Puzzel Puzzels
Carinea
Artikelen: 0

Vrachtwagen en lading

Mijn leraar natuurkunde heeft het bij stroom en spanning altijd over "vrachtwagens die hun lading afleveren". Mijn vraag is: is de stroom de vrachtwagen, of de energie? Ik heb hier namelijk proefwerk van, en ik vergeet het telkens. Het is een beetje een stomme vraag voor iemand die in 4VWO zit, maarja... :eusa_whistle:
't Had carinae moeten zijn...

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

die hanze

Re: Vrachtwagen en lading

volgens mij is het een slechte leraar.

Als je dan toch een analogie moet maken voor stroom doe het dan met een rivier waarbij het debiet de stroomsterkte is, water de elektronen en het hoogtverschil de spanning.

De stroomsterkte is de hoeveelheid ladingen die per seconde passeert.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jan van de Velde

Ik neem niet aan dat je docent gaat vragen of de energie de vrachtwagen is of zijn vracht.

Beschouw de elektronen in een stroomkring als de schakels in een (fiets)ketting. De spanningsbron is dan de trapas, die trekt aan de schakels, die daardoor ook aan elkaar trekken, en die daardoor aan dat achterwiel trekken. De schakels gaan rond, bewegingsenergie van de trapas wordt overgebracht naar de achteras. Er wordt onderweg niks in die schakels geladen of eruit gelost, ze geven alleen de kracht door.

In elektrische termen duwt en trekt die spanningsbron aan de elektronen van de geleider, die gaan daardoor door de kring stromen, in bijvoorbeeld het gloeidraadje van een lampje veroorzaken ze daarbij zoveel wrijving dat het draadje heet wordt. Er wordt onderweg niks in die elektronen gestopt of eruit gehaald, ze geven alleen de kracht door.

De spanning is de kracht die de spanningsbron op die elektronen"ketting" uitoefent, de stroomsterkte het aantal elektronen dat per seconde op een punt in de geleider passeert. De energie is een combniatie van die twee, het aantal elektronen dat door een verbruiker stroomt MAAL de kracht waarmee dat gebeurt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Carinea

Oke, bedankt voor de hulp :eusa_whistle:

*verkeerde titel, die moest natuurlijk vrachtwagen oid zijn...
't Had carinae moeten zijn...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!