Gister liep ik tegen een verbijsterend filmpje aan. Een liefhebber heeft gedaan waar ik al lang naar heb uitgekeken: Serieus vastleggen met extreem hoge frekwentie - volgens de bron effectief 1.000.000 per seconde - camera's wat er precies gebeurt als kogels inslaan. 10 minuten beeldmateriaal. Verschillende soorten kogels, veschillende materialen, verschillende inslaghoeken. Een lust voor het oog en voor de geest die zich interesseert in de natuurkunde rondom dit fenomeen. Het is fantastisch om de intensieve omzetting van kinetische energie waar te nemen in 'bullit time'. Veel plezier:
http://www.youtube.com/watch?v=QfDoQwIAaXg
Vooral interessant vind ik dat bij een aantal inslagen het lijkt alsof de losschietende kogelfragmenten sneller zijn dan de kogel zelf, misschien wel dubbel zo snel. Ook boeiend is om te zien hoe sommige kogels bij de inslag op beton vloeibaar worden en als een druppel water uit elkaar lijken te spatten. Kinetische energie wordt bliksemsnel omgezet in warmte waardoor de kogels smelten. Kortom: briljant gemaakt filmpje. Zou op elke school bij de natuurkundeles eens getoond moeten worden, bijvoorbeeld als kick-off voor algemene diskussie over (behoud van) energie, impuls en energieomzetting, etc.
Puzzels