Puzzel Puzzels
DePurpereWolf
Artikelen: 0

Re: Elektrisch rijden

Inderdaad zal je sneller weg zijn maar uiteindelijk is het lood om oud ijzer. 1kw=1kw en 1pk=1pk. Een beetje leuk begint pas bij 150pk :D (da's overigens geen wetenschappelijke stelling :P )
Daar ben ik het geheel mee oneens, zoals mijn oude citroen AX 60 pk had, en enkel 650 kilo woog, dit was de fijnste auto waarin ik tot nu toe in de stad heb mogen rijden. Dat heb ik veel liever dan een boot als een passat of BMW 520 met 150 pk. Een motor(fiets) met 150 pk is gekkenwerk, die dingen zouden ze niet eens mogen verkopen.

Ten tweede is er ook nog zoiets als koppel. de 60pk word enkel bereikt op een bepaald toerental, je moet dus eerst bij dat toerental komen, verder moet je ook nog schakelen. Het klopt dus inderdaad dat je met een elektrisch brommertje sneller weg kunt zijn.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

purplehaze

DePurpereWolf schreef:Daar ben ik het geheel mee oneens, zoals mijn oude citroen AX 60 pk had, en enkel 650 kilo woog, dit was de fijnste auto waarin ik tot nu toe in de stad heb mogen rijden. Dat heb ik veel liever dan een boot als een passat of BMW 520 met 150 pk. Een motor(fiets) met 150 pk is gekkenwerk, die dingen zouden ze niet eens mogen verkopen.

Ten tweede is er ook nog zoiets als koppel. de 60pk word enkel bereikt op een bepaald toerental, je moet dus eerst bij dat toerental komen, verder moet je ook nog schakelen. Het klopt dus inderdaad dat je met een elektrisch brommertje sneller weg kunt zijn.
Een citroen AX :D ? Tja, over smaak valt te twisten.....

Sneller weg klopt zoals ik ook al zei, maar 120 zal ie niet halen...... Ben je weer terug op een pk is een pk. Geen hp trouwens want die gekke engelsen hebben overal een andere maat voor.....
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

pieterhoff

Heb je wel eens gekeken hoe botsautootjes aan hun energie komen? Zonder accu's
Ger

Aan die botsauto's zat ik ook te denken. Niet zozeer met een mast naar boven die naar een bovennet gaat, maar naar beneden. Een flexibel contactpunt met een geleidende strip in het wegdek. Je krijgt dan niet te maken met draadloos, maar met direct contact, wat een hoop uitmaakt. Dit zou je kunnen doen met bijvoorbeeld een redelijk smalle strip (pak 'm beet 10-15cm), waarmee je voorkomt dat je een glijbaan van de weg maakt. Over slijtvastheid e.d. valt vast nog wel wat te onderzoeken, maar laten we ons eerst even concentreren op het algemene principe.

Omdat het toch een utopie is dat dit 100% dekkend is, men niet alleen in Nederland rijdt, enzovoorts, zal er wel een mogelijkheid moeten zijn om in de auto zelf energie mee te nemen. Dit zorgt er tevens voor dat het niet nodig zal zijn om het op elke weg te implementeren. Maar de hoofdwegen (snelweg, provinciale weg) zou al veel schelen. Het betalen van het gebeuren zal kunnen gebeuren via de wegenbelasting of de kilometerheffing oid.

Er zijn vast legio problemen te bedenken om te overwinnen, maar het idee is best leuk eigenlijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
ad1956

Goed idee om geen zware brandstof of accu mee te hoeven nemen. Ik denk eerder aan een andersoortig permanent oplaadsysteem dat in de weg zelf ingebouwd zit. Een manier om een voertuig continu van energie te voorzien is d.m.v. een sleepcontact, zoals bij een stuk jongensspeelgoed is gedaan, namelijk de racebaan. Of een energievoorziening die we kennen van de trolleybus, of de autoscooter op de kermis. Voor de problemen met betrekking tot de veiligheid moeten dan eerst 'n aantal praktische oplossingen worden bedacht. Laag en dus ongevaarlijk voltage. Dit op zich lijkt mij niet onhaalbaar. Echter ik denk dat dit nooit gaat gebeuren, omdat er betere oplossingen komen.
G3KkO

Voor de problemen met betrekking tot de veiligheid moeten dan eerst 'n aantal praktische oplossingen worden bedacht. Laag en dus ongevaarlijk voltage. Dit op zich lijkt mij niet onhaalbaar. Echter ik denk dat dit nooit gaat gebeuren, omdat er betere oplossingen komen.
Dan krijg je weer andere problemen zoals Hoge ampérages...

Kijk maar naar Tractie motoren 12-24V.. maar wel gauw tussen de 100A en de 300A.. en deze motoren zitten meestal zo tussen de 7 á 25 kw ... (Mijn ervaring)
Sibelius

Hee, mijn idee om een elektrische auto te laten opladen (op de manier van mijn elektrische tandenborstel) via een inductie-systeem in de weg was nog zo gek niet. (zie mijn eerste bericht #1 hierboven)

Ik las gisteren in Trouw (30 okt 2009):

Draadloze energieoverdracht

Duitse ingenieurs denken het probleem van de beperkte actieradius van de elektrische auto te hebben getackeld. Nu moeten schone auto's om de twee- tot driehonderd kilometer weer voor een paar uur 'aan het stroom'. Het Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr zegt met inductiestrips, weggewerkt in het asfalt, de accu van de auto al rijdend te kunnen opladen. Een stekkerdoos en kabel zijn dan niet meer nodig. De grootste uitdaging aldus de Duitsers, is momenteel de draadloze energieoverdracht. Als de afstand tussen de auto en wegdek te groot is, gaat veel energie verloren. De ingenieurs zeggen drie jaar nodig te hebben om een volwaardig systeem te ontwikkelen.

Nou dat idee hebben ze dus mooi van dit forum gehaald!!! Oordeel zelf.

Groet, Sibelius
Benm

Tja.. leuk idee. De afstand is het probleem niet, de oppervlakte van de auto is vele male groter dan de afstand tot het wegdek, dus het inductie-principe zou an sich best kunnen werken. Wel moet je die auto dan uit plastic oid maken, anders vormt de carosserie zelf 1 hele dikke 'winding' in die spoel die de boel kortsluit. En dan heb je nog het probleem dat de passagiers vervolgens in een enorm EM veld zitten - gezien het vermogen van een auto waarschijnlijk boven toegestane waarden.

Het zijn maar weer van die dingen die in de praktijk nooit zullen werken. Behalve auto's die over een geleider rijden en zo aan hun stroom komen, al noemen we die in de regel metro's...
Victory through technology
Emveedee

Als we dan toch de hele weg gaan openhalen kunnen we net zo goed meteen overal Maglev, aanleggen. (maar dan een autovariant).

Ben je van je rolwrijving af, en t is gewoon vet! :eusa_whistle:
Cheetahrunout

Nou mensen nog even door twisten over mogelijkhedenen, en jullie hebben de elektrische trein opnieuwe uitgevonden :eusa_whistle:

Lees dit topic vanaf het begin door en je ziet dit steeds verder richting de trein gaan.

draadloos.. met contacten op de weg. een strip.. Juist..

ehm misschien ga ik wel iets bedenken om beelden opnieuw te bekijken. Of was zoiets er al? Ohja de Videocamera.
moco

wat te denken van maglev auto's????

Dan is er wel permanente voeding, normaal geen files als de energy centraal beheerd wordt

dan kan ook de snelheid beperkt worden, nagenoeg geen wrijving,

maar klein detail: alleen een hele nieuwe infrastructuur, nieuwe regelsystemen, e.d. maar verder .....

:eusa_whistle: ](*,)
Er bestaan geen problemen alleen oplossingen voor lastige questies.
shimmy

Inmiddels heeft Pro-rail het inductie principe ook opgepakt en zich opgeworpen als de Nederlandse bouwer daar voor.

Zie o.a. de Telegraaf.
ikzelf

een oplossing om te zorgen dat de energiedrager (accu) niet in het voertuig aanwezig hoeft te zijn is vrij simpel. Kijk maar eens op de kermis naar de botsauto's --> een net onder spanning boven de weg. ik denk dat deze (rigoureuze) oplossing veel realistischer is dan te werken met inductieunits langs de weg.

Een voordeel op het gebied van duurzaamheid is, dat als de auto remt, de vrijkomende energie weer aan het net kan worden afgegeven.

Als variant zou het net ook in het wegdek zelf kunnen worden toegepast, maar dat gaat ten koste van de veiligheid (wat een rede is waarom bij trams en treinen gebruik wordt gemaakt van een bovenleiding). Een voordeelhierbij is dat de radiogolven etc. veel minder worden gestoort.

over het "pk-verhaal" wil ik zeggen dat er niet moet worden gekeken naar welke snelheid je kunt halen met welk vermogen, maar eerst naar versnelling en koppel (dit zorgt ervoor dat een auto handelbaar of onhandelbaar is).
klazon
Pluimdrager

Kijk maar eens op de kermis naar de botsauto's --> een net onder spanning boven de weg. ik denk dat deze (rigoureuze) oplossing veel realistischer is dan te werken met inductieunits langs de weg.
Met alleen een net boven de weg ben je er niet. Je moet ook een retourpad voor de stroom hebben. Bij de kermisauto's is dat de stalen vloer waar ze op rijden.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

ikzelf

Met alleen een net boven de weg ben je er niet. Je moet ook een retourpad voor de stroom hebben. Bij de kermisauto's is dat de stalen vloer waar ze op rijden.
Bijvoorbeeld, dit kan al door vrij eenvoudig door metaalvezels in wegdek te stoppen. Deze worden dan bij de aanleg van de weg samen met het teer en de heleboel gestort.

Er kan ook gedacht worden aan ingewikkeldere oplossingen zoals opdampen van een metaal of een film van een zoutoplossing op het wegdek. Ik denk wel dat deze 2 varianten erg onrealistisch zijn om op grote schaal toe te passen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!