Wel, uit de code haal ik enerzijds dit:Eh, ik weet niet of het over hetzelfde gaat, maar Bart gaf een link op de eerste pagina wat over het verstoppen van de decline ging. Volgens die bron was de data onbetrouwbaar (wat door de oorspronkelijke onderzoekers zelf werd gezegd) en werd daarom weg gewerkt uit de grafiek. Als dat zo was, dan vind ik het eigenlijk niet zo vreemd dat het werd verwijderd.
Dit stukje code gaat over de periode 1881 - 1940. Het eerder geciteerde stukje waaruit dit kwam telt basically 'willekeurige' getallen op bij de bekoment temperaturen.;mknormal,yyy,timey,refperiod=[1881,1940]
In de link wordt er ook nog gewezen op vervalsingen in de periode:
1960 en verder
1940 en verder
1990-2003 is gewoon volledig ter plekke verzonnen
1976-nu
1881-1940
1911-1990
440-1400
1070-1400
Dus van 1400-1911 is de data nog betrouwbaar. Er is dan wel een serieuze decline weggewerkt, niet?
Anderzijds is er bij alle jaren waaruit er slechts gegevens waren uit 1 maand, die gegevens gewoon gekopieerd in de andere maanden. Indien er meerdere maanden waren, gebruikte men een gewogen gemiddelde van die maanden voor de overige maanden.
En om jouw woorden aan te halen:
Dit is hypocrisie ten top. Ze deden er alles aan om niet te hoeven voldoen aan de freedom of information act, in andere woorden, deze code hielde ze gewoon achter, zelfs als er om gevraagd werd door een of andere criticus. In de mail wordt er gewag gemaakt van "nog liever vernietigen dan openbaar maken". Daarnaast wil ik nu zeker bronmateriaal voor de claim: "Those authors have always recommend not using the post 1960 part of their reconstruction," Ook moet je beseffen dat het met deze data is dat de hockeystickcurve gemaakt werd. Die loopt overigens van het jaar 1000 naar het jaar 2000. Iets meer dan 50% van die curve is aldus gebaseerd op betrouwbare data. Uit de mails volgt bovendien dat de jaren na 2000 bewust zijn weggelaten.(since it is ‘hidden’ in plain sight)
Ik ga niet goed slapen vannacht :eusa_whistle:
Puzzels