Overal om ons heen zit straling. Ik heb het dan over elektromagnetische straling. Licht is ook elektromagnetische straling en wel een van een bijzonder type namelijk een die wij met onze ogen kunnen waarnemen als licht(kleur). Warmtestraling (infrarood) is tevens elektromagnetische stralin en wel een die wij kunnen voelen.
Wijzelf als mens produceren in rust 100Watt en bij inspanning 150Watt aan elektromagnetische sraling. Elektromagnetische straling is per defenitie niet ongezond of gezond. Het zit hem in de frequentie van de elektromagnetische golven.
Laagfrequent veroorzaakt geen kanker maar werkt wel op ons zenuwstelsel. Je word er moe en rusteloos van. Mensen in die in de buurt van radiozenders die laagfrequent hebben uitgezonden (lange golf) met veel vermogen hebben hier veel last van gehad. Ik zeg gehad omdat deze zenders in de koude oorlog propaganda uitgezonden hebben bestemd voor onze communistische buren. De zender stond ergens in het noorden van Nederland (google maar eens).
Hoogfrequente straling kan kankerverwekkend zijn wanneer het veel vermogen heeft en wanneer je er langdurig aan blootgesteld wordt. Gelukkig is het doordringend vermogen van hoogfrequente straling niet hoog. Wanneer je iets in de magnetron zet dat erg groot en massief is (bevroren kip) zal alleen de buitenkant ontdooien.
Elektromagnetische straling is meteen weg als de bron er niet meer is. Het blijft dus niet in je voedsel zitten nadat het is opgewarmd, we hebben het hier niet over radioactief vervuild materiaal. Je magnetron is geen kerncentrale.
Om even terug te keren naar de magnetron en de inductiekookplaat. In een magnetron zit een buis die radiogolven opwekt. Elektromagnetische golven worden vaak radiogolven genoemd wanneer ze bepaalde frequenties hebben net als dat we sommige frequenties licht noemen. Deze hebben een frequentie van ongeveer 2,4 GHz Dit is een frequentieband waar apparaten op mogen stralen. Hiermee bedoel ik dat het niet erg is als een apparaat op deze frequentie een beetje elektromagnetische golven uitzend. (vergeet niet dat radiofrequenties verkocht worden aan telecombedrijven en radiostations) Op deze frequentie kunnen de golven de watermoleculen in het voedsel laten trillen. En als je je nog kan herinneren dat temperatuur een maat is voor de gemiddelde snelheid van de moleculen dan snap je ook waarom het voedsel warm word. En waarom trilt alleen het water dan? Dat heeft met de resonantiefrequentie van water te maken. Elk molecuul heeft een eigen frequentie waarop het trilt. Wanneer je met dezelfde frequentie energie gaat toevoegen aan dat waterdeeltje gaat het harder trillen en wordt het warmer. 2,4 GHz is overiggens niet de precieze resonantiefrequentie van water maar de precieze frequentie mag niet gebruikt worden omdat deze al ergens anders voor gebruikt wordt.
Wanneer je het eten uit de magnetron haalt zit er geen straling in je tenen maar is je eten gewoon warm. Het enige dat het af zal stralen is infrarood straling (warmte). Mocht je je afvragen of het apparaat zelf dan gevaarlijk is dan wees gerust want dat is niet zo. Wanneer het apparaat gebruikt wordt zoals bedoeld (deurtje dicht) dan is er geen gevaar. Electromagnetische straling wordt namelijk door metaal tegengehouden. En dat glazen deurtje dan??? Elektromagnetische straling komt ook niet door gaas, de verhouding van de frequentie (golflengte) van de elektromagnetische golven en de afmeting van de gaten zorgt ervoor dat er geen ''straling'' naar buiten kan lekken.
Wat de inductiekookplaat betreft. Inductie treed op wanneer de elektromagnetische veldsterkte in een geleider veranderd. In je fietsdynamo word ook elektriciteit opgewekt door een magneet rond te draaien langs een spoel. Door het veranderende veld gaat er een stroom lopen. (ik ga hier niet uitleggen wat inductie is enkel wat het doet.) In je pan wordt ook een stroom opgewekt en deze wordt in de pan dan in warmte omgezet. Net als dat elektriciteit in een waterkoker of feun wordt omgezet in warmte. Ikzelf kook nog op gas, dus weet niet precies wat voor pannen het zijn. Maar het lijkt mij wel zo dat het speciale pannen moeten zijn omdat normale pannen van metaal zijn en de inductiestroom zonder weerstand kan stromen. Geen weerstand betekent geen warmteopwekking, dus moet er in de pannen wel iets zijn ingeboud wat de geinduceerde stroom in warmte omzet. Dit is echt geen high tech electronica of zo. Wanneer je een hoge stroom door een stukje koolstof laat stromen wordt dat al heet. Ook hier geld weer je eten is niet bestraald het is alleen warm. Wat de straling betreft, de constructie zal wel zo zijn dat het veld compact is (niet alle kanten opstraalt) en ook de frequentie zal wel zo gekozen zijn dat het niet gevaarlijk is. De hoofdzaak is denk ik om de verandering in veldsterkte groot te houden om de geinduceerde stroom groot te maken die werr in warmte wordt omgezet.
Mensen jullie hioeven je nergens druk over te maken, de apparaten die op de markt zijn moeten aan talloze eisen voldoen en worden in allerlij laboratoria getest. Denk aan KEMA, TNO ennz enz.
Aan alle taalpuristen: Soorry voor de typ, spel en taalfouten
Aan alle technici: Ja ik weet dat spanning over staat en stroom door loopt en zo maar ik probeer het voor de leek simpel te houden.
Aan allen: Eet smakelijk, hoe je je eten ook opwarmt
Puzzels