Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Bart
Artikelen: 0
Berichten: 7.224
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 22:42

Re: Giro 555

Bovendien: Is de toestand in Haïti niet dusdanig schrijnend dat hulp, ook bij de wederopbouw, buiten kijf is?
Was de toestand in Haiti niet schrijnend voordat de aardbeving plaatsvond? En werden er toen grote inzamelingsacties gehouden?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

ads

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Gebruikersavatar
317070
Artikelen: 0
Berichten: 5.612
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 17:05

Re: Giro 555

Bovendien: Is de toestand in Haïti niet dusdanig schrijnend dat hulp, ook bij de wederopbouw, buiten kijf is?
Als je tijd hebt, moet je dit of dit eventjes doornemen.

Ik zou je graag willen wijzen op enkele dingen die er in staan:

1) The country is heavily corrupt. Every year much of the humanitarian aid is pocketed by officials.

2) Haiti's richest 1% own nearly half the country's wealth.

3) Foreign aid makes up approximately 30–40% of the national government's budget.

4) Remittances are the primary source of foreign exchange, equaling nearly a quarter of GDP.

Hulp bij wederopbouw is inderdaad belangrijk, maar we moeten zorgen dat het niet in een put verdwijnt. Of (zoals bij de tsunami) ten koste gaat van andere noodlijdende gebieden. Ik herinner me nog dat men in Ethiopië klaagde dat de tsunami er niet gepasseerd was. Het tsunamigeld is gelukkig nog min of meer in een groot gebied terecht gekomen (net zoals de tsunami), maar bij Haïti gaat dit niet het geval zijn. In dat kader vind ik zijn bedenkingen niet helemaal onterecht.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Nick_name
Artikelen: 0

Re: Giro 555

Spitfire28 schreef:Ik begrijp dat ik nogal cru overkom.

.......
nou dat valt nogal mee, alleen veel woorden om aan te geven dat je niets geeft en het aangrijpt om ten strijde te trekken tegen de corruptie. Ik heb alleen veel problemen met je timing, dat niet. De duvel schijt nl in het algemeen op één grote hoop.

Zoals ook eerder gemeld, ik neem aan dat je dus ook je geld van de bank hebt gehaald. Zo niet dan is het een gevalletje hypocrity, maar ik denk dat ik nu wel heel erg cru aan het worden ben. :eusa_whistle:
Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Giro 555

Misschien wel
Succes dan. :eusa_whistle: Laat even weten wanneer je plannen gereed zijn, als het er enigzins realistisch uitziet ben ik de eerste om geld over te maken.
Waar heb ik ooit gezegd dat de oplossing voor het probleem "niets geven" is?
Op die manier interpreteerde ik:
Ik betrouw die organisaties ook niet.

Waar veel geld is, is de kans groot dat er (regelmatig) gefoefeld wordt.

Moest ik het voor 100% kunnen betrouwen, dan had ik geen probleem om er geld aan over te maken.
(bericht #5 uit dit topic, ook van jouw hand)

En dat zet ik dan scherp neer, waarmee ik net als jij cru kan overkomen. En het heeft effect, want in je laatste 2 berichten geef je precies weer waar de afwegingen over zouden moeten gaan:

Vind je het belangrijk om deze mensen nu extra te helpen. En zo ja, waarom dan nu wel en niet 10 jaar geleden?

Vind je het belangrijker om deze mensen hulp te geven in plaats van een ander?

En als het antwoord daarop "ja" is, maak je een afweging: Op welke manier kan ik het beste helpen, heeft mijn bijdrage het grootste effect? Zelf gaan, iemand anders ondersteunen die gaat (of die er al is), of geef je het helemaal uit handen en laat je iemand anders jouw geld verdelen over degenen die er al zijn.

Wat uiteindelijk de uitkomst is van die afwegingen verschilt van persoon tot persoon, en daar laat ik me niet over uit. Waar ik me aan erger, en waar ik me over uitliet, zijn mensen die een keuze maken op basis van een afweging die niet ter zake doet en/of op basis van informatie die onjuist is.
Doordat ik niets geef, zal het probleem zeker en vast niet opgelost worden, maar de profiteurs zullen van mij ook niets krijgen.

De vraag die je je dan kunt stellen is: weegt het voordeel van de profiteurs op tegen het nadeel dat behoeftigen dan ondervinden.
De vraag men zich eerst moet stellen is: Zijn het echt profiteurs? Is iemand een profiteur als hij geld verdient door dingen te doen waar een ander beter van wordt? Als bijvoorbeeld een arts zijn werk doet in een door een natuurramp getroffen derdewereldland tegen hetzelfde salaris als zijn collega in Nederland, is hij dan ineens een profiteur?
Wie zegt dat ik mij niet aan het verdiepen ben in die organisaties waaraan ik mijn geld niet durf toe te vertrouwen?
Niemand.

Op je vraag waarom er nu geld gaat is het antwoord natuurlijk simpel: Er is nu een ramp. Moet er dan inderdaad eerst een ramp gebeuren? Nee, de ramp is de reden om extra hulp te geven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Gebruikersavatar
Zieleleek
Artikelen: 0
Berichten: 121
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 09:10

Re: Giro 555

Was de toestand in Haiti niet schrijnend voordat de aardbeving plaatsvond? En werden er toen grote inzamelingsacties gehouden?
Chronisch schrijnend, ja. Nu dusdanig acuut rampzalig dat, vanuit humanitair standpunt, hulp de enige optie is. Wederopbouw hoeft niet gepaard te gaan met fouten zoals die in het verleden gemaakt zijn; heeft kans van slagen.
Spitfire28
Artikelen: 0
Berichten: 597
Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 20:17

Re: Giro 555

Zoals ook eerder gemeld, ik neem aan dat je dus ook je geld van de bank hebt gehaald. Zo niet dan is het een gevalletje hypocrity, maar ik denk dat ik nu wel heel erg cru aan het worden ben. ](*,)
:eusa_whistle:

Als je deze weg opgaat,

dan zou het geld van de bank halen niet volstaan ...

Dan zou ik ook moeten stoppen met werken, want mijn werkgever zal nooit cash uitbetalen (loon wordt op een bankrekening overgeschreven) en door te stoppen met werken betaal ik geen belastingen op mijn loon (belastingen komen ook op een bankrekening).

Dan zou ik volledig uit de maatschappij moeten stappen, waardoor de kans groot is dat ik uiteindelijk in een situatie zal terechtkomen dat ik deels afhankelijk zal zijn van hulp van goede doelen ](*,)
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Spitfire28
Artikelen: 0
Berichten: 597
Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 20:17

Re: Giro 555

De vraag men zich eerst moet stellen is: Zijn het echt profiteurs? Is iemand een profiteur als hij geld verdient door dingen te doen waar een ander beter van wordt? Als bijvoorbeeld een arts zijn werk doet in een door een natuurramp getroffen derdewereldland tegen hetzelfde salaris als zijn collega in Nederland, is hij dan ineens een profiteur?
Met profiteurs bedoel ik uiteraard niet de mensen die voor hun prestaties (dingen doen waar een ander beter van wordt) een redelijke vergoeding krijgen.

(wat redelijk is, daar kan uiteraard over gediscussieerd worden)

Met profiteurs bedoel ik mensen die van zulke situaties gebruik maken om hun zakken op malafide te vullen.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Spitfire28
Artikelen: 0
Berichten: 597
Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 20:17

Re: Giro 555

Marko schreef:En dat zet ik dan scherp neer, waarmee ik net als jij cru kan overkomen. En het heeft effect, want in je laatste 2 berichten geef je precies weer waar de afwegingen over zouden moeten gaan:

Vind je het belangrijk om deze mensen nu extra te helpen. En zo ja, waarom dan nu wel en niet 10 jaar geleden?

Vind je het belangrijker om deze mensen hulp te geven in plaats van een ander?

En als het antwoord daarop "ja" is, maak je een afweging: Op welke manier kan ik het beste helpen, heeft mijn bijdrage het grootste effect? Zelf gaan, iemand anders ondersteunen die gaat (of die er al is), of geef je het helemaal uit handen en laat je iemand anders jouw geld verdelen over degenen die er al zijn.

Wat uiteindelijk de uitkomst is van die afwegingen verschilt van persoon tot persoon, en daar laat ik me niet over uit. Waar ik me aan erger, en waar ik me over uitliet, zijn mensen die een keuze maken op basis van een afweging die niet ter zake doet en/of op basis van informatie die onjuist is.
Mag de volgende afweging dan niet worden gemaakt :

-vind je het belangrijk dat je zeker kan weten dat jouw 10 euro ook daar terecht komt waar het zou moeten terechtkomen?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Spitfire28
Artikelen: 0
Berichten: 597
Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 20:17

Re: Giro 555

Op je vraag waarom er nu geld gaat is het antwoord natuurlijk simpel: Er is nu een ramp. Moet er dan inderdaad eerst een ramp gebeuren? Nee, de ramp is de reden om extra hulp te geven.


Zo simpel was mijn vraag uiteraard niet.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Gebruikersavatar
Zieleleek
Artikelen: 0
Berichten: 121
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 09:10

Re: Giro 555

Zo simpel was mijn vraag uiteraard niet.
Nee, het antwoord is simpel.

En inmiddels heeft de G7 de bilaterale schulden van Haïti kwijtgescholden.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!