Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: "the greatest show on earth"

Met betrekking tot het "suboptimaal ontwerp van het oog/netvlies"... zie http://shkrobius.livejournal.com/143323.html
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

YoRR

Ik ben zelf zeker geen deskundige op het gebied van evolutiebiologie, maar ik weet wel dat Gerdien de Jong, evolutiebiologe aan de Universiteit Utrecht, en die redelijk actief is op internetblogs over evolutie, vrij negatief is over dit boek van Dawkins.
Heb je toevallig een link naar haar blog, want ik kan het niet vinden. Gerdien is trouwens de klokkenluider geweest waar de EO niet zo blij mee was. Weet je nog, die mooie docu van de BBC die ze toen bewerkt hadden.. zij heeft dat aan de kaak gesteld.

Ik weet dat ze het niet zo heeft met Dawkins.. dus ze kan wel een beetje bevooroordeeld zijn? Over het algemeen wordt zijn boek aangenaam gevonden samen met wat andere boeken van biologen die dit jaar zijn verschenen. De een heeft het wat beter gedaan met de illustraties, de ander heeft weer kleuren plaatjes.. het is een beetje van dit of een beetje van dat.

Tot zo ver is de intro van het boek wel weer een beetje gericht op het geschop richting creationisme. Ik hoop dat dit wel een beetje weg zakt. Want dat weet ik nu wel van hem. Maar verder heeft hier nog niemand het boek gelezen dus?
Ik probeer het te begrijpen, wees dus een beetje lief voor me
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

druijf

YoRR

druijf schreef:Haar eigen blog is: http://evolutiebiologie.blogspot.com/ maar daar staat het niet op.

Hier zijn twee voorbeelden.

http://www.sterrenstof.info/?p=859#comment-1421

http://www.sterrenstof.info/?p=770&cpage=1#comment-872
Bedankt voor de links. Leuke blog trouwens. Genoeg leesvoer
Ik probeer het te begrijpen, wees dus een beetje lief voor me
Librana

Hey,

Beetje late reactie van mij, maar ik ben momenteel in de engelse versie van het boek bezig en wilde graag even zeggen dat ik het ontzettend fijn geschreven vind. Dawkins leidt je stap voor stap naar het begrijpen van evolutie, met behulp van voorbeelden, onderzoeken, vergelijkingen en afbeeldingen. Heel verhelderend, je hebt weinig voorkennis nodig.

Ben toch benieuwd wat voor kritiek er op zijn boek is, dus ik zal de geposte links ook even bekijken zo.

Groet,

Librana

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Gralgrathor

Ik ben zelf zeker geen deskundige op het gebied van evolutiebiologie, maar ik weet wel dat Gerdien de Jong, evolutiebiologe aan de Universiteit Utrecht, en die redelijk actief is op internetblogs over evolutie, vrij negatief is over dit boek van Dawkins.
En terecht, naar mijn mening. Dawkins mag dan een vooraanstaand bioloog zijn, en gebrek aan eruditie kan hem zeker niet worden verweten, maar ik vind zijn ideeen met betrekking tot 'selfish genes' enigszins naïef, en de schrijfstijl van zijn boeken onsamenhangend. In dit laatste boek tracht hij naar eigen zeggen om een helder overzicht te geven van de bewijzen voor de accuratesse van het evolutionaire model. In plaats daarvan is het boek een showcase voor een aantal hypotheses die door mensen die toch al een vooroordeel tegen het model hebben met het grootste gemak verworpen kunnen worden als berustend op teveel aannames. Het boek had naar mijn mening droger mogen zijn, meer toegespitst op het weergeven van eenvoudig feitenmateriaal, en minder aandacht mogen besteden aan hypothetische implicaties en meningen. Bovendien springt het boek naar mijn mening van de hak op de tak, en is er ondanks het feit dat Dawkins duidelijk probeert lijn in zijn verhaal aan te brengen van een dergelijke lijn weinig te bekennen.

Ik twijfel overigens niet aan de accuratesse van het evolutionaire model, maar dit is omdat ik op basis van wetenschappelijke bronnen terdege op de hoogte ben van de hoeveelheid feitenmateriaal die het model ondersteunt.

Mijn conclusie: Dawkins mag een goed bioloog zijn, en ook heeft hij enkele overtuigende punten met betrekking tot religie en atheisme, maar zijn schrijfstijl laat te wensen over.
Man, I hate people.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!