Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Nederlanders zijn gemiddeld de langste mensen van de wereld. Nu blijkt dat dit veroorzaakt wordt door de goede voeding en hygiene. Echter zijn westerse mensen sinds 1800 al gegroeid, denk aan de kleine bedstede.

Nu is de vraag of het DNA verantwoordelijk is voor het langer worden van de mens. Volgens mij benadering 'wel' omdat namelijk: Aziatische mensen zijn in verhouding kleiner dan Nederlanders. Als een Aziaat in NL geboren en groot gebracht wordt met goede voeding en hygiene dan blijkt dat deze kleinere mensen toch niet veel groter worden.

De grote vraag zit de oorzaak in DNA of zit de oorzaak in de voeding en hygiene?

Nu lijkt me het inderdaad een voordeel om groot en sterk te zijn. Het lijkt me weer een nadeel als het voedsel schaars is.

In een omgeving waar meer dan genoeg voedsel aanwezig is, groeit een mens beter en sneller. Resultaat wordt dus langer. Hoe is het dan mogelijk dat nakomelingen na een paar generaties mensen nog langer worden?

Volgens mij idee: Lijk het erop dat het DNA bij bevruchting gebruik maakt van de omstandigheden en ervaring van de ouders. Ofwel bij de bevruchting wordt informatie van de situatie van de ouders doorgegeven in het nieuwe gevormde DNA. Het is natuurlijk niet zo dat de genetische code tijdens de levens fase zichzelf weizigd.

Dus in dit voorbeeld, de ouders hebben goede voeding en kunnen daardoor goed groeien. Bij bevruchting wordt in genen de kans tot het toestaan van snellere groei eerder toegelaten/gevormd. Dit is dus instrijd met de 'evolutie' theorie. De 'evolutie theorie' houdt geen rekening met het doorgeven van informatie (aan de hand van de omstandigheden waar deze zich in door brengt) vanuit het levende organisme aan zijn nakomelingen.

Dit mechanisme lijkt me een sterk voordeel in het overleven omdat organisme zich 'actiever' aanpast,

in plaats van wachten op 'een' mutatie en dan vervolgens wachten tot de zwakkere soortgenoten zijn opgegeten of verdewenen.

Dus volgens de evolutie theorie kunnen alleen nieuwe genetische eigenschappen door mutaties, overerving, en natuurlijke selectie ontstaan.

Mijn theorie voegt hieraan toe dat door een mechanisme toch 'extra' informatie tot betrekking op verbetering van ouders wordt doorgegeven in het DNA van de nakomenlingen.

Het langer worden van de mens kan dus volgens mijn manier op een geleidelijke manier verlopen.

Een enkele mutatie sluit ik uit, omdat de dit gen van langere mensen volgens een stamboom zich zou verspreiden, waardoor alleen nakomelingen van lange ouders lang worden.

http://www.joostgoeree.com/archive/00000014.htm

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

svp uw antwoord even toelichten a.u.b., anders wordt deze topic verwijderd door een moderator. :shock:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
p__
Artikelen: 0
Berichten: 2.972
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 13:21

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Ik heb voor DNA optimalisatie gekozen.

Ik denk dat er een nog niet ontdekt mechanisme is, dat er voor zorgt dat DNA zich wat actiever aanpast (wellicht gestuurd door het bewust- of onder-bewustzijn). Dus niet alleen willekeurige mutaties en vervolgens natuurlijke selectie.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Ik heb altijd gedacht dat het Lamarckisme op sterven na dood was. Kennelijk niet! :shock:
Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Ik heb altijd gedacht dat het Lamarckisme op sterven na dood was. Kennelijk niet!   :shock:
http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/mu...is/i002017.html

Heeft u voor antwoord 1 gekozen?
Gebruikersavatar
p__
Artikelen: 0
Berichten: 2.972
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 13:21

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Ik heb altijd gedacht dat het Lamarckisme op sterven na dood was. Kennelijk niet!   :shock:


Ach, vergelijk het maar een beetje met het placebo effect.
Gebruikersavatar
De groene hond
Artikelen: 0
Berichten: 153
Lid geworden op: di 01 feb 2005, 19:44

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Opzich kun je je afvragen in welk deel van het land, ik woon zelf in het noorden en ben 2.05 meter. Maar vorig jaar op vakantie was ik in Limburg en daar zag ik echt geen lengtegenoot.

Dus in het zuiden is men sowieso kleiner, dat is ook al aangetoont, maar dat is toch ook Nederland?

Hier in het noorden zijn overigens veel meer 'lengte-genoten', best opmerkelijk lijkt mij. :shock:
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton
Gebruikersavatar
p__
Artikelen: 0
Berichten: 2.972
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 13:21

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Ik heb daar ook eens iets over gelezen.

Er werd zoiets geschreven als dat de mensen in het noorden meer religieus waren (o.i.d.) en daar grotere (of juist kleinere) gezinnen hadden, waardoor er weer iets gebeurde met de lengte.
The Webber
Artikelen: 0
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 apr 2005, 19:42

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Ik heb gekozen voor de optie "DNA van nakomenling worden ge-optimaliseerd met info over huidige omstandigheden."

Dat is omdat ik denk dat evolutie steeds sneller gaat. Mensen zullen steeds sneller veranderen en evolueren. Dat is ook aan te tonen met het feit dat mensen vanaf de homo erectus tot de homo sapiens steeds sneller gingen ontwikkelen. Dit gaat nu lichamelijk misschien ook gebeuren, waarom in Nederland weet ik niet. Misschien door het klimaat...
Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Ik durf het haast niet te vragen.. :wink:

Wat is het lengte verschil tussen belgen en nederlanders?
Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Is hier een 'lang' persoon die meent dat lang zijn door een 'gen' wordt veroorzaakt? Of anders gesteld: zit het in de familie?
Gebruikersavatar
Bas
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 21:53

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

In mijn familie zeker. Al mijn nichten en neven zijn lang. Dit komt doordat mijn oom en de familie van mijn tante ook lang zijn. Ikzelf ben vrij klein (of eigenlijk: normaal), en mijn ouders zijn ook niet lang. Ik durf dus wel te stellen dat het voor een groot deel genetisch bepaald is.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

In mijn familie zeker. Al mijn nichten en neven zijn lang. Dit komt doordat mijn oom en de familie van mijn tante ook lang zijn. Ikzelf ben vrij klein (of eigenlijk: normaal), en mijn ouders zijn ook niet lang. Ik durf dus wel te stellen dat het voor een groot deel genetisch bepaald is.
Hebben we nu 'myth busted', dus lang zijn heeft niets met hygiene en voeding te maken?
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Ja ik ben lang en genetische ballast, mijn opa(86) was 2.08 nu 1.95 net als ik. Mijn vader is een ukkie dus het kan een generatie overslaan.

Ik heb lange Ooms Neven en nichten.

Ik moet helaas wel concluderen dat lang zijn zelden voordelen heeft en sneller klachten veroorzaakt in de gewrichten e.d.

Is dit dan wel evolueren of is het devolueren?

Persoonlijk vind ik het dus geen verbetering!

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Gebruikersavatar
Bas
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 21:53

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Hebben we nu 'myth busted',  dus lang zijn heeft niets met hygiene en voeding te maken?
Nee, het is niet voor 100% genetisch bepaald. Het deel dat door de omgeving bepaald wordt kan best het verschil uitmaken of je echt lang wordt of toch wat kleiner blijft.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!