Moderator: Rhiannon
Ook ik ben zeker geen odonatoloog (een duur woord voor een libellendeskundige), maar de algemeenste soorten (vooral degenen met duidelijk zichtbare kenmerken, zoals deze opgave) herken ik wel op het zicht. Ik dacht dat de meeste mensen dit diertje wel zouden kennen, omdat het zo algemeen is en omdat het een duidelijk kenmerk heeft.Ik denk dat erg weinig mensen, zelfs weinig forumleden, in een keer bijvoorbeeld een libel kunnen determineren. Bij deze dieren zijn de verschillen tussen de soorten erg klein, en je moet je er erg in verdiepen om de ene soort van de andere te kunnen onderscheiden.
Dit onderscheid is betrekkelijk eenvoudig:Dalton schreef:Ik was al blij dat ik zag dat het een libel was.
Verder dan libel en waterjuffer kom ik niet, en het verschil zou ik helemaal niet weten.
Een waterjuffer is een libel maar een libel hoeft geen waterjuffer te zijn.
Correct! Het lantaarntje is één van de algemeenste juffersoorten die in onze contreien voorkomen. Karakteristiek (bij het mannetje) is de blauwe band op het voorlaatste segment van het verder zwarte achterlijf. Jouw beurt.Is dit misschien het lantaarntje (ischnura elegans), Klintersaas?