Er is sprake van harddrugs als de werking van bepaalde stoffen een sterk verslaafde effect heeft. Onze hersenen zijn niet gebouwd bepaalde stoffen te krijgen die het niet aankan. Softdrugs (zoals pado's, smartdrugs, canabis) hebben een minder sterke binding met lichaam, waardoor het sneller wordt uitgescheiden. Canabis blijft ca. 2 weken in het bloed zitten dan bij voorbeeld coke (coke blijft 24 uur in het bloed en uriene zitten). Gebruikers van coke is de geestelijke gesteldheid niet best te noemen. In zeer veel gevallen wordt men para, (zoekgedrag, dingen zien die er niet zijn, bang om betrapt te worden etc.) het gedrag van de gebruiker veranderd in een snel tempo tot crimineel gedrag, en dat heb je veel minder bij canabis.
Klinkt logisch.
Toch, als ik naar het verslavende effect kijk is dat met nicotine ook heel erg hoog. Maar dat is duidelijk geen hard-drugs.
Wanneer is er sprake van verslaafd zijn? Je ben verslaafd als je meer dan 2 keer per week iets gebruikt.
Volgens het trimbos instituut werkt lsd pas weer na 3 a 4 dagen.
De twee keer haal je dan wel.
Maar als ik een ander voorbeeld neem:
Alcohol valt ook onder hard drugs. En ik weet dat het ook vreselijke troep is waar je ook maar beter niet verslaafd aan kan raken.
Toch vind ik het een stuk minder verslavend dan nicotene. Terwijl ik toch vrij regelmatig drink.
En als ik het opzoek blijkt ook nicotine een stuk verslavender te zijn. Ook verslavender dan heroïne.
Is het dan meer de ontwenningsverschijnselen die iets tot een harddrugs maken?
Tevens las ik dat hasj-olie onder hard-drugs valt. Wat in feite alleen maar een hoger THC gehalte heeft dan hasj.
Maakt dat die concentratie de ontwennings verschijnselen dan erger?
Of is het meer het effect wat de drugs je geeft als je het gebruit?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer