Tsja ik ben geen bacterioloog, maar ik heb toch verschillende verhalen gehoord van Aardse bacteriën die tot vreemde dingen in staat zijn. Zoals leven boven het kookpunt en in extreme kou, en het omzetten van het ene stofje in het andere stofje waarbij het product meer energie bevat dan de grondstof, wat dus vreemd lijkt omdat het energie kost, maar op de een of andere manier doen ze dan ook iets anders erbij waardoor ze toch blijven leven. Zoals die stikstoffixerende bacteriën geloof ik.
En als we dan die speciale eigenschappen kunnen samenvoegen in één bacterie kan dat misschien wel op Mars overleven. En om ze dan sneller dat zuurstof-losmakende procesje te laten uitvoeren kunnen we ze vast wel muteren, dat doen mensen toch al jaren met gewassen: sneller laten groeien, meer tegen insecten bestand laten zijn, meer smaak hebben, etc. Bedenk wel dat natuurlijke selectie geen perfectie garandeert, het garandeert alleen dat iets in staat is zich in stand te houden en meer niet, en meestal komt dat erop neer dat het in de natuur net aan stabiel is, maar dat er dus heus wel wat aan verbeterd kan worden. En meer zuurstof losmaken hoeft niet eens per se een verbetering voor de bacterie zelf te betekenen, het is gewoon handig dat we dan minder lang hoeven te wachten.
En als het dan toch lang gaat duren, maakt dat niet uit, we hebben toch wel even geduld.
kleine fysicus schreef:\(p=F/A\)
Waarin p de druk is, F de kracht en A de oppervlakte.
Uit deze formule haal ik/u dat je om p te vergroten of A moet verkleinen of F moet vergroten. Nu vraag ik mij af hoe je dat op een planeet wil gaan realiseren?
De atmosfeer verdikken. Eerst was er toch ook geen Atmosfeer en geen luchtdruk hier op Aarde, en dat is er ook gekomen dus dat kan.