Puzzel Puzzels
Emveedee
Artikelen: 0

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

Stel de comparator eens in op 2V.

Dan kijk je wat er gebeurd als je de regelbare spanning op 0, 1, 2, 3, 4 en 5 V zet.

Overigens geven dit soort gratis programma's lang niet altijd een goede uitkomst.

Als je zo'n schakeling goed wil simuleren is er vaak een duur professioneel programma nodig,

dus let niet teveel op wat het programma zegt.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

lisette--

oke het klopt, als je de comparator op 2 V zet!

ik heb nog een vraagje over een opdracht!

Een automatische garagedeur. Een garagedeur wil je vanuit de auto kunnen openen met een schakelaar op een paal buiten de auto of met een lichtsignaal vanuit de auto. De motor die de deur opent moet aanblijven totdat de deur tegen een schakelaar komt en de motor stopt. Deze schakelaar moet jij met de hand bedienen. Gebruik als lichtsignaal de variabele spanning. Gebruik als motor een led.

Ik weet altijd wel wat ik moet gebruiken, maar ik weet niet hoe ik het met elkaar moet verbinden, bij deze heb je nodig:

- variabele spanning

- comparator (spanningen vergelijken)

- geheugencel (want motor moet aanblijven)

- OF-poort (want je moet de deur vanuit de auto kunnen openen of met een schakelaar op een paal)

- LED (motor)

In mijn boekje staat dat je ook nog een inventor moet gebruiken maar ik zou niet weten waarvoor dat dan moet dienen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

lisette--

ik dacht dat het zo moest? maar hoe weet je nu op welke waarde je de comparator en de variabele spanning in moet stellen?

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/10/...3/naamloos2.GIF
Emveedee

Volgens mij klopt je schakeling niet helemaal.

Loop er eens stap voor stap doorheen, en laat zien wat er bij iedere verwerker gebeurd (en post dat hier zodat ik kan zien of je evt wat fout doet).

Ik kan het wel weer voordoen maar daar schiet jij ook niets mee op.
lisette--

nee je hebt helemaal gelijk,

1. er is gegeven dat je het lichtsignaal moet vervangen door de variabele spanning dus daar begin je mee

2. die gaat vervolgens naar de comparator, omdat die het signaal vergelijkt, dus of de deur open of dicht moet (ze zeggen ook altijd bij ons dat je altijd een comparator na een sensor moet gebruiken)

3. van de comparator ga je naar de OF-poort omdat er gegeven is dat je de deur wil open OF via een paal buiten of met een lichtsignaal vanuit de auto

4. ook wil je de deur openen via een paal buiten en dit doe je via een schakelaar (gegeven) dus je gaat van de drukschakelaar naar de OF-poort. Nu heb je bij de ingangen van de OF-poort de de drukschakelaar en het lichtsignaal vanuit de auto.

5. dan gaat de uitgang van de OF-poort na de ingang van de geheugencel omdat de motor in dit geval de LED aan moet blijven totdat de deur tegen een schakelaar komt.

6. Ook moet je de motor stoppen (er staat erachter dat je de schakelaar met de hand moet bedienen, dus met de drukschakelaar. De drukschakelaar moet de motor stoppen dus die moet naar de reset van de geheugencel, hierdoor wordt de 'verbinding' verbroken

7. Vanuit de geheugencel ga je naar de LED

ik hoop dat ik het zo uitgebreid heb gedaan
Emveedee

Sorry, ik had fout gelezen, je schakeling klopt inderdaad.

Je gedachtengang zo ziet er goed uit. Wat je nog (evt voor jezelf) zou kunnen doen is (opnieuw) stap voor stap door het schema lopen, maar dan in t geval dat je sensor bijv. een hoge spanning afgeeft. Dan kun je bij iedere verwerker kijken wat hij doet en wat dus uiteindelijk t resultaat is. Zo kun je dus controleren of je schakeling daadwerkelijk doet wat je wil.
lisette--

Als je op een drukknop drukt, moet gedurende 8 s lang het voetgangerslicht op groen gaan zodat je kunt oversteken. Gedurende deze tijd moet het licht voor het overige verkeer natuurlijk op rood staan. Gebruik voor het voetgangerslicht en voor het andere licht 2 verschillende ledjes en schrijf erbij welk ledje waarvoor staat.

stel je moet dit doen, hoe kun je ervoor zorgen dat de led 8 seconden aanblijft en daarna weer uitgaat

ik dacht zelf dat je dit moest gebruiken:

- drukschakelaar ( je moet op een drukknop drukken)

- pulsengenerator + pulsenteller (voor de tijd)

- geheugencel (8 seconden achter elkaar)

- invertor (voor de voetganger op groen,'verkeer op rood)

- 2 led

volgens mij ben ik er bijna, alleen na 8 seconden begint ie weer te knipperen, hoe moet ik dit nu doen,

zie bijlage voor systeembord met mijn oplossing

www.fotopocket.nl/fpimages/2009/10/26/2a7b1f4822c0588a767a12cedd2ef65e/naamloos3.GIF
seaflyer

lisette-- schreef:stel je moet dit doen, hoe kun je ervoor zorgen dat de led 8 seconden aanblijft en daarna weer uitgaat

ik dacht zelf dat je dit moest gebruiken:

- drukschakelaar ( je moet op een drukknop drukken)

- pulsengenerator + pulsenteller (voor de tijd)

- geheugencel (8 seconden achter elkaar)

- invertor (voor de voetganger op groen,'verkeer op rood)

- 2 led

volgens mij ben ik er bijna, alleen na 8 seconden begint ie weer te knipperen, hoe moet ik dit nu doen,
Je bent inderdaad al een heel end, maar je mist nog een dingetje. Uitgaand van jouw model kwam ik wel goed uit. Dit is wat je volgens mij nog moet doen:

- De pulsenteller zal gereset moeten worden, en wel op hetzelfde moment dat het rode stoplicht aangaat (gebruik een geheugencel). Zorg er wel voor dat de knop niet constant gereset blijft (als rood aanstaat, zal je merken dat de geheugencel steeds op "set" blijft staan)

Ik wilde je trouwens nog bedanken, want je hebt mij met je opgaven (garagedeur, babyfoon en ook deze) een goede oefening gegeven voor mijn proefwerk over systeembord. :eusa_whistle:
If life ends where death begins, does life then also begin where death ends?

"The important thing in science is not so much to obtain new facts as to discover new ways of thinking about them." Sir William Brag (British physicist)
lisette--

Ik heb nog even een opdrachtje, en wil graag weten of dit goed is:

Bij een wegversmalling zet een agent het licht op groen en mogen er vier auto's door het groene licht rijden waarna het op rood springt. De auto's onderbreken het licht dat op een lichtsensor valt. Na elke vierde auto moer een rood lampje blijven branden. Bewegende auto's boots je na door met je hand het licht te onderbreken. het rode licht moet door de agent handmatig worden uitgezet.

www.fotopocket.nl/fpimages/2009/11/08/69cbb7773e2749daf04abc04df76bd39/stoplicht.brd.GIF

hier is de link!

Alvast bedankt

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

lisette--

hier heb ik nog zo'n opgave, het is zo jammer dat ik geen antwoorden heb, kan ik ze niet zelf nakijken en moet ik jullie er mee lastig vallen,

Een reactietijdmeter.

Met een reactietijdmeter meet een agent of een chauffeur te veel gedronken heeft. De agent start de meting idoor op de bovenste schakelaar te drukken. De chauffeur drukt zo snel mogelijk op de onderste schakelaar. De verstreken tijd moet geregistreerd worden in tienden van seconden. Het systeem moet zo automatisch zijn dat de agent slechts 1 handeling hoeft te verrichten en het resultaat af kan lezen.

ik heb alleen vergeten de pulsengenerator op 10 Hz te zetten

www.fotopocket.nl/fpimages/2009/11/08/eb9790a4abbc6801a5bb178690da430f/reactietijdmeter.GIF

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!