Ik heb een filosofische vraag waar ik een antwoord op moet vinden, maar het is moeilijk om het te achterhalen.. Graag een paar meningen die mij kunnen helpen..
Waar zijn comapatiënten met hun gedachten? ergens of nergens
vriendelijke groetjes
Wow, nu volg ik even niet. Subcomateus is dus qua hersenen 'minder ernstig'?
Ellenke schreef:Dankjewel, voor alle antwoorden..![]()
'k Heb ondertussen al een paar besluiten waaronder:
Verschillende vormen van bewustzijnsverlies (coma):
hersendood (gedachten zijn nergens)
een vegetatieve toestand: alle soorten toestanden van coma waarvan verwacht wordt dat de patiënt niet meer bij bewustzijn zal komen. leven als een plant (gedachten zijn nergens)
het locked-in syndroom: een comapatiënt kan horen en zien maar kan niet reageren met motoriek of spraak. De persoon is dus gevangen in zijn eigen lichaam. Het betekent dat de patiënt bij bewustzijn is en kan voelen, zien, ruiken en een gesprek kan volgen en eigen gedachten heeft. Het enige communicatiemiddel is met oogbewegingen. (gedachten zijn ergens)
Enkele uitspraken:
Een zekere Mindell vergelijkt een coma met een droomwereld, trance of fantasiewereld.
Volgens Smeijsters is de comapatiënt teruggetrokken in zijn eigen fantasie. Waar komen al die bijzondere ervaringen en visioenen anders vandaan?
Het ontwaken duurt lang en de werkelijkheid en de droomwereld lopen door elkaar heen.
'hersendood: gedachten zijn nergens : dat kun je niet zomaar beweren. Er zijn gevallen bekend van mensen die na ontwaken uit een comatoestand zeer samenhangende verslagen kunnen geven van ervaringen in hun stoffelijke omgeving (kliniek, familie, ..) maar ook in een werkelijkheid die onze ruimte-tijd overstijgt en die niet berusten op dromen of fantasie. Omdat we ons zo sterk identificeren met ons lichaam en onze hersenen hebben de meeste mensen daar veel moeite mee. Er bestaat evenwel geen sterker bewijs dan de eigen ervaring.