Puzzel Puzzels
Klintersaas
Artikelen: 0
Social:

Re: Raad het dier

Het diertje behoort inderdaad tot de orde der libellen (Odonata), maar het is geen 'echte libel'. Verder komen in de Benelux een 70-tal soorten libellen voor, dus je zult iets specifieker moeten zijn.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Hurm

Ik had m'n post net gewijzigd, maar was blijkbaar vergeten eerst te refreshen, zodat jouw post er nog na kwam. Ik denk inmiddels dat het een waterjuffer is, gezien de vleugelstand in rust.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Klintersaas
Social:

Het is inderdaad een juffer (suborde Zygoptera), maar ook daarvan leven er een dikke twintigtal soorten in de Benelux.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Hurm

Tja, zo bekend ben ik nou ook weer niet met deze insecten. Wikipedia omschrijft verschillende soorten, en zegt over de Koperen Beekjuffer het volgende: Vrouwtjes zijn metaalglanzend groen met in de achtervleugel een bruine band. Dit lijkt in overeenstemming te zijn met jouw foto, dus ik ga voor de koperen beekjuffer.
Klintersaas
Social:

Neen, het is niet de koperen beekjuffer (en zelfs geen Calopterygidae). De koperen beekjuffer komt niet voor in de Benelux, maar in Zuid-Europa. Bovendien zijn de vleugels van beekjuffers bij mannetjes steeds gekleurd, wat niet het geval is bij de opgave (ook een mannetje).

Ik vrees dus dat je verder moet zoeken.

PS: Blijkbaar heb ik de moeilijkheid van deze opgave zwaar onderschat. Ik had gedacht dat iedereen die de foto zou zien het antwoord zou weten, maar blijkbaar is mijn insectenkennis niet representatief voor die van de andere forumleden.

Hurm

Dat zeg je volgens mij heel goed. Ik vind het leuk om naar dieren te raden en eventueel wat onderzoek te doen, maar eerder zei je al dat het het leukst was het antwoord in een keer te weten, in plaats van te googelen. Ik denk dat erg weinig mensen, zelfs weinig forumleden, in een keer bijvoorbeeld een libel kunnen determineren. Bij deze dieren zijn de verschillen tussen de soorten erg klein, en je moet je er erg in verdiepen om de ene soort van de andere te kunnen onderscheiden.

Ik ben niet zo thuis in deze afdeling van het dierenrijk, en ik heb m'n best gedaan maar dit gaat m'n pet te boven. Ik pas, maar als ik volgende week weer terugben, kijk ik zeker weer uit naar een nieuwe opgave.
Dalton

Ik was al blij dat ik zag dat het een libel was.

Verder dan libel en waterjuffer kom ik niet, en het verschil zou ik helemaal niet weten.

Een waterjuffer is een libel maar een libel hoeft geen waterjuffer te zijn.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.
Rhiannon
Moderator
Social:

Is dit misschien het lantaarntje (ischnura elegans), Klintersaas?

Het heeft namelijk maar één blauwe band. Een andere mogelijkheid zou zijn de variabele waterjuffer (coenagrion pulchellum), maar die heeft meerdere blauwe banden op het achterlijf. Moeilijk hoor, moest heel diep in mijn geheugen graven naar wat mijn grootmoeder mij heeft geleerd over libellen.
Contra principia negantem disputari non potest.
Klintersaas
Social:

Ik denk dat erg weinig mensen, zelfs weinig forumleden, in een keer bijvoorbeeld een libel kunnen determineren. Bij deze dieren zijn de verschillen tussen de soorten erg klein, en je moet je er erg in verdiepen om de ene soort van de andere te kunnen onderscheiden.
Ook ik ben zeker geen odonatoloog (een duur woord voor een libellendeskundige), maar de algemeenste soorten (vooral degenen met duidelijk zichtbare kenmerken, zoals deze opgave) herken ik wel op het zicht. Ik dacht dat de meeste mensen dit diertje wel zouden kennen, omdat het zo algemeen is en omdat het een duidelijk kenmerk heeft.
Dalton schreef:Ik was al blij dat ik zag dat het een libel was.

Verder dan libel en waterjuffer kom ik niet, en het verschil zou ik helemaal niet weten.

Een waterjuffer is een libel maar een libel hoeft geen waterjuffer te zijn.
Dit onderscheid is betrekkelijk eenvoudig:
  • Libellen zijn doorgaans groter en forser dan waterjuffers;
  • Libellen houden hun vleugels in rust gespreid, waterjuffers vouwen ze op (uitzondering: pantserjuffers);
  • De ogen van libellen raken elkaar (uitzondering: rombouten), die van waterjuffers niet.
Is dit misschien het lantaarntje (ischnura elegans), Klintersaas?
Correct! Het lantaarntje is één van de algemeenste juffersoorten die in onze contreien voorkomen. Karakteristiek (bij het mannetje) is de blauwe band op het voorlaatste segment van het verder zwarte achterlijf. Jouw beurt.

Rhiannon
Moderator
Social:

Ik doe m'n best om hier een foto van een dier te plaatsen dat algemeen (nog wel althans) in Nederland en België voorkomt, maar waar mensen toch nog wel eens een fout maken bij het determineren.

[attachment=2325:hazelwor...fragilis.jpg]
Bijlagen
hazelworm___anguis_fragilis
hazelworm___anguis_fragilis 1012 keer bekeken
Contra principia negantem disputari non potest.
prospector

Een adder?
Johan2

"Slang en is geen slang".

(Vrij naar Stevin).
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
prospector

Een addertje onder het gras bedoel je?
Assassinator

Hehe nee, het is iets minder cryptisch bedoeld denk ik :D Volgens mij is het een hazelworm (Anguis fragilis).
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Klintersaas
Social:

Al heb ik deze opgave niet geplaatst, volgens mij is Assassinators antwoord correct.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!