Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Mark_xD
Artikelen: 0
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 15:32

Planten op mars(?)

Ik zat pas geleden te bedenken hoe we misschien een planeet leefbaar zouden kunnen maken. Toen kwam ik tot de conclusie dat planten hier aan het begin van het leven staan. Ze produceren O2 en C6H12O6. Dat zijn de stoffen waarvan wij leven. Ook hebben we een goede druk nodig.

Mijn vraag nu: Zouden speciale planten tegen het Marsklimaat kunnen? en hoe verander je een druk op een planeet?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

kleine fysicus
Artikelen: 0
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 13:50

Re: Planten op mars(?)

Ik vraag me af hoe jij de druk wilt gaan vergroten op mars, te halen uit deze formule:
\(p=F/A\)
Waarin p de druk is, F de kracht en A de oppervlakte.

Uit deze formule haal ik/u dat je om p te vergroten of A moet verkleinen of F moet vergroten. Nu vraag ik mij af hoe je dat op een planeet wil gaan realiseren?

Laten we stellen dat het praktischer is om een glazen koepel te maken waarin onze atmosfeer wordt nagebouwd.

Ik kom niet zo snel meer op de naam, mijn veronstschuldiging hiervoor!
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
thermo1945
Artikelen: 0
Berichten: 3.112
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 23:29

Re: Planten op mars(?)

Zouden speciale planten tegen het Marsklimaat kunnen?
Er bestaan extremofielen die zouden kunnen overleven.
Gebruikersavatar
die hanze
Artikelen: 0
Berichten: 897
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 00:19

Re: Planten op mars(?)

ik betwijfel of er wel genoeg water is
Gebruikersavatar
anusthesist
Artikelen: 0
Berichten: 6.058
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 19:35

Re: Planten op mars(?)

Misschien brengt dit je op ideeen: http://en.wikipedia.org/wiki/Terraforming_of_Mars
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Gebruikersavatar
Mark_xD
Artikelen: 0
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 15:32

Re: Planten op mars(?)

Misschien brengt dit je op ideeen: http://en.wikipedia.org/wiki/Terraforming_of_Mars


Cool:D

Dus er is geen manier om de druk op een planeet te kunnen veranderen?
robertje
Artikelen: 0
Berichten: 18
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 09:54

Re: Planten op mars(?)

kleine fysicus schreef:Ik vraag me af hoe jij de druk wilt gaan vergroten op mars, te halen uit deze formule:
\(p=F/A\)
Waarin p de druk is, F de kracht en A de oppervlakte.

Uit deze formule haal ik/u dat je om p te vergroten of A moet verkleinen of F moet vergroten. Nu vraag ik mij af hoe je dat op een planeet wil gaan realiseren?

Laten we stellen dat het praktischer is om een glazen koepel te maken waarin onze atmosfeer wordt nagebouwd.

Ik kom niet zo snel meer op de naam, mijn veronstschuldiging hiervoor!
Bij wijze van spreke is voor mars, ELKE plant op de planeet op aarde een extremofiel. omdat wij in extreme omstandigheden leven tegenover mars.

Er zouden misschien ook planeten kunnen zijn met als dagelijke temperatuur tussen 190 en 410 graden celcius in en neerslag in de vorm van vloeibaar / gasvormige metalen. Het zou mogenlijk kunnen zijn dat er daar ook leven is, en hun zullen zeggen: "die planeet aarde, daar zou nooit iemand kunnen overleven het is daar gemiddeld -300 graden celcius en de neerslag bestaat alleen maar uit water" misschien kunnen extremofielen daar overleven?

genoeg gefantaseerd, het eerste wat ze zouden kunnen doen is een plant zoeken (extremofiel of niet) die kan overleven in de omstandigheden gelijkwaardig aan mars. maar dat sprak natuurlijk voor zich. en de plant moet natuurlijk ook zuurstof produceren.
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: Planten op mars(?)

Kort gezegd, nee. Een plant heeft ook zuurstof nodig om te groeien, hoewel er nette meer zuurstof word geproduceerd dan verbruikt. Verder zou ik hier uit biologisch oogpunt nog aan toe willen voegen dat planten vrij strikt gedefinieerd zijn. De meeste extemofielen zijn Archaea en duidelijk geen planten. Deze hebben meer gemeen met protozoa dan met planten. Verder is een kenmerk van de op aarde bekende extremofielen dat ze welliswaar leven in een extreem millieu, maar ze hebben dit millieu nodig om te overleven. Grote fluctuaties in condities zoals pH, druk en temperatuur zijn nog steeds dodelijk voor deze organismen.

Aangezien we beginnen met een planeet waar geen atmosfeer is, heb je een probleem... Zelfs al was je in staat om een atmosfeer te vormen op mars, deze zou constant ontsnappen aan de zwaartekracht van mars waardoor je constant meer atmosfeer zou moeten maken... Niet bepaald een makkelijke zo niet onmogelijke opgave.
"Meep meep meep." Beaker
Aries
Artikelen: 0
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 20:32

Re: Planten op mars(?)

er IS een atmosfeer op mars
kleine fysicus
Artikelen: 0
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 13:50

Re: Planten op mars(?)

er IS een atmosfeer op mars


Dat er atmosfeer is, wil nog niet zeggen, dat de atmosfeer juist is voor planten. Omdat de druk slechts een procent op Mars is dan wat dat op aarde is. Men betwijfelt of er wel genoeg water is voor de planten, de temperatuur(verschillen) dodelijk zijn voor de planten. Houden we plantengroei met de exceptie van biosferen voor onmogelijk. Daarnaast zijn er nog stofhozen; http://nl.wikipedia.org/wiki/Stofhoos; die stofhozen kunnen veel groter worden dan op aarde en vormen door hun elektrische eigenschappen een bedreiging voor aardse technologie. Laat staan voor planten..
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
Gebruikersavatar
andries
Artikelen: 0
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 17:13

Re: Planten op mars(?)

Kort gezegd, nee. Een plant heeft ook zuurstof nodig om te groeien, hoewel er nette meer zuurstof word geproduceerd dan verbruikt.
Wouter maakt hier het zinnigste punt.

Elk organisme, maakt zijn lichaam aan met stoffen uit de omgeving, die het soms moet afbreken tot het laagste niveau ( elementen ) om daar vervolgens bruikbare moleculen van te maken. Als een element, dat nodig is ( bijvoorbeeld zuurstof, maar ook waterstof, stikstof, fosfor etc. ) uberhaupt niet op de planeet voorkomt, óf als het voor het organisme niet opneembaar is ( bijvoorbeeld zuurstof in SiO2 ) is het een uitgemaakte zaak.

Er zal zonder import van elementen vanaf de aarde, óf een apparaat dat alle benodigde elementen ín hun bruikbare verschijningsvormen omzet, nooit een plant groeien op mars.
Gebruikersavatar
Keramikon
Artikelen: 0
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 15:47

Re: Planten op mars(?)

Ik dacht net (ongeveer) ditzelfde idee in een topic te posten. Ik droomde vannacht dat mensen van die anaërobe bacteriën op Mars uitzetten, die uit het gesteente zuurstof halen en in gasfase in de atmosfeer brengen. Ze modificeerden de bacteriën zo dat ze dat extra snel deden, en aangezien ze geen vijanden hadden op Mars bevolkten ze al gauw de hele planeet, waardoor na jaren er een atmosfeer zou komen voor de mensen om in te leven.

Ik werd al wakker voordat ik dat mee zou maken, maar dacht toen, hee dat is misschien wel geen slecht idee. In Binas staat dat er al stikstof en CO2 in de lucht is daar, er is alleen nog wat zuurstof nodig toch?

Dus planten lijken mij inderdaad ook niet lukken nog daar, maar sommige bacteriën of schimmels zullen daar vast wel blijven leven volgens mij. Wat denken jullie van dat plan?
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: Planten op mars(?)

Ook bacterien hebben omstandigheden nodig om te groeien waar Mars op het moment nou niet bepaald aan voldoet.

Tevens merk je tussen neus en lippen even op dat we bacterien modificeren waardoor ze dit extra snel zouden doen. Dit zou dus een optimalisatie van efficientie moeten zijn. Waar de natuur honderden miljoenen jaren aan heeft gewerkt om het te optimaliseren, dat verbeter je niet zomaar.

Als je specifieke antwoorden wil hebben zal je toch met een specifieke soort bacterien aan moeten komen. anearobe bacterien die zuurstof uit gesteente halen moeten tenslotte ook een naam hebben. Een mogelijk probleem is alvast de temperatuur waarop deze bacterien kunnen overleven. Verder is 'overleven' voor deze bacterien niet voldoende, ze moeten zich snel vermenigvuldigen (jou woorden :eusa_whistle: ) en op alle/veel rots op mars zich kunnen voeden. Ik ben benieuwd welke soort bacterien volgens jou hiervoor in aanmerking komt. Daarom wil ik je ook vragen om de naam van welke bacterie volgens jou optimaal kan gedijen op Mars en ook op veel soorten rots daar aanwezig kan leven.
"Meep meep meep." Beaker
Gebruikersavatar
Keramikon
Artikelen: 0
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 15:47

Re: Planten op mars(?)

Tsja ik ben geen bacterioloog, maar ik heb toch verschillende verhalen gehoord van Aardse bacteriën die tot vreemde dingen in staat zijn. Zoals leven boven het kookpunt en in extreme kou, en het omzetten van het ene stofje in het andere stofje waarbij het product meer energie bevat dan de grondstof, wat dus vreemd lijkt omdat het energie kost, maar op de een of andere manier doen ze dan ook iets anders erbij waardoor ze toch blijven leven. Zoals die stikstoffixerende bacteriën geloof ik.

En als we dan die speciale eigenschappen kunnen samenvoegen in één bacterie kan dat misschien wel op Mars overleven. En om ze dan sneller dat zuurstof-losmakende procesje te laten uitvoeren kunnen we ze vast wel muteren, dat doen mensen toch al jaren met gewassen: sneller laten groeien, meer tegen insecten bestand laten zijn, meer smaak hebben, etc. Bedenk wel dat natuurlijke selectie geen perfectie garandeert, het garandeert alleen dat iets in staat is zich in stand te houden en meer niet, en meestal komt dat erop neer dat het in de natuur net aan stabiel is, maar dat er dus heus wel wat aan verbeterd kan worden. En meer zuurstof losmaken hoeft niet eens per se een verbetering voor de bacterie zelf te betekenen, het is gewoon handig dat we dan minder lang hoeven te wachten.

En als het dan toch lang gaat duren, maakt dat niet uit, we hebben toch wel even geduld.
kleine fysicus schreef:
\(p=F/A\)
Waarin p de druk is, F de kracht en A de oppervlakte.

Uit deze formule haal ik/u dat je om p te vergroten of A moet verkleinen of F moet vergroten. Nu vraag ik mij af hoe je dat op een planeet wil gaan realiseren?
De atmosfeer verdikken. Eerst was er toch ook geen Atmosfeer en geen luchtdruk hier op Aarde, en dat is er ook gekomen dus dat kan.

ads

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Planten op mars(?)

Dit topic past beter in het theorieontwikkelingsforum en is daarom verplaatst. Verder is het belangrijk dat berichten wetenschappelijk onderbouwd worden. Dit is geen speculeer-erop-los forum.

Voor de verdere discussie kan dit artikel relevant zijn.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!