Puzzel Puzzels
Dido
Artikelen: 0

Re: Welke studenten het slimst?

Maar het gaat hier niet om 'grootste kans op slagen in het leven' (wat is dat eigenlijk, slagen in het leven?), maar 'het slimst/intelligentst'.
Laat het ons dan gewoon het hoogste IQ noemen, want er wordt hier bv. geen rekening gehouden met alle andere vormen van intelligentie, zoals sociale intelligentie, of emotionele intelligentie, of interpersoonlijke intelligentie, of linguistische intelligentie of... (zie de meervoudige intelligentie volgens Sternberg of Gardner)

zie ook wiki

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

ypsilon

... andere vormen van intelligentie, zoals sociale intelligentie,
Agh!
of emotionele intelligentie,
Ugh!
of interpersoonlijke intelligentie,
Waaah!

Sorry maar: hoe weinig IQ ook zegt over sociale vaardigheden, empathie, communicatieve vaardigheden, en hoe ver je het daarmee kan schoppen, dat zijn geen vormen van intelligentie! Met de Multiple Intelligences van Gardner valt nog iets te doen, al vind ik dat we dan evengoed kunnen zeggen dat andere vaardigheden ook belangrijk of zelfs belangrijker zijn, maar emotionele intelligentie (en vooral EQ) is conceptueel, theoretisch en praktisch gewoon heel erg problematisch.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Exception

De lijst zegt inderdaad weinig over een individu, het is mogelijk dat er een student van cultuurwetenschappen is die slimmer kan zijn dan een burg. ingenieur.

Ik ben bezig met informatica, ik zie het in plaats 10 komen :eusa_whistle: , maar wat bedoelen ze hier juist met informatica?

Professionele Bachelor informatica of industriële ingenieur is ook hoger onderwijs? En bovendien hebben ze op de universiteit toegepaste informatica naast MSc informatica en Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen (wat eigenlijk burg. ingenieur is)?
4. Taal-letterkunde: Latijn en Grieks
Is dit geen verrassing ? En wij maar denken de filosofen zijn de logici en denkers ](*,)
jhnbk

317070 schreef:1e :eusa_whistle:

Maar dit vind ik een vrij waardeloze rangschikking, op basis waarvan bepalen ze de intelligente? Toch niet van die wiskundige IQ-testen zeker? ](*,)

Dit vind ik dan veel interessanter:

1. Geneeskunde (U) 2.905€ 15. Bestuurskunde, Handelswet.,

Handelsingenieur (HOLT) 2.030€

2. Farmaceutische wetenschappen (U) 2.819€ 16. Talen, Filologie (U) 2.014€

3. Burgerlijk ingenieur (U) 2.566€ 17. Verpleegkunde (HOKT) 2.011€

4. Bio-ingenieur (U) 2.352€ 18. (Kunst)geschiedenis, Musicologie,

Archeologie (U) 2.005€

5. Informatica (U) 2.331€ 19. Journalistiek, tolk, vertaler (HOLT) 1.960€

6. Handelsingenieur (U) 2.253€ 20. Informatica (HOKT) 1.925€

7. Industrieel ingenieur (HOLT) 2.236€ 21. Kinesitherapie, Logopedie,

Ergotherapie (HOKT) 1.907€

8. Exacte wetenschappen (U) 2.227€ 22. Regent (HOKT) 1.904€

9. Economische wetenschappen (U) 2.207€ 23. Bedrijfsmanagement (HOKT) 1.846€

10. Rechten (U) 2.198€ 24. (Kleuter)onderwijzer (HOKT) 1.826€

11. Toegepaste economische wet. (U) 2.192€ 25. Maatschappelijk/Psychologisch

assistent, Orthopedagogie (HOKT) 1.822€

12. Sociale wetenschappen (U) 2.088€ 26. Secretariaat-talen 1.802€

13. Industriële wet. (HOKT) 2.087€ 27. Meester in kunsten 1.766€

14. Psychologie, Pedagogie (U) 2.062€ 28. Toerisme en recreatie 1.677€
Bron? Ik hoop dat het netto cijfers zijn? Is dat starterssalaris?

Zie ook http://www.standaard.be/Artikel/Detail.asp...;subsection=228
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
TD

Netto startloon...? Eerder bruto hoor.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
317070

jhnbk schreef:Bron? Ik hoop dat het netto cijfers zijn? Is dat starterssalaris?

Zie ook http://www.standaard.be/Artikel/Detail.asp...;subsection=228
Dit kwam uit de Vacature, maar inderdaad steeds met een korreltje zout nemen. Zo heb je dit en dit die met andere cijfers komen.

Desalniettemin een kompas zou ik zeggen, en het zijn uiteraard de bruto-startlonen :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Dido

Sorry maar: hoe weinig IQ ook zegt over sociale vaardigheden, empathie, communicatieve vaardigheden, en hoe ver je het daarmee kan schoppen, dat zijn geen vormen van intelligentie! Met de Multiple Intelligences van Gardner valt nog iets te doen, al vind ik dat we dan evengoed kunnen zeggen dat andere vaardigheden ook belangrijk of zelfs belangrijker zijn, maar emotionele intelligentie (en vooral EQ) is conceptueel, theoretisch en praktisch gewoon heel erg problematisch.
Ze zijn inderdaad heel moeilijk te operationaliseren & te meten met de huidige vragenlijsten. Maar daar ging het niet echt om in m'n eerste reactie.
Maar we weten natuurlijk al véél langer dan vandaag dat IQ alleen eigenlijk niet zoveel te betekenen heeft in de voorspelling of iemand wel/ niet zal slagen in het leven. Iemand met een Asperger syndroom heeft wel vaker een heel hoog IQ, maar heeft jammer genoeg te kampen met ernstige sociale en verbale problemen, wat hem/ haar serieus beperkt in z'n dagelijkse omgang met anderen en z'n dagelijks functioneren.
Wel om wat IQ dan inhoudt. En als IQ dan gelijkgesteld wordt met...
Maar het gaat hier niet om 'grootste kans op slagen in het leven' (wat is dat eigenlijk, slagen in het leven?), maar 'het slimst/intelligentst'.
... het slimst (of zelfs het intelligentst, al is dit al meer voor discussie vatbaar), dan lijkt me dit nogal kort door de bocht. Want dan blijven we zitten met het probleem van persoon A die bv. een muzikaal genie is, of die zich in sociale relaties heel goed weet op te stellen of een talenknobbel heeft, maar die een lager IQ heeft dan persoon X. Om dan te stellen dat die persoon A minder slim is dan persoon X is evenmin correct. Persoon X heeft dan wel een hoger IQ. That's it, niet méér en niet minder!

Dido
-Oscar Wilde-
ypsilon

Ze zijn inderdaad heel moeilijk te operationaliseren & te meten met de huidige vragenlijsten. Maar daar ging het niet echt om in m'n eerste reactie.
Maar met je eerste reactie was ik het eens :eusa_whistle: Bij die "andere soorten intelligentie" krijg ik soms een beetje de kriebels.
Wel om wat IQ dan inhoudt. En als IQ dan gelijkgesteld wordt met het slimst (of zelfs het intelligentst, al is dit al meer voor discussie vatbaar), dan lijkt me dit nogal kort door de bocht. Want dan blijven we zitten met het probleem van persoon A die bv. een muzikaal genie is, of die zich in sociale relaties heel goed weet op te stellen of een talenknobbel heeft, maar die een lager IQ heeft dan persoon X. Om dan te stellen dat die persoon A minder slim is dan persoon X is evenmin correct. Persoon X heeft dan wel een hoger IQ. That's it, niet méér en niet minder!
Maar "slim" is geen psychologische term... Die vullen we naar eigen goeddunken in.

IQ zal doorgaans behoorlijk samenhangen met die zgn. talenknobbel, net zoals het samenhangt met de "wiskundeknobbel". Maar of we muzikaal talent (hoeveel dat ook kan doen) en sociale vaardigheid tekenen van intelligentie moeten noemen, dat weet ik niet... Je hoeft niet speciaal intelligent te zijn om prettig over te komen in sociale relaties.
dirkwb

Originele psychologen weten vaak problemen op te lossen door iets te doen waar de anderen niet opkomen. Om maar eens iets te noemen.
Ik, als toekomstig ingenieur, wordt daarvoor ook opgeleid, oplossingen vinden voor problemen waar hoogstwaarschijnlijk anderen niet opkomen.
Quitters never win and winners never quit.
Dido

Maar met je eerste reactie was ik het eens ](*,) Bij die "andere soorten intelligentie" krijg ik soms een beetje de kriebels.
Snap ik wel... :eusa_whistle: Vermoedelijk vooral omdat je er zo weinig mee aan kan vangen omdat ze zo moeilijk meetbaar zijn, zoals je al eerder aangaf.

Al blijf ik dit wel spijtig vinden. Mocht men er inderdaad kunnen toe komen om enkele van deze vormen op een valide manier te meten, dan zou dit zeker tot een verrijking kunnen leiden van het begrip 'intelligentie' (al wordt het dan misschien anders benoemd). Maar dit is mijn persoonlijke mening en de realiteit laat dit momenteel (nog?) niet echt toe.
... Maar of we muzikaal talent (hoeveel dat ook kan doen) en sociale vaardigheid tekenen van intelligentie moeten noemen, dat weet ik niet... Je hoeft niet speciaal intelligent te zijn om prettig over te komen in sociale relaties.
Inzicht in menselijke relaties, beschikken over heel goede sociale vaardigheden, om het met wat concretere termen uit te drukken, zijn 'vaardigheden', die toch een bepaalde vorm van intelligentie vragen. Aanvoelen, vooral, wat de ander 'nodig heeft' in een gesprek, ook weten wanneer men iets wel en niet kan zeggen tegen een ander... Of dit dan allemaal geplaatst zou moeten kunnen worden onder het begrip 'intelligentie', weet ik niet, maar als IQ nu vooral gebruikt wordt bij het begeleiden van een schoolloopbaan of, in zeldzamer gevallen, voor je professionele loopbaan, dan zou het zeker een meerwaarde zijn mocht men die IQ-score kunnen aanvullen met een aantal van die andere (liefst dan natuurlijk valide) 'scores'. Aangezien deze minstens even belangrijk kunnen zijn daarvoor.

Verborgen inhoud
Welcome back, trouwens... ;)

Dido
-Oscar Wilde-
E.Desart

Wat irritant is in het krantenartikel is dat hier geen juiste bronverwijzing in staat.

De verwijzing is zo vaag dat je deze resultaten niet in hun juiste of complete context kan zien. Ik heb een tijdje geprobeerd via het net te zoeken maar zonder succes.
Eric
ypsilon

Snap ik wel... :eusa_whistle: Vermoedelijk vooral omdat je er zo weinig mee aan kan vangen omdat ze zo moeilijk meetbaar zijn, zoals je al eerder aangaf.
Bof... EQ is niet moeilijk meetbaar, het is gewoon een bar slecht geconstrueerd concept. EQ hangt veel nauwer samen met empathie en persoonlijkheid (Big Five) dan met intelligentie (g-factor) en er is geen enkele reden om dat dan samen te ballen in een quotiënt (i.t.t. IQ).
Al blijf ik dit wel spijtig vinden. Mocht men er inderdaad kunnen toe komen om enkele van deze vormen op een valide manier te meten, dan zou dit zeker tot een verrijking kunnen leiden van het begrip 'intelligentie' (al wordt het dan misschien anders benoemd). Maar dit is mijn persoonlijke mening en de realiteit laat dit momenteel (nog?) niet echt toe.
Veel van die dingen kunnen al valide gemeten worden, maar dat gebeurt doorgaans volledig los van intelligentie. En dat is ook niet erg. Waarom dat begrip verrijken? Iedereen wéét dat intelligentie alleen niet alles is. Wat we moeten doen, is andere vaardigheden meer waarderen. Maar da's mijn mening dan natuurlijk ](*,)
Inzicht in menselijke relaties, beschikken over heel goede sociale vaardigheden, om het met wat concretere termen uit te drukken, zijn 'vaardigheden', die toch een bepaalde vorm van intelligentie vragen. Aanvoelen, vooral, wat de ander 'nodig heeft' in een gesprek, ook weten wanneer men iets wel en niet kan zeggen tegen een ander... Of dit dan allemaal geplaatst zou moeten kunnen worden onder het begrip 'intelligentie', weet ik niet, maar als IQ nu vooral gebruikt wordt bij het begeleiden van een schoolloopbaan of, in zeldzamer gevallen, voor je professionele loopbaan, dan zou het zeker een meerwaarde zijn mocht men die IQ-score kunnen aanvullen met een aantal van die andere (liefst dan natuurlijk valide) 'scores'. Aangezien deze minstens even belangrijk kunnen zijn daarvoor.
Persoonlijkheidstests en tests voor empathie zijn interessante bijkomende predictoren. Maar als basis is een IQ-test helemaal zo slecht niet.

Ach, het krantenartikel waardoor we deze discussie hebben is gewoon waardeloos. Zelfs al was IQ zonder controverse, dan ben je nog niets met een gemiddelde van IQ's in een bepaalde richting.
Verborgen inhoud
Welcome back, trouwens... ;)
Verborgen inhoud
Dankjewel
Ensiferum

Maar op 3! Dat zullen al die boeren van de landbouw wel zijn... :eusa_whistle:

Wat ik vooral vreemd vind is dat tandarts boven arts staat. Is de mond zo complex dat de rest van het lichaam een makkie lijkt?
Nature

Hoera, de eerste plaats...

Helaas weet ik uit ondervinding dat het niveauverschil tussen de besten in de richting in de slechtsten toch wel ontzettend groot is. Echt veel waarde aan zo'n rangschikkingen hecht ik dus niet.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Klintersaas
Social:

Wat ik vooral vreemd vind is dat tandarts boven arts staat. Is de mond zo complex dat de rest van het lichaam een makkie lijkt?
Dat zijn precies het soort conclusies die je absoluut niet mag trekken uit dit soort prutslijstjes.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!