leg eens de substitutiemethode uit, als je wilJe moet niks naar een andere kant halen... Heb je deze methode eigenlijk wel ooit gezien, of op welke manier moeten jullie stelsels van lineaire vergelijkingen oplossen? Deze manier wordt ook wel de combinatiemethode genoemd, je kan ook de substitutiemethode gebruiken.

Prima!bert1987 schreef:en het we zijn er weer geraakt :eusa_whistle:
dit is wat ik uitkom, en uitkomst klopt.
Je kan dat gebruiken wanneer de onbekenden enkel voorkomen met een getal als factor ervoor, niet wanneer ze "vast" zitten in een functie zoals sinus of cosinus (of andere wiskundige functies). Door dan de vergelijkingen met gepaste veelvouden bij elkaar op te tellen, kan je steeds een onbekende doen verdwijnen.bert1987 schreef:maar nog wat vragen, ik heb het nu door hoe die veelvoud in elkaar zit.
dus die veelvoud kan ik altijd toepassen, als ik met 2 onbekenden zit?
Als er een onbekende in een sinus én cosinus zit, dan kan je dat trucje van hiervoor gebruiken: die sinus en cosinus allebei in een lid afzonderen en dan kwadrateren en optellen om gebruik te maken van cos²x+sin²x = 1.tenzij er een onbekende in de cosinus/sinus zit, dan maak ik gebruik van kwadraat.
Graag gedaanbert1987 schreef:echt waar een grote merci, voor al jou moeite.
als ik nog vragen zou hebben, mag ik dan gerust pm'en of in topic plaatsen. ](*,)