Snap ik wel... :eusa_whistle: Vermoedelijk vooral omdat je er zo weinig mee aan kan vangen omdat ze zo moeilijk meetbaar zijn, zoals je al eerder aangaf.
Bof... EQ is niet moeilijk meetbaar, het is gewoon een bar slecht geconstrueerd concept. EQ hangt veel nauwer samen met empathie en persoonlijkheid (Big Five) dan met intelligentie (g-factor) en er is geen enkele reden om dat dan samen te ballen in een quotiënt (i.t.t. IQ).
Al blijf ik dit wel spijtig vinden. Mocht men er inderdaad kunnen toe komen om enkele van deze vormen op een valide manier te meten, dan zou dit zeker tot een verrijking kunnen leiden van het begrip 'intelligentie' (al wordt het dan misschien anders benoemd). Maar dit is mijn persoonlijke mening en de realiteit laat dit momenteel (nog?) niet echt toe.
Veel van die dingen kunnen al valide gemeten worden, maar dat gebeurt doorgaans volledig los van intelligentie. En dat is ook niet erg. Waarom dat begrip verrijken? Iedereen wéét dat intelligentie alleen niet alles is. Wat we moeten doen, is andere vaardigheden meer waarderen. Maar da's mijn mening dan natuurlijk ](*,)
Inzicht in menselijke relaties, beschikken over heel goede sociale vaardigheden, om het met wat concretere termen uit te drukken, zijn 'vaardigheden', die toch een bepaalde vorm van intelligentie vragen. Aanvoelen, vooral, wat de ander 'nodig heeft' in een gesprek, ook weten wanneer men iets wel en niet kan zeggen tegen een ander... Of dit dan allemaal geplaatst zou moeten kunnen worden onder het begrip 'intelligentie', weet ik niet, maar als IQ nu vooral gebruikt wordt bij het begeleiden van een schoolloopbaan of, in zeldzamer gevallen, voor je professionele loopbaan, dan zou het zeker een meerwaarde zijn mocht men die IQ-score kunnen aanvullen met een aantal van die andere (liefst dan natuurlijk valide) 'scores'. Aangezien deze minstens even belangrijk kunnen zijn daarvoor.
Persoonlijkheidstests en tests voor empathie zijn interessante bijkomende predictoren. Maar als basis is een IQ-test helemaal zo slecht niet.
Ach, het krantenartikel waardoor we deze discussie hebben is gewoon waardeloos. Zelfs al was IQ zonder controverse, dan ben je nog niets met een gemiddelde van IQ's in een bepaalde richting.
Verborgen inhoudWelcome back, trouwens... 
Verborgen inhoud
Dankjewel