Veertje schreef:
Dit (edit: het verkeerd herinneren) kan ontstaan onder ernstige stress en trauma's (denk aan Aushwitz, ongelukken etc..) Hier is uitgeberid onderzoek naar gedaan en het is aangetoond dat je zaken kan herinneren terwijl het absoluut onmogelijk was dat die ervaringen echt waren gebeurd. Toch waren veel mensen er stellig van overtuigd dat ze het werkelijk meegemaakt hadden.
Jouw antwoord:
Dus jij zegt dat mensen Auschwitz niet meegemaakt hebben?
Voor mij was het duidelijk dat the Don bedoelde dat Auschwitz een traumatische ervaring is die verkeerde herinneringen kan veroorzaken. Er werd dus niet door the Don beweerd dat mensen Auschwitz niet hebben meegemaakt.
Ik stelde het ook als vraag. Want dat is namelijk de inconsistentie tussen de vergelijking met de Auschwitz-overlevers. Bij deze is het het geval dat de personen daadwerkelijk Auschwitz meegemaakt hadden en vervolgens dingen herrinnerden die niet gebeurd waren. Bij het NDE geval zijn die dingen die herrinnerd werden WEL gebeurd. Bovendien zijn de valse herrinneringen van de Auschwitz personen waarschijnlijk tientallen jaren oud, in tegenstelling tot bij de NDE, waar de patient vlak na de operatie al verslag deed van haar ervaring.
Zijn er misschien mensen die niet in Auschwitz geweest zijn, maar wel denken dat ze er zijn geweest en dingen vertellen die kloppen met specifieke gebeurtenissen in Auschwitz?
Ik vind dit soort antwoorden op basis van onzorgvuldig lezen ervoor zorgen dat discussies op een zijspoor raken en dat is onnodig en jammer.
Verder: wat die ziekenhuis instrumenten betreft die Pamela zo goed wist te beschrijven: er zijn onnoemelijk veel ziekenhuisseries op TV, om maar niet te spreken van alle programma's die live operaties laten zien. Ik weet niet wanneer het "Pamela" incident heeft plaatsgevonden maar ik neem sterk aan dat dat soort programma's ook door haar gezien zouden kunnen zijn voordat ze haar BDE had?
Allereerst bevestig ik dat zij theoretisch gezien deze informatie had kunnen weten(of ze het instrument daadwerkelijk ooit op TV gezien heeft, is niet te controleren). Wellicht heeft zij ook deze specifieke informatie precies in haar NDE hallucinatie verwerkt en alle informatie die niet overeenkwam met de werkelijkheid weggelaten uit haar hallucinatie(hoe klein de kans ook is).
De vraag is echter, wanneer trad de hallucinatie op?
Vlak voor of vlak na de hersendood?
Overigens over cold-reading gesproken. De NDE van de patient was geen valse herrinnering, ze had namelijk daadwerkelijk de levensechte sensatie dat ze gesprekken hoorde en geluiden van de zaag hoorde (en allerlei dingen zag).
Mocht de informatie van de cold-reading in de NDE verwerkt worden, dan betekent dit dus dat ze na haar hersendood, eerst bij bewustzijn is geweest, toen cold-reading heeft toegepast, vervolgens nogmaals gehallucineerd heeft.
Hiermee splits je de NDE dus in twee delen op, die gescheiden worden door een periode van bij bewustzijn zijn.
Waardoor werd de tweede hallucinatie veroorzaakt? Is zij nogmaals (bijna) hersendood geweest zonder dat de arsten dit merkten? Kunnen twee hallucinaties zich vermengen tot 1 enkele chronologische(in de optiek van de patient)? Is de periode van tussentijds bewustzijn weggevaagd?