Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

vacu

Het heelal is ca 15 miljard jaar oud.

Alles is begonnen met Oerknal vanuit één punt.

Het heelal wordt steeds groter. Sterrenstelsels verwijderen zich steeds sneller uit elkaar ipv dat deze snelheid afneemt. De snelheid waarmee de andere sterrenstelsels zich van onze Melkweg verwijderen komt ongeveer overeen met 1/2 lichtsnelheid. Zou komen door afstotende kracht (of vacuüm-kracht); grote dan zwaartekracht.

Ik heb al gelezen over objecten op die waargenomen zijn op meer dan 10miljard lichtjaar afstand.

Hoe kan het nu dat we in alle richtingen objecten waarnemen op afstanden in lichtjaren die bijna overeenkomen met de ouderdom van het heelal; als dit uit één punt is begonnen en de sterrenstelsels zich trager uit elkaar bewegen dan de lichtsnelheid.

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Gebruikersavatar
Bro
Artikelen: 0
Berichten: 1.071
Lid geworden op: ma 13 jan 2003, 23:53

Re: vacu

De snelheid waarmee sterrensteldsels van elkaar af bewegen is niet constant. Het hangt af van de afstand tussen de stelsels.

Een analogie is een krentenbrood die aan het reizen is. Het volume wordt groter en de krenten die er in zitten verwijderen zich van elkaar. Hoe groter de afstand tussen de krenten hoe meer deeg er tussen is en hoe groter de snelheid is waarmee ze van elkaar verwijderd worden.

En dit verklaard meteen waarom je afstanden kunt meten met roodverschuiving:

Hoe groter de afstand tussen objecten, hoe sneller ze van elkaar af bewegen, hoe groter de roodverschuiving.

Sterrenstelsels kunnen zelfs met een snelheid sneller dan het licht van elkaar af bewegen.

Onze "horizon" wordt dus bepaald door de leeftijd van het heelal: 14 miljard lichtjaar.

Dit kwam ik op internet tegen:

http://curious.astro.cornell.edu/question.....php?number=476
The universe may be infinite, but we can only see a finite section of it due to the finite speed of light. We can only see those parts from which light has had time to reach us since the beginning of the universe - which means we can (in theory) see a spherical universe with radius of about 15 billion light years. If I gave you some time to think about that I'm sure that you would come up with the following conclusion - "that means that the universe must have expanded faster than the speed of light at some point", which appears to violate special relativity. In fact that is what is thought to have happened, during a period called "inflation", and it does not violate special relativity since it is not a spatial motion, but the expansion of space itself.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous
Artikelen: 0

Re: vacu

thank you Bro, zal het kunnen gebruiken.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: vacu

Voor alle duidelijkheid:

Een ruimtevaarder reist.

Een krentenbrood rijst.

(Een krentenbrood kan wel met een ruimtevaarder meereizen).
Anonymous
Artikelen: 0

Re: vacu

Andromeda en de melkweg komen naar elkaar toe... en zullen tzt met elkaar botsen
Anonymous
Artikelen: 0

Re: vacu

jij zegt de sterrenstelsels verwijderen zich van elkaar, heeft iemand er ooit al eens bij stil gestaan dat dit een illusie kan zijn.

probeer objectief te denken over het heelal.

stel nu dat alle massa gewoon kleiner wordt.

dan lijken planeten zich te verwijderen maar in ( werkelijkheid ) word alles kleiner behalve alle niet moleculaire substanties ( vacuum )

dan valt toch de hele theorie van de uitdeiing weg.

en de onderlinge aantrekkingskracht tussen de planeten zorgt voor de juiste afstand en (constante) baan.

andere sterrenstelselses lijken zich dan te verwijderen omdat ze niet zo onderhevig zijn aan de aantrekkingskracht van onze planeten en sterrenstelsel.

dus vergeet die theorie iets wat al oneindig is kan onmogelijk groter worden want het stopt nergens en hoeft daarom en daarvoor ook niet uittedijen.

hehe :shock:
Anonymous
Artikelen: 0

Re: vacu

mijn theorie klopt, denk er ook even bij: heb jij ooit al 2 planeten tegen elkaar zien plakken ?

dwz dat alles sneller kleiner wordt dan dat een aantrekkingskracht kan trekken.

de massa zit dichter bij de bron van aantrekking dan een andere planeet.

dwz dat zoals je weet hoe verder je van een aantrekkingsbron verwijdert bent hoe zwakker ze wordt.

het is misschien niet allemaal goed verwoord omdat ik zulke dingen visualiseer maar het is wel de meest logische verklaring.

lees nog maar eens aandachtig.
Gebruikersavatar
doemdenker
Artikelen: 0
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 16:27

Re: vacu

dus vergeet die theorie iets wat al oneindig is kan onmogelijk groter worden want het stopt nergens en hoeft daarom en daarvoor ook niet uittedijen.


Een oneindig heelal kan in een eindige ruimte passen. Relatief gezien.
How will it end?
Anonymous
Artikelen: 0

Re: vacu

dus vergeet die theorie iets wat al oneindig is kan onmogelijk groter worden want het stopt nergens en hoeft daarom en daarvoor ook niet uittedijen.


Een oneindig heelal kan in een eindige ruimte passen. Relatief gezien.


helemaal niet, iets dat nergens stopt kan je toch niet begrenzen.

zelfs die denkbeeldige EINDIGE RUIMTE is maar een deeltje van het ONEINDIGE HEELAL.
Gebruikersavatar
doemdenker
Artikelen: 0
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 16:27

Re: vacu

Een oneindig heelal kan in een eindige ruimte passen. Relatief gezien.


Kan wel.
helemaal niet, iets dat nergens stopt kan je toch niet begrenzen.


Jij weet alleen niet hoe, ik wel.
How will it end?
Gebruikersavatar
stay anti
Artikelen: 0
Berichten: 117
Lid geworden op: za 22 mei 2004, 17:59

Re: vacu

dan lijken planeten zich te verwijderen maar in ( werkelijkheid ) word alles kleiner behalve alle niet moleculaire substanties ( vacuum )
de planeten lijken zich helemaal niet te verwijderen.

ik neem aan dat je hier sterrenstelsels bedoelt.
de onderlinge aantrekkingskracht tussen de planeten zorgt voor de juiste afstand en (constante) baan.
de onderlinge zwaartekracht van de planeten zorgen niet voor een baan om zon. maar de naatrekking van de zon zorgt voor een baan om de zon...

het verhaal van de kleiner wordende massa vindt ik op zijn zachts gezegd een beetje vreemd...

hoezo wordt de massa van ons zonnestelsel niet kleiner maar van de rest van het heelal wel??? en het lijkt me niet dat het krimpen van de massa zo snel gaat dat je rood verschijving er mee kan verklaren... als het zo snel zo krimpen dan zou er in het oneindige heelal geen massa meer zijn om in te krimpen...

vindt het nog iets te vroeg om te zeggen dat je theorie klopt...
peterdevis
Artikelen: 0
Berichten: 1.404
Lid geworden op: ma 05 apr 2004, 15:52

Re: vacu

kjell schreef:jij zegt de sterrenstelsels verwijderen zich van elkaar, heeft iemand er ooit al eens bij stil gestaan dat dit een illusie kan zijn.

probeer objectief te denken over het heelal.

stel nu dat alle massa gewoon kleiner wordt.

dan lijken planeten zich te verwijderen maar in ( werkelijkheid ) word alles kleiner behalve alle niet moleculaire substanties ( vacuum )

dan valt toch de hele theorie van de uitdeiing weg.

en de onderlinge aantrekkingskracht tussen de planeten zorgt voor de juiste afstand en (constante) baan.

andere sterrenstelselses lijken zich dan te verwijderen omdat ze niet zo onderhevig zijn aan de aantrekkingskracht van onze planeten en  sterrenstelsel.

dus vergeet die theorie iets wat al oneindig is kan onmogelijk groter worden want het stopt nergens en hoeft daarom en daarvoor ook niet uittedijen.

hehe   :shock:
Aangezien mijn lichaam voornamelijk uit vacuum bestaat met daarin wat electronen en wat quarks, moet ik uit jou theorie besluiten dat ik schijnbaar aan het ontploffen ben.

Aangezien dit niet het geval is, kan je theorie afgevoerd worden.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: vacu

dan lijken planeten zich te verwijderen maar in ( werkelijkheid ) word alles kleiner behalve alle niet moleculaire substanties ( vacuum )
de planeten lijken zich helemaal niet te verwijderen.

ik neem aan dat je hier sterrenstelsels bedoelt.
de onderlinge aantrekkingskracht tussen de planeten zorgt voor de juiste afstand en (constante) baan.
de onderlinge zwaartekracht van de planeten zorgen niet voor een baan om zon. maar de naatrekking van de zon zorgt voor een baan om de zon...

het verhaal van de kleiner wordende massa vindt ik op zijn zachts gezegd een beetje vreemd...

hoezo wordt de massa van ons zonnestelsel niet kleiner maar van de rest van het heelal wel??? en het lijkt me niet dat het krimpen van de massa zo snel gaat dat je rood verschijving er mee kan verklaren... als het zo snel zo krimpen dan zou er in het oneindige heelal geen massa meer zijn om in te krimpen...

vindt het nog iets te vroeg om te zeggen dat je theorie klopt...
ik zei alle massa krimpt en het heelal moet je als een constante zien en het is niet omdat het zo klein is dat je het niet meer kan zien het er niet meer is.

massa word kleiner maar blijft uit hetzelfde aantal deeltjes bestaan.

tenslotte kan jij verklaren waar al die massa vandaan komt ?

als alles een bepaalde minime groote heeft bereikt tenaanzien van de krimpingskracht zet alles terug uit.

je kan zulke dingen nooit weten maar blijf aub niet hangen in andermans theorieen ze zijn namelijk allemaal onbewijsbaar.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: vacu

peterdevis schreef:
kjell schreef:jij zegt de sterrenstelsels verwijderen zich van elkaar, heeft iemand er ooit al eens bij stil gestaan dat dit een illusie kan zijn.

probeer objectief te denken over het heelal.

stel nu dat alle massa gewoon kleiner wordt.

dan lijken planeten zich te verwijderen maar in ( werkelijkheid ) word alles kleiner behalve alle niet moleculaire substanties ( vacuum )

dan valt toch de hele theorie van de uitdeiing weg.

en de onderlinge aantrekkingskracht tussen de planeten zorgt voor de juiste afstand en (constante) baan.

andere sterrenstelselses lijken zich dan te verwijderen omdat ze niet zo onderhevig zijn aan de aantrekkingskracht van onze planeten en  sterrenstelsel.

dus vergeet die theorie iets wat al oneindig is kan onmogelijk groter worden want het stopt nergens en hoeft daarom en daarvoor ook niet uittedijen.

hehe   :shock:
Aangezien mijn lichaam voornamelijk uit vacuum bestaat met daarin wat electronen en wat quarks, moet ik uit jou theorie besluiten dat ik schijnbaar aan het ontploffen ben.

Aangezien dit niet het geval is, kan je theorie afgevoerd worden.
als alles kleiner word bedoel ik alles, en vacuum moet je daar niet bijrekenen want het is de nul lijn voor materie.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

peterdevis
Artikelen: 0
Berichten: 1.404
Lid geworden op: ma 05 apr 2004, 15:52

Re: vacu

als alles kleiner word bedoel ik alles, en vacuum moet je daar niet bijrekenen want het is de nul lijn voor materie.
Aangezien in uw theorie vacuüm even groot blijft, blijft mijn lichaam (dat voornamelijk uit vacuum bestaat steeds even groot. De materie (electronen en quarks) daarintegen verkleinen wel en dus lijkt het alsof mijn lichaam explodeert.

Verder kan in uw theorie de roodverschuiving van het heelal niet verklaard worden.

Indien u deze twee fenomenen (het niet expanderen van mijn lichaam en de roodverschuiving) met uw theorie niet kan verklaren, is er maar één conclusie mogelijk namelijk deze theorie is fout.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!