te weinig dus. Met 4 getallen van 3 mogelijkheden waarin de volgorde er niet toe doet kun je 15 mogelijkheden onderscheiden, bij 5 getallen van 3 mogelijkheden kun je er 35 onderscheiden.
Met 5 heb ik al een oplossing, waarbij je ook kunt bepalen of hij zwaarder of lichter is (24<35):
1 2 3 - 7 8 9
4 5 6 - 10 11 12
2 3 7 - 5 6 10
1 8 9 - 4 11 12
2 5 - 8 11
Er bestaat dus zeker ook een oplossing die er maar 4 wegingen voor nodig heeft, maar daar gaat men dan niet (altijd) kunnen zeggen of de gevonden bal zwaarder of lichter is. Maar dit is niet gevraagd, en men vroeg ook niet naar hoe men dat wegen precies zou doen, dus ik heb het juiste antwoord :eusa_whistle: .
Iemand die die weging in 4 trouwens kan vinden? ](*,) Ik zoek al eventjes, maar vind hem niet.