Hallo,
Ik hoor weleens dat het Universum uiteindelijk koud en donker zal worden, als alle sterren zijn opgebrand, en er alleen zwaardere elementen overblijven, die geen energie opleveren als je ze fuseert. Ik ga er hier vanuit dat het Universum 'gewoon' zal blijven bestaan, dus geen Big Crunch of Big Rip oid.
Het komt erop neer dat je dus niet voor eeuwig kunt 'doorgaan', aangezien de energie (bijv. waterstof) die je gebruikt langzaam wordt omgezet in andere vormen van energie (zware atomen, zoals ijzer), die uiteindelijk niet meer bruikbaar zijn.
Uiteindelijk krijg je dus een koud, donker heelal, met alleen een hoop grote zwarte gaten (en wat koude planeten). Over deze zwarte gaten gaat mijn vraag. Er vanuitgaande dat Hawkingradiate echt bestaat (ik weet niet of dit ooit is waargenomen) zullen zwarte gaten langzaam 'verdampen'.
Is het mogelijk om deze 'verdamingsenergie' (Hawkingradiatie dus) te gebruiken, om bijvoorbeeld ijzerkernen weer te splitsen in waterstof en helium. Zodat je die vervolgens weer kunt fuseren ed, waardoor je voor altijd bruikbare energie zult hebben?
Of wij dit kunnen vind ik trouwens niet relevant. Maar zou het mogelijk zijn voor bijvoorbeeld een intelligente supermachine, die alle energie in het Universum in zijn macht heeft, en kan manipuleren?
*PS: Nog 1 vraagje; Stel dat ALLE massa en energie in het Universum zich in één gigantisch zwart gat zou bevinden, wat zou er dan uiteindelijk gebeuren? Er komt bij Hawkingradiate alleen straling in de vorm van fotonen vrij, maar kan hieruit weer iets ontstaan? Of krijg je een Universum dat alleen fotonen bevat?