Ik heb zelf een theorietje bedacht rondom zwaartekracht. Ik denk namelijk dat zwaartekracht het effect is van entropie die naar het minimum neigt. Ik denk dat dit volslagen idioot klinkt, maar ik denk dat mijn uitleg het allemaal wat "realistischer" zal laten (b)lijken.
Ik zie ruimte op elk schaalniveau als een vacuum waarbinnen zich materie bevindt. Een deel van de materie trekt naar elkaar toe (wat wij zwaartekracht noemen), en het andere deel van de materie gaat uit elkaar. Anders gezegd: "voor een deel van de materie neigt de entropie naar het minimum en voor het andere deel van de materie neigt de entropie naar het maximum." dit in tegenstelling tot wat Rudolf Clausius heeft gezegd ("De entropie van het heelal neigt naar een maximum").
We kunnen dit effect recreeeren door een proef: water laten koken en bevriezen door vacuum zuigen. Bij deze proef valt te zien is, als de ruimte vacuum wordt gezogen is, dat een deel gaat koken. Dit deel neemt alle warmte-energie in het systeem op --> de entropie neigt naar het maximum. Het andere deel van het water gaat bevriezen. Dit deel staat zoveel mogelijk warmte-energie af --> de entropie neigt naar het minimum. Als de entropie naar het minimum neigt trekken de verschillen water moleculen naar elkaar toe. Op grote schaal trekken de planeten naar elkaar toe. Dit noemen wij weer zwaartekracht.
Na dit te hebben bedacht wam ik op een vraag: waarom botsen alle planeten dan niet tegen elkaar op?
mogelijk antwoord: Dit botsen gebeurt in de praktijk niet omdat de ruimte in het systeem dat wij de ruimte noemen nooit 100% vacuum zal. Zou dit wel het geval zijn dan trekken alle planeten naar elkaar toe en ontstaat de (vermoedelijke) situatie van voor de "Big Bang".
De laatste vraag die bij mij opkwam is: waarom gaat het universum dan uit elkaar? Het antwoord hiervoor is vrij simpel: Dit het deel dat naar maximale entropie neigt.
Ik heb zelf bijna geen kennis rondom thermodynamica, dus ik zou willen weten of mijn theorie kan kloppen, of ik eigenlijk gewoon de theorie van thermodynamica herhaal, of dat mijn theorie gewoon onzin is. graag wel duidelijk beargumenteren, dan kan ik er ook nog wat van leren :eusa_whistle:
Puzzels