hoewel zo'n microscoop verrassend goed werkt, is het bijna identiek aan de eerste microscopen van van Leeuwenhoek. Als je echt enigsinds serieus bezig wil gaan met microscopie dan is dit geen goede optie, als bouwprojectje kan het leuk zijn, maar om er nu ook daadwerkelijk gebruik van te gaan maken lijkt me niks.
Een microscoop waar een camera op kan is al geen 'simpel' ding meer. Natuurlijk heb je verschillende soorten cameras, waarbij het makkelijkste systeem er een is waar je een camera direct op een oculair zet. Hier ben ik zelf absoluut geen voorstander van. Je kan dan namelijk lang niet zo veel manipulaties met beeldintensiteit, gain, off-set etc. uitvoeren. Tevens zal het focussen lastiger zijn wanneer je je focus niet direct via het beeld van je camera kan bepalen. Als laatste, een camera op de microscoop is perfect getuned voor je microscoop waar deze bij hoort, natuurlijk kan je een andere gebruiken, maar er zit niet voor niks een specifieke camera bij...
Je kan je camera wel aanpassen voor gebruik bij een microscoop. Kijk daarvoor even op de site van
Zeiss
Verder, de amateur/student/simpele en robuste microscoop van Zeiss is de
primo star. Deze is in tien verschillende varianten verkrijgbaar. Een phototube (om je camera op aan te sluiten) en phasecontrast zijn dingen die zeker het overwegen waard zijn. Als je als enige met deze scope werkt dan is een led lamp niet noodzakelijk, vooral als er hele dagen met een scope word gewerkt dan zou dit echt nuttig zijn. Dat zie ik 1 persoon nog niet zo snel doen.